Newbie - Netværksforbindelse mellem win98 ~
Fra : Frank Kaae Skytte

Dato : 30-11-00 23:28

Jeg er ret ny på Linux oprådet. Det er lykkes mig at sætte IP-adr. op på en
Win98 og en Linux. Jeg kan godt pinge imellem de to maskiner. Problemet er,
at jeg kan ikke se min Linux-maskine fra "Andre computere og "Vice Versa".
Er det muligt ??. På min Win98-maskine har jeg installeret et ISDN-modem,
jeg kunne godt tænke mig at "surfe" og Emaile fra Linux-maskinen igennem
Win98, er det muligt ??

Frank Skytte
frank_skytte@get2net.dk

Fra : Mr. Funny

Dato : 30-11-00 23:33

On Thu, 30 Nov 2000 23:27:32 +0100, Frank Kaae Skytte <frank_skytte@get2net.dk> wrote:
>Jeg er ret ny på Linux oprådet. Det er lykkes mig at sætte IP-adr. op på en
>Win98 og en Linux. Jeg kan godt pinge imellem de to maskiner. Problemet er,

Hvis ping virker så er der forbindelse :)

>at jeg kan ikke se min Linux-maskine fra "Andre computere og "Vice Versa".

Du skal kigge på sambe, jeg aner ikke hvilke manual sider du skal kigge på under mandrake
da jeg selv bruger red hat, men prøv.
man samba
fra en komando prompt

Tag også et kig på www.samba.org (URL Frit fra hukommelsen, den er IKKE checket.)

>Er det muligt ??. På min Win98-maskine har jeg installeret et ISDN-modem,
>jeg kunne godt tænke mig at "surfe" og Emaile fra Linux-maskinen igennem
>Win98, er det muligt ??

Ja det er sådan min opsætning er, jeg benytter winroute til at route forbindelsen.
tag et kig på www.winroute.com (URL Frit fra hukommelsen)

- Chano Andersen

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 00:07

Fra : Mr. Funny

Dato : 01-12-00 00:07

On Thu, 30 Nov 2000 23:49:37 +0100, Tonny Sejr Kromann <tkromann@worldonline.dk> wrote:
>Han skal kun bruge samba til at "dele" biblioter ud fra Linux'en så der kan
>flyttes filer mellem de to.

Han skrev (<- Mulig stavefejl) noget om, at se linuxen i Andre Computere,
der skal han "danse" samba.

>Det er ikk nødvendigt for mail + surf.

Naturligvis ikke.

>Der er vist en fuktion i de nyere 98 til at lave "internet-deling".

Ja i alle versioner fra og med Win 98 SE

>Google finder: http://www.winhelp.dk/95d4.htm
>Og så skal Linux'en nok bare sættes til at have default-route til 98'eren.

Yup, default route 10.0.0.1 på min linux og så winroute på 10.0.0.1 med nat enabled gør det fint
på en ISDN.

>Hmmm ... ja det lyder rigtigt?

Det lyder helt rigtigt.

- Chano Andersen

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 01-12-00 00:00

Hejsa.

Samba er en slags filserver som windows altid kører i baggrunden, som gør
det muligt for andre pc'ere på et lokal netværk at hente og/eller gemme
filer på den pågældende computer.
Fildeling er altså ikke noget der bare ligger i et TCP/IP netværk, men er en
service der sættes op uafhængigt.
Windows har blot gemt disse komplikationer af hensyn til brugervenligheden.

Du har formentlig været inde i linuxconf..?
Der kan du sætte samba (SMB) op, så du kan se den på
din(e) windows maskiner.

Vil du have adgang til filer på en windows maskine (eller en hvilken som
helst samba-server) skal du bruge en samba-klient (smbclient).

Prøv og søg efter 'samba howto' eller noget i den dur på internettet.

-mb

Fra : Ove Lie

Dato : 01-12-00 12:20

Her er mange gode svar men husk at win98 kjrer med krypterte passord. Det
skal være en oppsjon i /etc/smb.conf som ligner noe på 'encrypted password'
og den må ha variabelen 'yes'

-Ove

Fra : Frank

Dato : 02-12-00 18:19

Frank Kaae Skytte wrote:

> [...]
> jeg kunne godt tænke mig at "surfe" og Emaile fra Linux-maskinen igennem

Tusind TAK for alle de svar jeg har modtaget. Jeg vil kaste mig over diverse
opsætninger, manualer o.s.v