Skattemæssigt årsregnskab
Fra : Thomas Andersen

Dato : 10-05-05 21:01

Så vidt jeg har kunnet læse mig til på StartGuiden og ToldSkat, er det nok i
min situation at vedlægge et såkaldt "skattemæssigt årsregnskab" til den
udvidede selvangivelse.
Men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvordan sådan et ser ud, og hvad
det indeholder.

Der skulle vel ikke være nogen der kunne komme med et eksempel? (eller andet
brugbart info)

--
Mvh,
Thomas S. Andersen

Fra : Holst

Dato : 10-05-05 21:45

Thomas Andersen wrote:
> [...]
> det indeholder.
>
> Der skulle vel ikke være nogen der kunne komme med et eksempel? (eller andet

Jeg har sendt dig en mail.

Fra : Leonard

Dato : 10-05-05 21:52

Holst <newsmay05@shelter.dk> wrote:

>Jeg har sendt dig en mail.

Må vi andre da ikke se dit svar?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Holst

Dato : 10-05-05 22:36

Leonard wrote:

> Må vi andre da ikke se dit svar?

Der er et WP5.1-dokument vedhæftet det, og det kan jeg ikke her.

Det er ikke specielt odiøst. Blot mit seneste årsregnskab, hvor alle tal
er erstattet med X'er. Men det vil måske kunne hjælpe vedkommende. Du
ved jo nok, hvordan sådant laves, kunne jeg tænke mig

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-05-05 10:57

Holst wrote:

> [...]
> er erstattet med X'er. Men det vil måske kunne hjælpe vedkommende. Du
> ved jo nok, hvordan sådant laves, kunne jeg tænke mig

sorry, så ikke du allerede havde linket til det i andet indlæg.
Må indrømme mit er mere udspecificeret :D

mvh
johan

Fra : Holst

Dato : 11-05-05 11:16

Johan Holst Nielsen wrote:

> sorry, så ikke du allerede havde linket til det i andet indlæg.
> Må indrømme mit er mere udspecificeret :D

At mit ikke er mere udspecificeret skyldes nok mest, at jeg kun har
meget få forskellige indtægter og udgifter.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-05-05 10:55

Holst wrote:

> [...]
> er erstattet med X'er. Men det vil måske kunne hjælpe vedkommende. Du
> ved jo nok, hvordan sådant laves, kunne jeg tænke mig

Bare for sjovt... kunne godt tænke mig at se opdelingen - de har godt
nok ikke klaget de seneste år (i hvert fald ikke det store)... så blot
for sjovt skyld..

johan (snabel a) phpgeek (punktum) dk

mvh
Johan

Fra : Holst

Dato : 11-05-05 11:31

Johan Holst Nielsen wrote:

> Bare for sjovt... kunne godt tænke mig at se opdelingen - de har godt
> nok ikke klaget de seneste år (i hvert fald ikke det store)... så blot
> for sjovt skyld..

Har du da nogen siden fået noget respons på dit regnskab? Jeg har været
momsregistreret i snart ti år. Jeg laver oversættelse/korrekturlæsning
på freelancebasis.

Da jeg startede vidste jeg intet om alt dette, så jeg talte med både
Told & Skat og den lokale skatteforvaltning om det ene og det andet, så
jeg husker ikke præcis, hvad jeg fik at vide hvor.

Siden har jeg aldrig hørt fra dem. Jeg vedlægger årsregnskabet med
selvangivelsen, og det er så det. Okay, der burde jo heller ikke være
mere. Mit regnskab er jo ikke specielt odiøst, og så længe mine udgifter
udgør mindre end 10 % af omsætningen, så er jeg måske ikke så
interessant at kigge nærmere på.

Fra : Holst

Dato : 10-05-05 21:53

Holst wrote:

> Jeg har sendt dig en mail.

Og det har jeg så ikke, for den røg retur. Send mig en mail med en valid
e-mail-adresse, og så skal jeg nok gensende.

Fra : Nicolai

Dato : 11-05-05 08:47

> Og det har jeg så ikke, for den røg retur. Send mig en mail med en valid
> e-mail-adresse, og så skal jeg nok gensende.

Mail den her så smider jeg den online så vi andre kan få glæde af det...

Fra : Holst

Dato : 11-05-05 09:20

Nicolai wrote:

> Mail den her så smider jeg den online så vi andre kan få glæde af det...

Ja, hvorfor tænkte jeg ikke på det. Den ligger på

http://www.shelter.dk/AARSREGN.WP

Det er et WP5.1-dokument (Word kan sikkert læse det). Det er mit
årsregnskab for sidste år - med alle tal udskiftet med X'er. Jeg er ikke
ekspert inden for området. Jeg har blot gjort som Told & Skat og/eller
min lokale skatteforvaltning har fortalt mig, og hidtil har de ikke
brokket sig. Firmaet er selvfølgelig bare mig og ikke andre. Og for så
lige at gentage, hvad jeg skrev til Thomas i min mail:

Ja, et skattemæssigt regnskab. Det er såmænd ikke så svært. Jeg har
vedhæftet mit eget (med alle tal fjernet), og det burde kunne give dig
en idé.

Jeg laver det i Word Perfect 5.1, fordi jeg bruger det i forbindelse med
mit arbejde. Har du ikke WP5.1, så kan Word eller lignende nok læse det.

Linjerne med indtægter og udgifter vil selvfølgelig afhænge af dit
firma. Her vil du måske have flere eller færre linjer. Måske har du kun
én type indtægt, som så er anført på én enkelt linje. Måske har du mange
flere typer, som du ønsker at opdele. Ligeledes med udgifterne.

Indtægterne lægges sammen og føres ned, ligeledes udgifterne. Herved kan
du udregne firmaets overskud (underskud), som skattemæssigt er din
indtægt for sidste år.

Jeg laver så også en oversigt over aktiver og passiver. Den er også
hurtigt lavet. Likvid beholdning er indestående på den bankkonto, jeg
har, som er registreret på mit CVR-nr. og ikke mit CPR-nr. Skyldig moms
er den moms, som jeg skylder ved udgangen af december måned og som jeg
jo skal betale i februar. Egenkapitalen er dernæst blot et tal, som
beregnes ud fra, at begge kolonner jo gerne skal give det samme.
Egenkapitalen kan godt være negativ.

Det var i hvert fald sådan jeg fik at vide af Told&Skat eller den lokale
skatteforvaltning (jeg husker ikke hvad), at jeg skulle gøre det.

Jeg har været momsregistreret i snart ti år, og jeg har aldrig fået
nogen klager over mine regnskaber. Generelt har jeg indtryk af, at hvis
man er et mindre firma, så forlanger de jo heller ikke de helt store og
detaljerede regnskaber. Men det kan selvfølgelig være forskelligt fra
kommune til kommune (jeg har dog boet i tre kommuner i de seneste ti år,
og ingen har brokket sig).

Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-05-05 18:01

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, hvorfor tænkte jeg ikke på det. Den ligger på
>
> http://www.shelter.dk/AARSREGN.WP

<SNIP>

Hej Holst,

1000 tak for den udførlige hjælp, jeg prøver at kigge på det.

(Min mail skulle gerne virker uden detteskalikkemed.)

--
Mvh,
Thomas Andersen

Fra : Holst

Dato : 11-05-05 18:53

Thomas Andersen wrote:

> 1000 tak for den udførlige hjælp, jeg prøver at kigge på det.
>
> (Min mail skulle gerne virker uden detteskalikkemed.)

Og det gør den så ikke, for jeg fik følgende retur fra afvist @ yet.dk
(jeg har indsat x'erne nedenfor):

This message could not be delivered. Server returned this error: User
account suspended due to inactivity. The following is a copy of the
message headers:

To: Thomas Andersen <xxxxxx.xxxxxxxx@yet.dk>

Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-05-05 21:51

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Og det gør den så ikke, for jeg fik følgende retur fra afvist @ yet.dk

Nå for f...., det må jeg lige finde ud af (tak for tippet). Ok, det er ikke
den email adresse jeg bruger mest

--
Mvh,
Thomas Andersen