reboot fra Linux...
Fra : KA

Dato : 30-11-00 09:31

Skal man være logget ind som root for at kunne reboote computeren..?
Det er lidt besværligt at man står i X, at man så skal logge ind som root i
en prompt og derefter reboote..?
Findes der er løsning på dette.?

Mvh. Kenneth

Fra : Thomas Albech

Dato : 30-11-00 09:45

Hviklet OS kører du? Ja, jeg ved godt det er Unix....

//

Fra : KA

Dato : 30-11-00 10:16

"Thomas Albech" <thomas@albech.dk> wrote in message
> Hviklet OS kører du? Ja, jeg ved godt det er Unix....

Mandrake 7.2

Kenneth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-11-00 10:24

Kenneth A skrev:

> Skal man være logget ind som root for at kunne reboote
> computeren..?

Nej, i det fleste distros kan man reboote ved at taste CTRL+ALT+DEL
samtidig. Hvis man ikke kan det i din, så prøv at lave en linie à la

#v+
ca:12345:ctrlaltdel:/sbin/shutdown -t1 -a -r now
#v-

i /etc/inittab og kør en "telinit q" fra en root-prompt.

// Klaus

Fra : Finn Nielsen

Dato : 30-11-00 11:33

klaus@seistrup.dk (Klaus Alexander Seistrup) writes:

> Nej, i det fleste distros kan man reboote ved at taste CTRL+ALT+DEL
> samtidig.

Men ikke i X. Man kan skifte til en virtuel terminal med CTRL+ALT+Fx
(hvor 1 <= x <= 6), og derefter reboote med CTRL+ALT+DEL.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : KA

Dato : 30-11-00 12:12

> Men ikke i X. Man kan skifte til en virtuel terminal med CTRL+ALT+Fx
> (hvor 1 <= x <= 6), og derefter reboote med CTRL+ALT+DEL.

Jeps. Og det er lige præcis der at mit problem er. Kan det ikke lade sig
gøre at reboote fra x af.?

Mvh. Kenneth

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-11-00 12:15

KA> Jeps. Og det er lige præcis der at mit problem er. Kan det ikke
KA> lade sig gøre at reboote fra x af.?

joda... hvis du bruger gdm eller kdm (grafiske login prompte) så mener
jeg at der er et menupunkt der hedder reboot (og et andet der hedder
shutdown).... der mener jeg ikke at man skal være root for at kunne
gøre dette.

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 14:30

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-11-00 14:30

KA> Der er også et punkt på login prompt'en hvor man kan vælge
KA> shutdown. Men det jeg gerne ville var at have et punkt i enten
KA> min startmenu eller et icon inde i min x-brugerflade som jeg ved
KA> at klikke på kunne restarte maskinen.

Det bliver straks sværere da du jo er logget ind som alm. bruger, og
en bruger må ikke reboote maskinen... der skal man være root. Du kan
selvfølgelig lave det hårdt:

su --command=/sbin/shutdown -r now
<root password>

eller noget lign.

men vær opmærksom på at du så vil slå din brugergrænseflade ihjel, og
det vil den sikkert ikke være særlig glad for

Det er mest korrekt altid at logge ud af computeren før man
slukker/restarter den...

/Thomas

Fra : Finn Nielsen

Dato : 30-11-00 14:52

> [...]
> inde i min x-brugerflade som jeg ved at klikke på kunne restarte maskinen.

Med Gnome's "startmenu" giver logout-punktet en dialog hvo man spørges om
man vil logge ud, reboote, eller lukke ned (ligesom i windows). Jeg ved
ikke med KDE.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : KA

Dato : 30-11-00 15:37

> Med Gnome's "startmenu" giver logout-punktet en dialog hvo man spørges om
> man vil logge ud, reboote, eller lukke ned (ligesom i windows). Jeg ved
> ikke med KDE.

KDE giver så vidt jeg ser ikke muligheden!

Kenneth

Fra : frank damgaard

Dato : 30-11-00 17:10

> KDE giver så vidt jeg ser ikke muligheden!

Jo. Sågar ved tastatur genvej Ctrl-ESC vælg så logout
og til sidst "shutdown" i window manageren.
Det virker i SuSE/KDE og Corel Linux.
I SuSE skal man dog anvende den rette windowmanager,
nogle er så simple at denne mulighed ikke er tilstede.
(vælg windowmanager i SuSE med yast)

--
Frank Damgaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-11-00 15:30

KA wrote:

> Skal man være logget ind som root for at kunne reboote computeren..?
> Det er lidt besværligt at man står i X, at man så skal logge ind som root i
> en prompt og derefter reboote..?
> Findes der er løsning på dette.?

Skift til en tekstkonsol med Ctrl-Alt-F1 og tast Ctrl-Alt-Del dér.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : KA

Dato : 30-11-00 15:42

> Skift til en tekstkonsol med Ctrl-Alt-F1 og tast Ctrl-Alt-Del dér.

Yeps. Har jeg fundet ud af. Men kan det ikke lade sig gøre at boote inden
fra x (KDE) af.?
BTW. Bruger jeg Mandrake 7.2

Mvh. Kenneth

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-11-00 16:59

KA wrote:

> Yeps. Har jeg fundet ud af. Men kan det ikke lade sig gøre at boote inden
> fra x (KDE) af.?

Nu er en af de højt besungne egenskaber ved Linux at diverse
bølleprocesser ikke ubetinget bare kan bundvende systemet, og det er jo
naturligvis det du er ramlet ind i her.

På min SuSE maskine kan jeg logge pænt ud og fra loginbilledet vælge at
systemet skal genstarte. Er det ikke det du mangler? Den kører et
eller andet KDE-gejl.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 30-11-00 19:18