Variabel i JavaScript kopieret til clipboa~
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-05-01 11:54

Jeg har en variabel kodet i JavaScript. Indholdet af denne (en lang streng)
ønsker
jeg at kopiere til clipboardet. Kan man det?

hilsen

Lars

e-mail: lars@flexcom.dk

**************************************
This e-mail uses 100% recycled electrones
"In theory there is no difference between theory and practice. In practice
there is"

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-05-01 12:49

"Lars Thomsen Nielsen" <l.t.nielsen@esbensen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en variabel kodet i JavaScript. Indholdet af denne (en lang
streng)
> ønsker
> jeg at kopiere til clipboardet. Kan man det?

Ifølge http://myip.dk/ burde det være muligt, men jeg kan ikke se noget som
helst der ligner JavaScript i kilden.

--
Mvh. Jonas Delfs
http://delfs.dk

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-05-01 13:30

Hmm, sjov side, men den virker nu heller ikke hos. Jeg får ikke overført mit
IP-nummer til hukommelsen - gør du?

Lars

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-05-01 13:48

> Hmm, sjov side, men den virker nu heller ikke hos. Jeg får ikke overført
mit
> IP-nummer til hukommelsen - gør du?

Nej, men det kan jo heller ikke passe eftersom det SKAL være noget
clientside der skal gøre det, hvis det kan lade sig gøre.
Og de har ikke ét javascript på den side.

Hovsa: http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-05-01 13:57

De bruger PHP eller ASP.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-05-01 14:22

> De bruger PHP eller ASP.

Meget muligt - men ikke til at kopiere til clipboard (som jo heller ikke
virker).

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-05-01 15:32

On Mon, 28 May 2001 14:57:12 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>De bruger PHP eller ASP.

Du kan ikke bruge en serverside teknik til at kopiere noget til
hukommelsen. Det virker i øvrigt heller ikke, så det er jo det...

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-05-01 16:40

> Du kan ikke bruge en serverside teknik til at kopiere noget til
> hukommelsen. Det virker i øvrigt heller ikke, så det er jo det...

Jeg har muligvis rodet mig ind i noget jeg ikke helt kan overskue, men nu er
jeg i det og jeg skulle gerne have problemet løst, så...

Jeg er nemlig i tvivl om jeg er i den rigtige NG. Jeg har noget HTML-kode
hvor jeg har indbygget noget JavaScript. Undervejs i denne får jeg en lang
tekststreng som jeg ønsker at overføre til clipboard. Det er det eneste jeg
skal finde ud af og så ville det jo være rart om jeg spørger i rette NG. Gør
jeg det?

PS. Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke er hverken HTML-haj eller
JavaScript-ditto. Jeg har også læst Fundats, men blev ikke stort klogere.
Mange vil nok bare kalde mig generelt dum, og det kan jeg godt leve med

mvh

Lars

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-05-01 16:49

> Jeg har muligvis rodet mig ind i noget jeg ikke helt kan overskue, men nu
er
> jeg i det og jeg skulle gerne have problemet løst, så...

Kan det lade sig gøre, er det nok ikke ret svært :)

> [...]
jeg
> skal finde ud af og så ville det jo være rart om jeg spørger i rette NG.

Ja, det tror jeg.

> PS. Jeg skal gerne indrømme at jeg ikke er hverken HTML-haj eller
> JavaScript-ditto. Jeg har også læst Fundats, men blev ikke stort klogere.
> Mange vil nok bare kalde mig generelt dum, og det kan jeg godt leve med

:) - det er en stor styrke at kunne indse sådan noget :)

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-05-01 08:30

Fuldstændig rigtigt. Det undrede også mig at de skrev det.
Det eneste jeg kan forestille mig er at de engang skulle have haft
noget script der kunne gøre det i nogle browsere og senere har fjernet
det pga at det ikke virkede i alle browsere men har glemt at fjerne
teksten.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-05-01 17:26

"Lars Thomsen Nielsen" <l.t.nielsen@esbensen.dk> wrote in message
> Jeg har en variabel kodet i JavaScript. Indholdet af denne (en lang
streng)
> ønsker

Det er en IE only way og det kan IKKE lade sig gøre i Netscape hverken med
brug af JAVA eller Javascript:

Lad os sige at din variabel hedder strTest det eneste du da skal gøre for at
ligge den i Clipboardet er:

strTest.execCommand("Copy")

Dette skal så nok puttes i en funktion som jeg lige har lavet et eksempel på
her: <http://effectus.dk/jakob/clipboard/> Bemærk at jeg på siden har
puttet knappen udenfor formen derved får Netscape brugere den ikke at se.

Jeg vil på det kraftigste anbefale at man gør tydeligt opmærksom på hvad en
knap/et link gør når man trykker på det, da man kan være uheldig og have
nogle vigtige ting i clipboardet. Så jeg behøves vel ikke at sige at <body
onload="kopier();"> er fyfy

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-05-01 17:27

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> Lad os sige at din variabel hedder strTest det eneste du da skal gøre for
at
> ligge den i Clipboardet er:
>
> strTest.execCommand("Copy")

Hov, der smuttede lige en linie her, sådan skal det se ud:

strTekst = strTekst.CreateTextRange()
strTest.execCommand("Copy")

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-05-01 20:50

> Hov, der smuttede lige en linie her, sådan skal det se ud:
>
> strTekst = strTekst.CreateTextRange()
> strTest.execCommand("Copy")

Uha, jeg tror jeg er tæt på en løsning nu, men jeg mangler endnu liiiige en
hjælpende hjernecelle fra en venlig eller rar (!) sjæl.

Min meget korte kode virker ikke hvorfor ikke?

<script language="javascript" type="text/javascript">
var strTekst = "Lars";
strTekst.CreateTextRange()
strTest.execCommand("Copy")
</script>

Der kommer fejl under kørslen og det virker heller ikke. Jeg er noget usiker
på linien medstrTekst.CreateTextRange(). Er den vigtig og overskriver den
ikke bare min foregående linie?

Lars

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-05-01 21:16

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in message
> Der kommer fejl under kørslen og det virker heller ikke. Jeg er noget
usiker
> på linien medstrTekst.CreateTextRange(). Er den vigtig og overskriver den
> ikke bare min foregående linie?

Okay lad os lige tage det fra starten af.

Det CreateTextRange() gør er at den laver et såkaldt text range objekt hvori
man kan manipulere med tekst, dvs. du kan ikke bare smide en streng til
createtextrange den skal have noget fysisk på skærmen som den gang generere
sit objekt udfra,.. Okay det lyder måske lidt kringlet, og at jeg ikke er så
god til at forklare det hjælper nok ikke. Derfor kommer jeg nu med et par
løsningsforslag:

1) Brug et hidden formfield som du først giver værdien og derefter laver et
text range objekt udfra dette element.
2) Brug et hidden layer og gør som ovenstående.

Du kan evt skrive en lille funktion som denne der klarer det hele:

<script type="text/javascript">
function kopier(string){
document.gemtform.gemtfelt.value = string;
objTxtRange =document.gemtform.gemtfelt.createTextRange()
objTxtRange.execCommand("Copy")
}
</script>

Det kræver så selvfølgelig at du har indsat dette på dit site:

<form name="gemtform">
<input type="hidden" name="gemtfelt" value=" "/>
</form>

Og så kalder du funtionen med

kopier("Lars")

Håber det lysnede lidt. Jeg kan desværre ikke give nogle link til
dokumentationen på MSDN da jeg ikke lige har åbnet for andet en post/news
porte ligenu.

Fra : Bo Larsson

Dato : 29-05-01 09:01

On Mon, 28 May 2001 12:54:01 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<l.t.nielsen@esbensen.dk> wrote:

>Jeg har en variabel kodet i JavaScript. Indholdet af denne (en lang streng)
>ønsker
>jeg at kopiere til clipboardet. Kan man det?

Jeg har brugt følgende funktion til at kopiere et HTML-dokuments
kildekode til clipboardet:

<SCRIPT TYPE='text/javascript'>
function copyDoc() {
   var bRet = window.clipboardData.setData('text',
document.documentElement.innerHTML);
}
</SCRIPT>

Du kan sikkert selv finde ud af at overføre den tekst, som du vil have
kopieret

NB: Fungerer kun i IE.
--
Bo Larsson

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-05-01 12:05

"Bo Larsson" <booglea@isa.dknet.dk> wrote in message
> [...]
>
> <SCRIPT TYPE='text/javascript'>
> function copyDoc() {
> var bRet = window.clipboardData.setData('text',

DEt er jo det samme som jeg foreslog, bare i en genvejs udgave, du kan
stadig ikke fodre den med en textstreng. Det du får ud af ovenstående kode
er netop indholdet af document.documentElement.innerHTML som er alt HTML der
er i documentet altså alt mellem <html> og </html>. Se evt.
<http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/methods/setData.a
sp> for mere info.

Fra : Bo Larsson

Dato : 29-05-01 12:45

On Tue, 29 May 2001 13:04:49 +0200, "Jakob Andersen"
<jakob@andersen.as> wrote:

>DEt er jo det samme som jeg foreslog, bare i en genvejs udgave, du kan
>stadig ikke fodre den med en textstreng.

Nu er jeg ikke helt med længere. Jeg prøvede lige at lave følgende
dokument

<HTML>
   <HEAD></HEAD>
   <BODY>
      <SCRIPT TYPE='text/javascript'>
         function copyTxt(sTxt) {
          var bRet = window.clipboardData.setData('text', sTxt);
         }
      </SCRIPT>
      <A HREF="javascript:copyTxt('Test42')">Kopier</A>
   </BODY>
</HTML>

og det kopierer fint 'Test42' (eller hvad jeg nu giver med som
parameter) til udklipsholderen.

Eftersom ovenstående udgave nok ikke er specielt praktisk, måtte jeg
jo lige se på en udvidet udgave:

<HTML>
   <HEAD></HEAD>
   <BODY>
      <SCRIPT TYPE='text/javascript'>
         function copyTxt(sTxt) {
          var bRet = window.clipboardData.setData('text', sTxt);
         }
      </SCRIPT>
      <INPUT ID='txtTest' VALUE='42'/>
      <A HREF="javascript:copyTxt(txtTest.value)">Kopier</A>
   </BODY>
</HTML>

Nu kopierer den indholdet af INPUT-elementet til udklipsholderen. Det
er da vist ved at være nøjagtigt det, som blev efterlyst - men det
virker stadigvæk kun i IE og kun i version 5 og fremefter.

--
Bo Larsson

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-05-01 13:32

>function copyTxt(sTxt) { var bRet = window.clipboardData.setData('text',
sTxt); }

Ok, det var dette jeg ikke troede man måtte... men efter et nærmere kig i
dokumentationen kan jeg se at man godt må.