Bare pletter i græsplæne efter hunde
Fra : Ncc

Dato : 10-05-05 18:49

Hej med jer.

Jeg har 2 hun hunde som ikke dagligt, men jævnligt tisser i min have (det er
heldigvis mine egne hunde

Jeg har nu de seneste år haft nogle markante "øer" af dødt gulligt/svedent
græs, omkranset af kraftigt grønt græs.
Efter en del "googling" om emnet, og læsning herinde, kan jeg konkludere at
disse pletter skyldes hundenes tisseri.

Pletterne forsvinder ikke i løbet af sommeren, men er _altid_svedne at se
på.

Mit spørgsmål er nu; Kan jeg med fordel grave de berørte pletter op, og tage
10-20 cm jord op af de berørte område. Jeg vil så efterfølgende stampe en
blanding af god muld, sand og græsfrø ned i de opgravede huller, og så vande
jævnligt i de første par uger.

Har i forventninger om at det vil give gevinst - eller er områderne normalt
så hårdt ramt, at jordlaget er "inficeret" så langt ned, at alt håb er ude.

På forhånd tak for gode svar

Mvh
Niels Chr.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-05-05 22:43

Ncc wrote:

> [...]

> efterfølgende stampe en blanding af god muld, sand og græsfrø ned i
> de opgravede huller, og så vande jævnligt i de første par uger.

Det er en mulig måde at få de gule pletter væk.

En anden mulighed er at skrabe ca. 5 cm. tørv af og så lægge en ny tørv i
hullet. Så har du en pæn plæne næsten med det samme - du skal bare huske at
vande den ilagte tørv i de første 2-3 uger.

> eller er områderne
> normalt så hårdt ramt, at jordlaget er "inficeret" så langt ned, at
> alt håb er ude.

Nej, slet ikke.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/