EVT OT : Låsning af fil
Fra : Byens Bedste Frokost~

Dato : 10-05-05 15:35

Hej NH

Ville høre om det er muligt at lave en "rigtig" read-only på en fil i
windows.
Alle kan jo højreklik og fjerne flueben og så er den ikke længere

/thomas K

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-05-05 21:51

"Byens Bedste Frokoststed" <kongenshave@kongenshave.com> skrev i en
meddelelse news:4280c696$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> windows.
> Alle kan jo højreklik og fjerne flueben og så er den ikke længere

Nu spørger du i office gruppen, og så kunne det jo f.eks. være en word fil.
Så skal du vælge Funktioner-Beskyt dokument.
Der kan du vælge beskyttelses form og sætte password på.

Kurt

Fra : Byens Bedste Frokost~

Dato : 11-05-05 08:38

det er faktisk en excel fil ;)

har brugt beskyt ark, men synes stadig jeg kan gemme "ovenpå" den
oprindelige fil

/thomas K

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-05-05 16:07

"Byens Bedste Frokoststed" <kongenshave@kongenshave.com> skrev i en
meddelelse news:4281b66b$0$202$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> det er faktisk en excel fil ;)
>
> har brugt beskyt ark, men synes stadig jeg kan gemme "ovenpå" den
> oprindelige fil
>
> /thomas K

Ja, det hjælper nogen gange, når man ved, hvad det drejer sig om.
Marker hele arket. Vælg Formater-celler. Sæt flueben ved låst.
Derefter beskytter du arket via Funktioner.
Gem.
Så er det skrivebeskyttet og ingen kan komme til at skrive i arket
overhovedet.

Kurt

Fra : thomas K

Dato : 14-05-05 15:17

> [...]
> Gem.
> Så er det skrivebeskyttet og ingen kan komme til at skrive i arket

Nej "i" arket. jeg mener at gemme den ændret fil (ark) oven på "skabelonen"

har et ark som bruges til dagligt regnskab hvor de ligger nogle tal ind og
skal gemme efter dato, men tit og ofte gemmer de den dags fil ovenpå den
oprindelige fil ?!

/thomas K

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-05-05 21:47

"thomas K" <thomas@thomaskaarup.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal gemme efter dato, men tit og ofte gemmer de den dags fil ovenpå den

Det vil nok også hjælpe, hvis vi snakker samme sprog
Du skriver, at I bruger en skabelon, men jeg har en fornemmelse af, at I
ikke bruger den som en skabelon skal bruges.
Det grundlæggende ark du har, hvor de skal lave deres regnskab i, skal du
sørge for at gemme som en skabelon fil (xlt). Dernæst skal du sørge for, at
den lægges i skabelon mappen.
Når brugerne herefter skal bruge den, skal den kaldes via Filer - Ny,
hvorved du får adgang til skabelon filer.
Når de har skrevet deres data ind og vil gemme vil de på denne måde altid
blive mødt af dialogboksen "Gem som" hvor de tvinges til at give filen et
andet navn, idet en skabelon på denne måde er beskyttet.
De må altså ikke lære at den også kan få fat i filen via Filer - Åben, idet
der så kan foretages tilføjelser og rettelser i den.
Så løsningen må være, at din skabelon rent faktisk behandles som en
skabelon, med den deraf følgende automatiske beskyttelse.

Kurt

Fra : thomas K

Dato : 19-05-05 15:21

korrekt. det var løsningen. takker