Rengøring af grill?
Fra : Poul Kaasing

Dato : 09-05-05 18:27

Hej NG

Vi købte for ca 3 uger siden vores første grill, en weber kugle grill.
Sådan en bliver jo ret hurtigt snavset, specielt med marineret kød, så den
skal jo rengøres.
Hidtil har jeg gjort det med opvaskemiddel og børste, samt naturligvis varmt
vand, men jeg synes ikke det er specielt effektivt. Jeg har brugt en af de
der grill stålbørster til selve risten, men synes heller ikke det er alt for
effektivt.
Jeg har hørt at man kan ligge risten på græsplanen natten over, og så klarer
duggende det, så man blot skal tørre den over, passer det?

Hvordan gør i andre? Og skal den rengøres hver gang eller hva? Risten skal
selvfølgelig, men hvad med resten af grillen?

/Poul

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 18:25

On Mon, 9 May 2005 19:26:31 +0200, "Poul Kaasing" <spam@virus.com>
wrote:

>Hvordan gør i andre? Og skal den rengøres hver gang eller hva? Risten skal
>selvfølgelig, men hvad med resten af grillen?

Prøv google:

<http://www.google.dk/search?hl=da&q=reng%C3%B8ring+af+grillrist&meta=>

Der kommer bla. et link med græsplæne trikket.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 09-05-05 19:26

Hej,

wrote:

>Vi købte for ca 3 uger siden vores første grill, en weber kugle grill.

Tillykke med den Vi købte vores nummer 3-4 stykker - nu endelig en
Weber kugle grill, sikke en forskel fra de kasse-grill's vi havde før!

> [...]
>der grill stålbørster til selve risten, men synes heller ikke det er alt for

Uha!! Ikke stålbørster vel? Du skal bruge sådan en der er beregnet til
grill - ligner kobber eller messing "hår" på den. Jeg syntes det er
nemmest når den stadig er lun.

>Hvordan gør i andre? Og skal den rengøres hver gang eller hva?
>Risten skal selvfølgelig, men hvad med resten af grillen?

Læser man vejledningen til vores Weber Performer skal resten af
grill'en rengøres cirka én gang om året. Har ikke prøvet endnu, men de
skriver at almindeligt ovnrens er egnet til det.

Og så skal det vel i øvrigt være lidt "snavset" at grill'e

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 20:23

> [...]
> Jeg har hørt at man kan ligge risten på græsplanen natten over, og så
> klarer duggende det, så man blot skal tørre den over, passer det?

Et trick med risten er at du engang i mellem ligger et stykke stanniol på
risten mens den er varm. Så brændes alt fedtet af.

Men ellers så skal du give risten en med børsten lige efter hver grilning,
altså mens den er varm. Når du så griller næste gang skal du tørre risten
af, igen når den er varm, med et stykke køkkenrulle med olie. Så er de
værste baktusser væk.

MVH

Bo (7 år med Weber performer)

Fra : Torben

Dato : 10-05-05 10:06

Performer, præcis sådan en jeg vil have. Er du glad for den, og kan du evt.
anbefale hvor man køber den.

/Torben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-05-05 15:01

Hej,

On Tue, 10 May 2005 11:05:48 +0200, "Torben" <trp@(remove)hajq.dk>
wrote:

>Performer, præcis sådan en jeg vil have. Er du glad for den, og kan du evt.
>anbefale hvor man køber den.

Vi har købt sådan en - kom fra en ordinær kassegrill. Den er kanon,
bordet er super at have, gastændingen virker tip-top, laver verdens
lækreste steaks, osv...

Noget specielt du er ude efter at vide? Vi har godt nok ikke haft
den så længe endnu, så holdbarheden kan jeg ikke udtale mig om...

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 16:19

> Performer, præcis sådan en jeg vil have. Er du glad for den, og kan du
> evt. anbefale hvor man køber den.

Vores er den gamle model uden gastænding men med rustfrit stål bord og
opbevaringskasse til 15 kg kul.

Vi købte den brugt for 2.000,- kr for ca. 7 år siden og er MEGET glade for
den.

Du kan stadig købe vores model, dog med gastænding men jeg tror at den
koster omkring 4k. I tilbudsaviserne har jeg set den fornylig, så Silvan,
Johannes Fog eller lign. må være stedet.

MVH

Bo

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-05-05 13:25

"EJSMB" <ejsmb(snabelA).dk> wrote in

> [...]
> grilning, altså mens den er varm. Når du så griller næste gang skal du
> tørre risten af, igen når den er varm, med et stykke køkkenrulle med

Jeg er enig med dig i at risten er nemmest at få ren når den er varm (jo
varmere jo bedre, men det er lidt svært med en kugle-grill rist). Men at du
påstår bakterierne mv. først er væk når du tører efter med en olievædet
klud er altså rent vås! Din rist bliver over 100 grader varm og dermed er
ALLE bakterier og lign. galskab der måtte gro på risten helt døde.

Om det overhovedet er nødvendigt at gøre risten ren efter hver grill kan
sikkert også diskuteres. Klart at det virker mest hygienisk men om det rent
faktisk også forholder sig sådan er nok mere tvivlsomt. Tænk også lidt over
hvor du har din grill parkeret efter du er færdig med den (mit gæt er
garage eller lign, hvor rent er der der?).

Mener et andet (og lidt mere hårdhændet) trick er en sort plastikpose med
salmiakspiritus og lade delene ligge der et par dage evt. smurt ind i brun
sæbe

Thomas

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-05-05 10:54

"Poul Kaasing" <spam@virus.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan gør i andre? Og skal den rengøres hver gang eller hva? Risten skal
> selvfølgelig, men hvad med resten af grillen?

Hejsa!
Tillykke med din nye grill
Vi har selv 2 af dem og bruger dem året rundt, den ene af dem fandt vi
faktisk i en skraldebunke, den skulle bare gøres ren og have en ny rist.
Men til rengøring er der flere ting man skal tænke på.
Risten klares fra gang til gang, med en grill børste, græsplæne osv. (det
har de andre svaret på...)
Selve kuglen gøres nemmest ren ved at sprøjte den med "K2R ovn- og
grillrens". Jeg har også prøvet "Sterling" men det er noget billigt bras der
ikke virker ordentligt. Læg låget på og lad den stå i ca. 1 døgn, så er det
bare at tage en stiv børste og haveslangen. Når den så er ren og _tør_
sprøjter du den indvendigt med madolie, det kan købes på sprayflaske eller
brug en olieforstøver. Fidusen er at istedet for at det er stegesnask der
brænder fast i grillen er det ren olie og det er nemmere at få af næste gang
du skal rengøre grillen. Hvor ofte du skal gøre den ren er en smagssag, vi
gør det ca hver 4.-6. uge. Grillen virker lige godt om den er snavset eller
ren
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This Email was scanned by Norton Antivirus 2005

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-05-05 17:06

On Mon, 09 May 2005 19:26:31 +0200, Poul Kaasing <spam@virus.com> wrote:

> [...]
> skal
> selvfølgelig, men hvad med resten af grillen?

Hej
Da jeg var slagter vaskede vi kun vores grillrist helt i bund når sommeren
var slut.
Den daglige rengøring klarede vi med en stiv børste, sæbe og varmt vand.
Risten behøver ikke være skinnende blank hvergang. Den bliver aligevel
brændt af inden du næste gang lægger kød på så der er OVERHOVEDET INGEN
bakterier tilbage. Når sommeren var slut smurte vi risten ind i et TYKT
lag brunsæbe og lagde risten i en sort sæk. Der lå den i en uges tid og
hyggede sig. Derefter er det lige til at spule snavset af med en hård
stråle fra en varm vandslange.

/Thomas

Fra : GKS

Dato : 11-05-05 07:00

> [...]
> lag brunsæbe og lagde risten i en sort sæk. Der lå den i en uges tid og
> hyggede sig. Derefter er det lige til at spule snavset af med en hård

Årlig rengjøring høres fornuftig ut. Som mange andre sier så vil jo alle
muligheter for bakterier være drept av varmen lenge før man setter i gang
med selve grillingen.

Jeg ser det slik, hvis man vil ha en mest mulig hygienisk grilling; ikke
gjør noe som helst med grillen! Hvorfor?:

1: Man vil antagelig tilføre bakterier når man prøver å rengjøre grillen
2: Bruk av kjemikalier til rengjøring vil kunne tilføre giftstoffer.

Ergo: Vi klarer ikke å gjøre dette bedre enn hva vi gjør med den
varmebehandlingen grillen gir.