w.c.
Fra : etta

Dato : 28-05-01 08:03

jeg har et nyere ifö-wc i mit nyerhvervede kolonihavehus. problemet er et
svagt aftræk; vandet stiger halvt op i kummen og trækker ud med svag fart.
efter at have afmonteret toilettet og kørt rensebånd igennem spulede jeg
efter med haveslangen og den tager vandtrykket ok. i toilettets vandlås er
der også fri passage. SÅ HVAD ER PROBLEMET? HJÆLP!!

mvh
etta

Fra : Brian Skaarup

Dato : 28-05-01 11:25

On Mon, 28 May 2001 09:02:37 +0200, "etta" <etta@place.com> wrote:
SÅ HVAD ER PROBLEMET? HJÆLP!!
Udluftning måske?
Når du skyller 3-10 liter vand i kloakken skal der jo den samme mængde
luft ud et sted. Hvis der ikke er ordentlig udlufning, vil den
beskrevne situation sansynligvis opstå.

Fra : etta

Dato : 28-05-01 13:15

hvor, hvordan? jeg fik ikke nævnt at toilettet er tilsluttet en septiktank!

mvh
etta

Fra : Brian Skaarup

Dato : 28-05-01 14:43

On Mon, 28 May 2001 14:14:42 +0200, "etta" <etta@place.com> wrote:

>hvor, hvordan? jeg fik ikke nævnt at toilettet er tilsluttet en septiktank!

Se evt. her http://www.gima-vvs.dk/afloeb.PDF
Der står lidt om tingene.

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 28-05-01 18:57

"etta" <etta@place.com> skrev i en meddelelse
> hvor, hvordan? jeg fik ikke nævnt at toilettet er tilsluttet en
septiktank!

Jeg har haft det samme problem, hvis vandet begynder at løbe og det er det
sidste der bliver stående, er det sandsynligt at det er ude i septitanken.
På med vanten grav den fri og løft dækselet af. Der sidder to lodrette rør,
det ene er tilgangen det andet er afgangen, hvis kagen er for tyk så lægger
den sig under røret, og der er for langsom afgang. Først, fat i en trillebør
og en skovl, og grav så meget af, som du kan før det bliver helt vandet,
derefter fører du en ( stang -kæp - svær tråd) ned gennem de lodrette rør så
de bliver renset, gå derefter ind og trækker i udskyl, og vupti alt virker
igen. Det er ikke så slemt som det lyder, jeg har ofte gjort det.
M.V.H. Gunnar

Fra : jso

Dato : 29-05-01 19:41

Jeg har oplever den samme problem et par gange. Her var septitanken gået i
stå og der skulle en slamsuger til.
En gang var en vinter med hård frost. her endte det med at trykket blev så
stor at vandet løftede låget

Hilsen
Jørgen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-05-01 19:24

etta <etta@place.com> skrev i en news:9est1v$hjr$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> efter med haveslangen og den tager vandtrykket ok. i toilettets vandlås er
> der også fri passage. SÅ HVAD ER PROBLEMET? HJÆLP!!

Det gjorde mit også engang.
Årsagen var rødder af en hængepil, der havde banet sig
ved gennem betonrøret.
Prøv at finde rensebrønden og kig rørene igennem -
måske skal de udskiftes.

Per A. Hansen