/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Canon EOS 350D på 5 minutter ...
Fra : Holst


Dato : 30-03-05 21:21

Hej alle!

Jeg fik her til aften mit Canon EOS 350D ind ad døren, og det er jo
ganske spændende. Mit gamle Canon Zoom Lens EF 35-105 mm 1:3.5.4.5 gik
lige på, og så virkede det hele. Dejligt. Jeg kunne endog læse
billederne over på min computer, skønt Windows behandler det lidt
anderledes og ikke helt som et almindeligt ekternt drev, som det gjorde
med mit Olympus Camedia C-220/C-310 Zoom. Men det betyder vist ikke så
meget.

Men meget forstand på digitalfotografering med et spejlreflekskamera har
jeg jo ikke. På søndag skal jeg gerne kunne bruge det til en
konfirmation, og jeg må jo ærligt indrømme, at jeg ikke har alverdens
tid til at eksperimente og læse manual inden da.

Så jeg tænkte, om nogen måske havde et lille "kursus", f.eks. "Canon EOS
350D på 5 minutter", som kunne fortælle mig nogle guldkorn, jeg kan
bruge her i weekenden og fremover!

Når tiden efter weekenden forhåbentlig er til det, så vil jeg se at få
læst hele manualen. Og så går det nok ligesom med mit Canon EOS 1000F,
nemlig at jeg aldrig lærer at bruge mere end det allermest simple

Et par simple spørgsmål - som sikkert står i manualen - men i en anden
tråd blev der talt om, at det bedste var RAW, hvor billederne fyldte 12
MB eller så. En sådan indstilling kan jeg slet ikke finde. Umiddelbart
er der valg mellem tre opløsninger (3456x2304, 2496x1664 og 1728x1152),
som alle vist findes i to forskellige kvaliteter (høj og lav). Intet råt.

Jeg prøvede at slå 'Rødøje' til, eftersom jeg jo nok skal tage en del
personbilleder. Mit gamle EOS 1000F bliver sådan en rød lampe, for at
opnås dette. Jeg har set andre kameraer, der blinker blitzen hurtigt
nogle gange inden billedet tages. Umiddelbart gør EOS 350D intet
anderledes, end når 'Rødøje' er slået fra ...?

 
 
Tommy Jensen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Jensen


Dato : 30-03-05 21:32

On Wed, 30 Mar 2005 22:21:22 +0200, Holst <newsmar05@shelter.dk>
wrote:

>Når tiden efter weekenden forhåbentlig er til det, så vil jeg se at få
>læst hele manualen. Og så går det nok ligesom med mit Canon EOS 1000F,
>nemlig at jeg aldrig lærer at bruge mere end det allermest simple

Hmm, det bedste råd er nok at du dykker ned i manualen med det samme.

>Et par simple spørgsmål - som sikkert står i manualen - men i en anden
>tråd blev der talt om, at det bedste var RAW, hvor billederne fyldte 12
>MB eller så. En sådan indstilling kan jeg slet ikke finde. Umiddelbart
>er der valg mellem tre opløsninger (3456x2304, 2496x1664 og 1728x1152),
>som alle vist findes i to forskellige kvaliteter (høj og lav). Intet råt.

Det står i manualen Men det er nok fordi du benytter "P&S"
programmerne, du skal over i P, Av, Tv eller manuel for at kunne vælge
raw. (Hvis altså det opfører sig som 300D - men det kan du læse meget
mere om i manualen).


MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Holst (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 30-03-05 21:46


Tommy Jensen wrote:

> Hmm, det bedste råd er nok at du dykker ned i manualen med det samme.



>>Et par simple spørgsmål - som sikkert står i manualen - men i en anden
>>tråd blev der talt om, at det bedste var RAW, hvor billederne fyldte 12
>>MB eller så. En sådan indstilling kan jeg slet ikke finde. Umiddelbart
>>er der valg mellem tre opløsninger (3456x2304, 2496x1664 og 1728x1152),
>>som alle vist findes i to forskellige kvaliteter (høj og lav). Intet råt.
>
> Det står i manualen Men det er nok fordi du benytter "P&S"
> programmerne, du skal over i P, Av, Tv eller manuel for at kunne vælge
> raw. (Hvis altså det opfører sig som 300D - men det kan du læse meget
> mere om i manualen).

Jeg går ud fra, at "P&S" står for et eller andet med "Pathetic and
Stupid" om brugerens evner inden for det fotografiske, fordi han er nødt
til at bruge de forudindstillede programmer. Ja, det var der, den stod,
og jeg kan godt se, at der dukker meget andet op henne de andre steder.

Men ... jeg har haft mit EOS 1000F i langt over 10 år, og jeg har aldrig
lært at bruge P, Av, Tv og lignende på det, så ...

Morten Sten Andersen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Morten Sten Andersen


Dato : 30-03-05 21:49

>
> Jeg går ud fra, at "P&S" står for et eller andet med "Pathetic and
> Stupid" om brugerens evner inden for det fotografiske, fordi han er nødt
> til at bruge de forudindstillede programmer. Ja, det var der, den stod,
> og jeg kan godt se, at der dukker meget andet op henne de andre steder.

Bare rolig, det står for "point and shoot" hvilket groft sagt betyder at
kameraet gør det meste for dig, bortset fra at trykke på knappen

Morten



Tommy Jensen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Tommy Jensen


Dato : 30-03-05 21:56

On Wed, 30 Mar 2005 22:46:12 +0200, Holst <newsmar05@shelter.dk>
wrote:

>
>Tommy Jensen wrote:
>
>> Hmm, det bedste råd er nok at du dykker ned i manualen med det samme.
>
>
>
>>>Et par simple spørgsmål - som sikkert står i manualen - men i en anden
>>>tråd blev der talt om, at det bedste var RAW, hvor billederne fyldte 12
>>>MB eller så. En sådan indstilling kan jeg slet ikke finde. Umiddelbart
>>>er der valg mellem tre opløsninger (3456x2304, 2496x1664 og 1728x1152),
>>>som alle vist findes i to forskellige kvaliteter (høj og lav). Intet råt.
>>
>> Det står i manualen Men det er nok fordi du benytter "P&S"
>> programmerne, du skal over i P, Av, Tv eller manuel for at kunne vælge
>> raw. (Hvis altså det opfører sig som 300D - men det kan du læse meget
>> mere om i manualen).
>
>Jeg går ud fra, at "P&S" står for et eller andet med "Pathetic and
>Stupid" om brugerens evner inden for det fotografiske, fordi han er nødt
>til at bruge de forudindstillede programmer.

Nogen vil nok sige ja det er det det betyder. Men det er ikke det jeg
lagde i det da jeg skrev det sådan. Jeg mente "Point & Shoot". Så nej
der var ingen fornærmelse eller lignende ment med det. Jeg brugte selv
meget P, green box, samt auto programmerne da jeg havde et 300D.

Ud over det som Hans har foreslået kan jeg ikke komme med så meget
andet end at råde dig til at læse manualen, den er trods alt ikke så
tyk. Du burde kunne læse den på under en halv time. Du vil også være
bedre i stand til at stille konkrete spørgsmål om dit nye kamera hvis
du har læst manualen.



MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 07:46


Tommy Jensen wrote:

> Nogen vil nok sige ja det er det det betyder. Men det er ikke det jeg
> lagde i det da jeg skrev det sådan. Jeg mente "Point & Shoot". Så nej
> der var ingen fornærmelse eller lignende ment med det. Jeg brugte selv
> meget P, green box, samt auto programmerne da jeg havde et 300D.

Fornærmelsen var vist også mest fra mig selv til mig selv.

> Ud over det som Hans har foreslået kan jeg ikke komme med så meget
> andet end at råde dig til at læse manualen, den er trods alt ikke så
> tyk. Du burde kunne læse den på under en halv time.

Der er 172 sider - på tysk! For mig vedkommende vil det nok betyde 172
halve timer Men ja, jeg skal have læst den, men det bliver ikke lige
i dag. De næste dage står vist mest på indkøb af gaver og andre ting,
vask, rengøring for slet ikke at tale om, at der også skal arbejdes.

Brian Lund (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 31-03-05 12:44

> > Nogen vil nok sige ja det er det det betyder. Men det er ikke det jeg
> > lagde i det da jeg skrev det sådan. Jeg mente "Point & Shoot". Så nej
> > der var ingen fornærmelse eller lignende ment med det. Jeg brugte selv
> > meget P, green box, samt auto programmerne da jeg havde et 300D.
>
> Fornærmelsen var vist også mest fra mig selv til mig selv.
>
> > Ud over det som Hans har foreslået kan jeg ikke komme med så meget
> > andet end at råde dig til at læse manualen, den er trods alt ikke så
> > tyk. Du burde kunne læse den på under en halv time.
>
> Der er 172 sider - på tysk! For mig vedkommende vil det nok betyde 172
> halve timer Men ja, jeg skal have læst den, men det bliver ikke lige
> i dag. De næste dage står vist mest på indkøb af gaver og andre ting,
> vask, rengøring for slet ikke at tale om, at der også skal arbejdes.

Hvis jeg ikke tager helt fejl kan du finde den engelske version gratis på
nettet!


Brian



Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 13:46


Brian Lund wrote:

> Hvis jeg ikke tager helt fejl kan du finde den engelske version gratis på
> nettet!

Det kan jeg, og den er også d/l. Men der er stadig 172 sider
selvom det skulle lykkedes at læse det på en halv time, så har man næppe
forstået alverdens.


[HCS] 4000 (30-03-2005)
Kommentar
Fra : [HCS] 4000


Dato : 30-03-05 21:42

Hvis du ikke har så meget tid til at sætte dig ind i kameraet, så start med
at læse og bruge de programmer der er faste på kameraet. Stil dig selv dette
spørgsmål 'hvor store billeder vil jeg lave, 10x15 A4, til konfirmationen',
og sæt optagelsen til jpg, i den opløsning der passer til de størrelser du
valgte. Senere kan du så sætte dig ind i hvordan man bruger kameraet på
manuelle indstillinger, som er at foretrække på længere sigt, hvis du vil
lære at fotografere mere kreativt.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *
----------------------------------------------------------------------------------
"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:424b0a49$0$282$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej alle!
>
> Jeg fik her til aften mit Canon EOS 350D ind ad døren, og det er jo ganske
> spændende. Mit gamle Canon Zoom Lens EF 35-105 mm 1:3.5.4.5 gik lige på,
> og så virkede det hele. Dejligt. Jeg kunne endog læse billederne over på
> min computer, skønt Windows behandler det lidt anderledes og ikke helt som
> et almindeligt ekternt drev, som det gjorde med mit Olympus Camedia
> C-220/C-310 Zoom. Men det betyder vist ikke så meget.
>
> Men meget forstand på digitalfotografering med et spejlreflekskamera har
> jeg jo ikke. På søndag skal jeg gerne kunne bruge det til en konfirmation,
> og jeg må jo ærligt indrømme, at jeg ikke har alverdens tid til at
> eksperimente og læse manual inden da.
>
> Så jeg tænkte, om nogen måske havde et lille "kursus", f.eks. "Canon EOS
> 350D på 5 minutter", som kunne fortælle mig nogle guldkorn, jeg kan bruge
> her i weekenden og fremover!
>
> Når tiden efter weekenden forhåbentlig er til det, så vil jeg se at få
> læst hele manualen. Og så går det nok ligesom med mit Canon EOS 1000F,
> nemlig at jeg aldrig lærer at bruge mere end det allermest simple
>
> Et par simple spørgsmål - som sikkert står i manualen - men i en anden
> tråd blev der talt om, at det bedste var RAW, hvor billederne fyldte 12 MB
> eller så. En sådan indstilling kan jeg slet ikke finde. Umiddelbart er der
> valg mellem tre opløsninger (3456x2304, 2496x1664 og 1728x1152), som alle
> vist findes i to forskellige kvaliteter (høj og lav). Intet råt.
>
> Jeg prøvede at slå 'Rødøje' til, eftersom jeg jo nok skal tage en del
> personbilleder. Mit gamle EOS 1000F bliver sådan en rød lampe, for at
> opnås dette. Jeg har set andre kameraer, der blinker blitzen hurtigt nogle
> gange inden billedet tages. Umiddelbart gør EOS 350D intet anderledes, end
> når 'Rødøje' er slået fra ...?



Jakob (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 30-03-05 23:14

In article <424b0f26$0$285$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
hcsnulspam@yahoo.com says...

store billeder vil jeg lave, 10x15 A4, til konfirmationen',
> og sæt optagelsen til jpg, i den opløsning der passer til de størrelser du
> valgte.

Er det ikke bare ski.. ærgeligt at have lagt sig fast på en lav
opløsning hvis drømmebilledet falder ned i skødet på en :0)


--
Venlig hilsen

Jakob

max[dk] (31-03-2005)
Kommentar
Fra : max[dk]


Dato : 31-03-05 07:37

Er det ikke bare ski.. ærgeligt at have lagt sig fast på en lav
opløsning hvis drømmebilledet falder ned i skødet på en :0)

Jo, skyd i max. opløsning. og sørg for at have nok kort

Fordelen ved RAW er jo at du har flere muligheder for at redde billeder
efter optagelsen.

Jeg kender ikke Canon så godt, men på min brors G3 kan man vidst kun skyde i
RAW hvis man står i noget andet end Auto.

/Max



Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 07:52


max[dk] wrote:

> Jo, skyd i max. opløsning. og sørg for at have nok kort
>
> Fordelen ved RAW er jo at du har flere muligheder for at redde billeder
> efter optagelsen.

Nu har jeg ikke en pind forstand på det her. Men når du skriver "redde
billeder efter optagelsen", hvad mener du så med det?

> Jeg kender ikke Canon så godt, men på min brors G3 kan man vidst kun skyde i
> RAW hvis man står i noget andet end Auto.

Ja, det ser sådan ud på mig også.

max[dk] (31-03-2005)
Kommentar
Fra : max[dk]


Dato : 31-03-05 08:38

> Nu har jeg ikke en pind forstand på det her. Men når du skriver "redde
> billeder efter optagelsen", hvad mener du så med det?

Hvis de er underbelyste kan det nemmere reddes der f.eks.

> > Jeg kender ikke Canon så godt, men på min brors G3 kan man vidst kun
skyde i
> > RAW hvis man står i noget andet end Auto.
>
> Ja, det ser sådan ud på mig også.

Har du prøvet at stille den i "P"?

/Max



Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 11:00


max[dk] wrote:

>>Nu har jeg ikke en pind forstand på det her. Men når du skriver "redde
>>billeder efter optagelsen", hvad mener du så med det?
>
> Hvis de er underbelyste kan det nemmere reddes der f.eks.

Hvorfor det? En pixel er vel en pixel.

>>>RAW hvis man står i noget andet end Auto.
>>
>>Ja, det ser sådan ud på mig også.
>
> Har du prøvet at stille den i "P"?

Ja, i P, Tv og lignende kan der vælges RAW.

Jens Bruun (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 31-03-05 11:11

"Holst" <newsmar05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:424bca30$0$240$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Hvorfor det? En pixel er vel en pixel.

RAW-formatet indeholder mindst (afhængig af kamera) 12 bit pr. kanal, JPEG
kun otte. Der er altså masser af information i RAW-filer, der smides væk,
når de konverteres til JPEG. Har du over- eller underbelyst en smule under
eksponeringen, kan du ofte "redde" billedet, hvis det er skudt i RAW - dvs.
finde billeddata i områder, der i JPEG-udgaven vil være kulsorte eller
kridhvide. Derudover kan du tabsfrit ændre hvidbalancedata i RAW-billeder;
det kan du ikke i JPEG. Læs mere her:
http://www.luminous-landscape.com/essays/rawtruth1.shtml

Hvis man skyder i RAW, er der idé i at overbelyse en smule, dvs. flytte
histogrammet til højre. Her er en artikel om emnet:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Rune B. Broberg (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 31-03-05 12:01

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> Hvis man skyder i RAW, er der id? i at overbelyse en smule, dvs. flytte
> histogrammet til h?jre. Her er en artikel om emnet:
> http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Meget kraftigt betinget af at følgende er korrekt:
"Why? Because CCD and CMOS chips are linear devices."

Jeg tror ikke man skal regne med at det holder - i alt fald ikke længere
end at kameraet i "konverteringen" til RAW formentlig tager højde for det
på et eller andet niveau.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Jens Bruun (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 31-03-05 12:46

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:d2gl9e$im6$1@news.net.uni-c.dk

> Meget kraftigt betinget af at følgende er korrekt:
> "Why? Because CCD and CMOS chips are linear devices."

Dén diskussion har været oppe og vende før.

> Jeg tror ikke man skal regne med at det holder

Det siger sagkundskaben ellers.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 03/27/05)
http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery



Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 07:40


Jakob wrote:

> store billeder vil jeg lave, 10x15 A4, til konfirmationen',
>
>>og sæt optagelsen til jpg, i den opløsning der passer til de størrelser du
>>valgte.
>
> Er det ikke bare ski.. ærgeligt at have lagt sig fast på en lav
> opløsning hvis drømmebilledet falder ned i skødet på en :0)

Helt enig. Det kunne heller ikke falde mig ind at køre med andet end den
højeste opløsning. Og med 1 GB, så påstår kameraet (hvis jeg tyder
tallet korrekt, for jeg har jo ikke læst manualen), at der kan være 265
billeder på kortet, og det burde være tilstrækkeligt til enhver
konfirmation.

max[dk] (31-03-2005)
Kommentar
Fra : max[dk]


Dato : 31-03-05 08:58

> Helt enig. Det kunne heller ikke falde mig ind at køre med andet end den
> højeste opløsning. Og med 1 GB, så påstår kameraet (hvis jeg tyder
> tallet korrekt, for jeg har jo ikke læst manualen), at der kan være 265
> billeder på kortet, og det burde være tilstrækkeligt til enhver
> konfirmation.

Tja, det kommer jo lidt an på antallet af gæster og hvilke billeder der skal
tages.

Jeg tog billeder til et bryllup sidste år, der var 100 gæster og hvert par
skulle have taget billede når de kom til kirken,(dvs. jeg tog 2). der ud
over tog jeg under hele festen incl. taler osv. med tele. jeg havde 2x512mb
+ ét 1gb kort og brugte alle kort én tømning af 1gb kortet. Hvis du har tid
og mulighed for flere tømninger uden de kommer i vejen for de billeder du
skal tage skal du nok klare det med 1gb.

Det skal siges at det var med et D70 i RAW.

/Max



Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 07:42


[HCS] 4000 wrote:

> Hvis du ikke har så meget tid til at sætte dig ind i kameraet, så start med
> at læse og bruge de programmer der er faste på kameraet.

Ja, og de ligner heldgivis de faste programmer på mit EOS 1000F. Der er
måske to, som jeg ikke lige kender, så dem bør jeg måske lige læse på.

> Senere kan du så sætte dig ind i hvordan man bruger kameraet på
> manuelle indstillinger, som er at foretrække på længere sigt, hvis du vil
> lære at fotografere mere kreativt.

Ja, det lyder jo spændende. Det var jo også det, jeg gerne ville for små
15 år siden, da jeg købte mig EOS 1000F, men det fik jeg aldrig gjort.
Men jeg var nu glad for kameraet alligevel.

Brian Lund (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 31-03-05 12:49

> > Hvis du ikke har så meget tid til at sætte dig ind i kameraet, så start
med
> > at læse og bruge de programmer der er faste på kameraet.
>
> Ja, og de ligner heldgivis de faste programmer på mit EOS 1000F. Der er
> måske to, som jeg ikke lige kender, så dem bør jeg måske lige læse på.
>
> > Senere kan du så sætte dig ind i hvordan man bruger kameraet på
> > manuelle indstillinger, som er at foretrække på længere sigt, hvis du
vil
> > lære at fotografere mere kreativt.
>
> Ja, det lyder jo spændende. Det var jo også det, jeg gerne ville for små
> 15 år siden, da jeg købte mig EOS 1000F, men det fik jeg aldrig gjort.
> Men jeg var nu glad for kameraet alligevel.

Du kan roligt bruge "P" mode, det er en fuldautomatisk mode hvor du har lidt
flere indstillingsmuligheder (Ihvertfald hvis det er som på mit A75)!


Brian



Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 13:53


Brian Lund wrote:

> Du kan roligt bruge "P" mode, det er en fuldautomatisk mode hvor du har lidt
> flere indstillingsmuligheder (Ihvertfald hvis det er som på mit A75)!

Men kan jeg bruge det til noget, når jeg ikke aner, hvordan jeg skal
indstille det? Det er mange år siden jeg læste min EOS 1000F-manual, men
jeg fandt aldrig ud af at bruge P, Av, Tv og M eller forstå hvad
forskellen er. Men det kan jo være, det kommer denne gang, når jeg får
læst manualen.

Brian Lund (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 31-03-05 22:50

> > Du kan roligt bruge "P" mode, det er en fuldautomatisk mode hvor du har
lidt
> > flere indstillingsmuligheder (Ihvertfald hvis det er som på mit A75)!
>
> Men kan jeg bruge det til noget, når jeg ikke aner, hvordan jeg skal
> indstille det? Det er mange år siden jeg læste min EOS 1000F-manual, men
> jeg fandt aldrig ud af at bruge P, Av, Tv og M eller forstå hvad
> forskellen er. Men det kan jo være, det kommer denne gang, når jeg får
> læst manualen.

"P" er en automatisk mode hvor du har muligheden for at indstille ISO
manuelt. Det er vist den væsentligste forskel fra auto...

"Tv" er Timer priority, dvs. du kan bestemme hvor lang tid billedet skal
belyses, du kan sætte den til f.eks. 1/500 sekund hvis du skal fange noget
der bevæger sig hurtigt, eller måske til 2 sekunder hvis du vil fange
bevægelserne fra f.eks. et vandfald! - Så justerer kameraet selv blænden (og
evt. også ISO).

"Av" er Aperture priority, dvs. du bestemmer blænden, f.eks. f/16 hvis du
vil have meget dybdeskarphed, eller måske bare en enkelt blænde højere end
ellers for at få et lidt skarpere billede. Kameraet indstiller selv
lukkertiden (og evt. også ISO).

"M" er fuld manuel kontrol, du indstiller selv blænden, lukkertiden og
ISO! - Det er nok det sværeste program at få noget fornuftigt ud af, men
giver også flest muligheder.


Du har muligheden for at optage i RAW i alle 4 modi, du kan altså roligt
bruge "P" - Det er, igen, ikke den store forskel fra auto ;)


Brian



Holst (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 01-04-05 07:12


Brian Lund wrote:

> Du har muligheden for at optage i RAW i alle 4 modi, du kan altså roligt
> bruge "P" - Det er, igen, ikke den store forskel fra auto ;)

Jeg siger tak for forklaringen. Tror dog, at jeg lige vil læse manualen
først, eftersom jeg jo nu i snart 15 år har holdt mig væk fra "P" på mit
gamle kamera.

Men nu er printeren så småt også ved at være færdig med at udskrive den
engelske manual. Jeg ved virkelig ikke, hvad der er med den PDF-fil.
Udskriver jeg den til printerens PostScript-del, så går nogle sider
galt, og der udskrives en ekstra side med en fejlmeddelelse. Okay, så
lader jeg da bare være med det og udskriver den til printeren som var
den almindelig printer. Det går også fint. Det går bare l-a-a-a-ngsomt.
Den udskriver ca. 10 sider i timen. Jeg startede vel omkring kl. 20 i
går aftes, og efter at have kørt hele natten er den nu nået til side
136. Så mon ikke den hen imod middagstid er nået frem til side 172 ...?

Hans Joergensen (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 01-04-05 08:08

Holst wrote:
> Jeg siger tak for forklaringen. Tror dog, at jeg lige vil læse manualen
> først, eftersom jeg jo nu i snart 15 år har holdt mig væk fra "P" på mit
> gamle kamera.

Man bliver nu rimelig glad af at bruge Av når man først har lært
det at kende :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Ove Kjeldgaard (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 01-04-05 18:45

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> wrote:

>"P" er en automatisk mode hvor du har muligheden for at indstille ISO
>manuelt. Det er vist den væsentligste forskel fra auto...
>

Dog kan man forskyde tid/blænde på drejeknappen og bibeholde den samme
eksponering.

Tryk udløseren halvt ned, slip udløseren og drej knappen til den ønskede tid
eller blænde og tryk herefter udløseren helt ned for at tage billedet.

Og det virker på samme måde på både EOS 5 og mit nyindkøbte EOS 350D.


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Mick Johansen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Mick Johansen


Dato : 31-03-05 14:27

> Et par simple spørgsmål - som sikkert står i manualen - men i en anden
> tråd blev der talt om, at det bedste var RAW, hvor billederne fyldte 12
> MB eller så. En sådan indstilling kan jeg slet ikke finde. Umiddelbart
> er der valg mellem tre opløsninger (3456x2304, 2496x1664 og 1728x1152),
> som alle vist findes i to forskellige kvaliteter (høj og lav). Intet råt.

Som flere andre siger, er det pga. du kører med standard point and
shoot indstillingen (Den grønne firkant på hjulet) eller dem under
(Portrait, Macro mm.). Her mangler Menu 2 helt og man kan ikke engang
ændre ISO i Menu 1.
Hvis du vælger en af de andre modes, f.eks. aperture-priority (Av),
vil du få alle mulighederne. I disse modes bliver du dog nødt til at
tænke lidt selv, da du så selv skal indstille blænde, lukkertid eller
begge dele - og ISO, ikke at forglemme.

Jeg fik selv mit 350D i går, og har heller ikke nået det helt store
endnu, men er ekstremt imponeret over hastigheden. Ville nu også gerne
se et "Crash course for SLR-newbies"..

Med venlig hilsen
Mick Johansen

Mit udstyr:
Canon EOS 350D
Sigma 24-70mm/F2,8 EX DG
Canon EF 50mm/F1,8
Canon EF 70-200mm F/4L USM (På vej fra Tyskland)
Sigma EF-500 DG Super (På vej fra Tyskland)

Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 15:20


Mick Johansen wrote:

> Jeg fik selv mit 350D i går, og har heller ikke nået det helt store
> endnu, men er ekstremt imponeret over hastigheden. Ville nu også gerne
> se et "Crash course for SLR-newbies"..

Ja, jeg er også ret begejstret for det allerede

Når man er vant til et almindelige filmkamera, så mangler jeg helt den
der snurren, når kameraet kører filmen ind i rulle, efter at billedet er
taget. Men det vænner man sig jo nok til

Men ja, det er godt nok hurtigt. Prøv at sætte den hen på et af de
programmer, som giver dig mulighed for at tage flere billeder i rap,
f.eks. 'Portræt', og hold så udløserknappen nede.

Så fik jeg det her tidligere i dag fra ca. 14:11:24 til 14:11:35 til at
tage 30 billeder. Så begyndte det at gå lidt i stå, og på de næste tre
sekunder blev der kun taget 3 billeder, og så slap jeg udløseren.

Fascinerende!

Til gengæld har jeg jo fundet ud af, at jeg med det nye kamera skal
noget længere væk med mit 35-105 mm objektiv. Jeg kunne godt se en
fordel ved at have et, der går lidt længere ned. Men jeg klarer mig jo nok.

HØ (31-03-2005)
Kommentar
Fra :


Dato : 31-03-05 15:28

> f.eks. 'Portræt', og hold så udløserknappen nede.
>
> Så fik jeg det her tidligere i dag fra ca. 14:11:24 til 14:11:35 til at
> tage 30 billeder. Så begyndte det at gå lidt i stå, og på de næste tre
> sekunder blev der kun taget 3 billeder, og så slap jeg udløseren.
>
> Fascinerende!

Flot!
Hvordan ter det sig så når du skyder i RAW ?
Hilsen Henrik



Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 15:44


HØ wrote:

>>f.eks. 'Portræt', og hold så udløserknappen nede.
>>
>>Så fik jeg det her tidligere i dag fra ca. 14:11:24 til 14:11:35 til at
>>tage 30 billeder. Så begyndte det at gå lidt i stå, og på de næste tre
>>sekunder blev der kun taget 3 billeder, og så slap jeg udløseren.
>>
>>Fascinerende!
>
>
> Flot!
> Hvordan ter det sig så når du skyder i RAW ?

Ja, så tog den kun 5 billeder

Det er så den højeste RAW, for dem er der også to kvaliteter af. Men det
må jo betyde, at kameraet selv har en hulens bunke RAM.

Ove Kjeldgaard (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 31-03-05 21:35

Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

>Når man er vant til et almindelige filmkamera, så mangler jeg helt den
>der snurren, når kameraet kører filmen ind i rulle, efter at billedet er
>taget. Men det vænner man sig jo nok til
>

Så får jeg det nemmere med skiftet fra det tyste EOS 5 til EOS 350D

Selv tilbagespolingen på EOS 5'eren er næsten lydløs...


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Holst (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 31-03-05 22:26


Ove Kjeldgaard wrote:

>>Når man er vant til et almindelige filmkamera, så mangler jeg helt den
>>der snurren, når kameraet kører filmen ind i rulle, efter at billedet er
>>taget. Men det vænner man sig jo nok til
>
> Så får jeg det nemmere med skiftet fra det tyste EOS 5 til EOS 350D
>
> Selv tilbagespolingen på EOS 5'eren er næsten lydløs...

Ja, mit EOS 1000F er ikke ligefrem stille. Det kan godt være, at det
larmer mere end normalt i disse dage. Men det var vist meget normalt i
1992, hvor jeg købte det :)

Ove Kjeldgaard (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Ove Kjeldgaard


Dato : 01-04-05 18:33

Holst <newsmar05@shelter.dk> wrote:

>Ja, mit EOS 1000F er ikke ligefrem stille. Det kan godt være, at det
>larmer mere end normalt i disse dage. Men det var vist meget normalt i
>1992, hvor jeg købte det :)

Mit EOS 5 er vist fra 1993


--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Holst (01-04-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 01-04-05 19:36


Ove Kjeldgaard wrote:

>>Ja, mit EOS 1000F er ikke ligefrem stille. Det kan godt være, at det
>>larmer mere end normalt i disse dage. Men det var vist meget normalt i
>>1992, hvor jeg købte det :)
>
> Mit EOS 5 er vist fra 1993

Ja, det kan jo så være, at det kostede lidt mere end EOS 1000F'et :) Men
det var lige hvad der var råd til dengang på en SU!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408943
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste