/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Israels hus
Fra : Havmand


Dato : 28-05-01 00:06

Kan nogen fortælle mig hvad udtrykket "Israels hus" dækker over?



 
 
Niels Steg (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 28-05-01 00:14

"Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:6NfQ6.572$Qh1.12338@news.get2net.dk...
> Kan nogen fortælle mig hvad udtrykket "Israels hus" dækker over?

Efterkommerne af Israel = Jacob

Niels



Havmand (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 28-05-01 08:54


"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:UogQ6.578$Qh1.12528@news.get2net.dk...
> "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:6NfQ6.572$Qh1.12338@news.get2net.dk...
> > Kan nogen fortælle mig hvad udtrykket "Israels hus" dækker
over?
>
> Efterkommerne af Israel = Jacob

Har jeg forstået det korrekt, hvis jeg nu antager "Jacob" er én
person, og denne person er hele "Israels Hus"?

mvh. Havmand




Stefan Bruhn (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 28-05-01 10:41

On Mon, 28 May 2001 09:54:06 +0200, "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com>
wrote:

>Har jeg forstået det korrekt, hvis jeg nu antager "Jacob" er én
>person, og denne person er hele "Israels Hus"?

Nej.
Jacob/Israel er en person. Israels Hus er hans efterkommere.

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Havmand (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 28-05-01 11:29


"Stefan Bruhn" <news002@3x7.dk> skrev i en meddelelse
news:d874htko5u5f4luclaemf0acqdmib4vepg@ghashul.dk...
> On Mon, 28 May 2001 09:54:06 +0200, "Havmand"
<Nyhavmand@Hotmail.com>
> wrote:
>
> >Har jeg forstået det korrekt, hvis jeg nu antager "Jacob" er én
> >person, og denne person er hele "Israels Hus"?
>
> Nej.
> Jacob/Israel er en person. Israels Hus er hans efterkommere.

Okay, hvem er så hans efterkommere? Bare sådan løseligt.

mvh. Havamnd





Niels Steg (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 28-05-01 13:38

"Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:_NpQ6.62$va2.12182@news.get2net.dk...
>
> "Stefan Bruhn" <news002@3x7.dk> skrev i en meddelelse
> news:d874htko5u5f4luclaemf0acqdmib4vepg@ghashul.dk...
> > On Mon, 28 May 2001 09:54:06 +0200, "Havmand"
> <Nyhavmand@Hotmail.com>
> > wrote:
> >
> > >Har jeg forstået det korrekt, hvis jeg nu antager "Jacob" er én
> > >person, og denne person er hele "Israels Hus"?
> >
> > Nej.
> > Jacob/Israel er en person. Israels Hus er hans efterkommere.
>
> Okay, hvem er så hans efterkommere? Bare sådan løseligt.

sådan ca. alle jøder )

Niels



Havmand (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 28-05-01 15:08


"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:JLrQ6.100$va2.13728@news.get2net.dk...
> "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:_NpQ6.62$va2.12182@news.get2net.dk...
> >
> > "Stefan Bruhn" <news002@3x7.dk> skrev i en meddelelse
> > news:d874htko5u5f4luclaemf0acqdmib4vepg@ghashul.dk...
> > > On Mon, 28 May 2001 09:54:06 +0200, "Havmand"
> > <Nyhavmand@Hotmail.com>
> > > wrote:
> > >
> > > >Har jeg forstået det korrekt, hvis jeg nu antager "Jacob"
er én
> > > >person, og denne person er hele "Israels Hus"?
> > >
> > > Nej.
> > > Jacob/Israel er en person. Israels Hus er hans efterkommere.
> >
> > Okay, hvem er så hans efterkommere? Bare sådan løseligt.
>
> sådan ca. alle jøder )

Hvad mener jesus så med følgende
Matt.10,5-6
Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke vejen til
hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; v6 men gå
derimod til de fortabte får af Israels hus

Matt.15,24
Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får
af Israels hus.«

eller

Ez3 4,4-6
Han sagde til mig: »Menneske, gå nu til Israels hus, og tal mine
ord til dem! v5 Du bliver ikke sendt til et folk med et fremmed
sprog og uforståelig tale, men til Israels hus, v6 ikke til de
mange folk med fremmede sprog og uforståelig tale, hvis ord du
ikke forstår.

mvh. Havmand





Henrik KJ (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Henrik KJ


Dato : 28-05-01 16:10

"Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:K%sQ6.122$va2.14324@news.get2net.dk...
> "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:JLrQ6.100$va2.13728@news.get2net.dk...
> > "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> > > > Jacob/Israel er en person. Israels Hus er hans
> > > > efterkommere.
> > >
> > > Okay, hvem er så hans efterkommere? Bare
> > > sådan løseligt.
> >
> > sådan ca. alle jøder )
>
> Hvad mener jesus så med følgende
> Matt.10,5-6 [ ... ]
>
> Matt.15,24 [ ... ]
>
> eller Ez3 4,4-6 [ ... ]

Dette bekræfter da, så vidt jeg kan se, hvad Niels skrev.

--
Med venlig hilsen
Henrik KJ


Havmand (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 28-05-01 20:24


"Henrik KJ" <henrik.kj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
news:jTtQ6.120$zi7.21915736@news.mobilixnet.dk...
> "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:K%sQ6.122$va2.14324@news.get2net.dk...
> > "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:JLrQ6.100$va2.13728@news.get2net.dk...
> > > "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > > "Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> [ ... ]
> > > > > Jacob/Israel er en person. Israels Hus er hans
> > > > > efterkommere.
> > > >
> > > > Okay, hvem er så hans efterkommere? Bare
> > > > sådan løseligt.
> > >
> > > sådan ca. alle jøder )
> >
> > Hvad mener jesus så med følgende
> > Matt.10,5-6 [ ... ]
> >
> > Matt.15,24 [ ... ]
> >
> > eller Ez3 4,4-6 [ ... ]
>
> Dette bekræfter da, så vidt jeg kan se, hvad Niels skrev.

Sådan læser jeg det også, jeg skulle bare lige være sikker på, jeg
ikke havde misforstået et eller andet. Min konklusion er at Jesus,
så sig selv som jødernes frelser og ikke gojims frelser. Så mit
reelle spørgsmål er, hvornår besluttede Jesus sig for at blive
gojims frelser og ikke jødernes? Jeg har hørt at et sådan skifte
skulle have fundet sted; men det må jo have været kort før, han
blev korsfæstet, og jeg har ikke været i stand til at finde det.

mvh. Havmand





Mr. D (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 29-05-01 08:04


Havmand <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rGxQ6.370$va2.18964@news.get2net.dk...
>
> Sådan læser jeg det også, jeg skulle bare lige være sikker på, jeg
> ikke havde misforstået et eller andet. Min konklusion er at Jesus,
> så sig selv som jødernes frelser og ikke gojims frelser. Så mit
> reelle spørgsmål er, hvornår besluttede Jesus sig for at blive
> gojims frelser og ikke jødernes? Jeg har hørt at et sådan skifte
> skulle have fundet sted; men det må jo have været kort før, han
> blev korsfæstet, og jeg har ikke været i stand til at finde det.

Det er lidt svært, dette med Jesus og Israel / hedningerne, for det
kommer jo an på ens grundholdning mere end på Skriftens reelle
vidnesbyrd. Jeg tænker på dette, at nogle mener, at Jesus skiftede
mening undervejs, mens andre, der tror på Jesus som Gud, mener at
hedningernes frelse hele tiden har ligget ham på sinde, men at
frelsesbudet skulle gå til jøderne først, og derefter til hedningerne.
Et ofte brugt skriftssted er:

"Han svarede og sagde: »Jeg er ikke udsendt til andre end til de
fortabte får af Israels hus Matt 15,24"

....men her må vi ikke glemme, at Jesus med denne sætning taler til en
kanaanæisk kvinde, som han alligevel bagefter hjælper. Han lægger ud med
at kalde hende en hund (hedning), men vi misser pointen i denne samtale,
såfremt vi går ud fra, at Jesus giver udtryk for sin endegyldige mening
i ovennævnte sætning. Snarere ser det ud til, at han prøver hendes tro
ved afvisning, og da hun fortsætter sit pres på ham giver han efter. Det
er værd at bemærke, at:

1) Han hjælper hende, trods hendes hedenske afstamning, hvilket han ikke
ville have gjort, hvis han var overbevist om, at hans frelse / hjælp
ikke kunne opfatte hende

2) Han roser hende bagefter for hendes tro over for disciplene. Han
siger faktisk til disciplene "Se, her er en kvinde, hvis tro er større
end det største i Israel. Men hvad er det egentlig han roser? Han roser
hendes klarsyn, idet hun siger, at det ikke blot er børnene (jøderne)
der skal få lov til at spise af livets brød, men at der også skal falde
af til hundene (hedningerne).

Det fremgår vel her, at Jesus er opmærksom på hedningerne, at han derfor
ikke afviser den kanaanæiske kvinde, men tilmed roser hende for hendes
syn på børnene og hundene, men at han først og fremmest er udsendt til
Israels hus, som skal have chancen først - måske dels på grund af deres
udvælgelse og Guds omsorg for dem gennem årtusinder fra Abraham til
Messias´ komme - Det er jo trods alt dem, der fik forjættelserne.

Det ser ud til, at Jesus ikke blev færdig med Israels hus, for han
sender disciplene først og fremmest til dem:

"Disse tolv sendte Jesus ud og bød dem og sagde: »Gå ikke ud på
hedningers veje og ikke ind i samaritaneres byer! Gå hellere til de
fortabte får af Israels hus! Matt 10,5-7"

Der må være en mening med, at Jesus ikke ønsker, at disciplene skal gå
til samaritanerne og hedningerne, og meningen må være, at Israel må
gøres færdig, inden dette sker. Dette siger jeg af to grunde:

1) Inden Kristi himmelfart får disciplene netop at vide, at de skal gå
til Samaria og hedningerne: "Men når Helligånden kommer over jer, skal I
få kraft; og I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og
Samaria, ja, indtil jordens ende.« ApG 1,8

2) Til dette kan selvfølgelig siges, at det er et udtryk for at Jesus
har ændret mening et sted undervejs. Og det kunne være rigtigt nok, hvis
det ikke var fordi, Jesus i Mat. 10.5-7 netop bød dem gøre lige det
modsatte af, hvad han selv gjorde i sin egen (tidlige gerning). Han drog
jo netop gennem Samaria - måske af nød - men ikke desto mindre, undlod
han ikke at bringe frelse til en samaritansk kvinde, og lod vækkelse gå
ud fra hende og til en hel landsby.

Dette var ret tidligt i hans tjeneste (Joh.4) og må vise, at han
allerede da havde syn for hedningernes frelse. Han kunne jo ikke tilbyde
denne kvinde "livets vand" dersom "livets vand" var forbeholdt Israels
hus.

(Her til må lægges, at Jesus i samme bud til apostlene faktisk også
siger: "Også for landshøvdinger og konger skal I føres for min skyld til
et vidnesbyrd for dem og hedningefolkene" Matt 10,18)

Faktisk er hele Jesu fulde tjeneste præget af, at han har hedningernes
ve og vel på sinde. Her ser ikke ud til at være et skifte i holdning
undervejs. Tænk blot på den hedenske høvedsmand (Mat.8.5) og de besatte
i gadarenernes egn (Mat.8.28) m.fl.

Trods dette ser det dog ikke ud til, at det går op for disciplene før
meget sent, at også hedningerne er indlemmede i Guds frelsesplan. Peter
ser det først, da han i et overnaturligt syn bliver bedt om at spise en
gris, og Jakob og de andre ser ikke ud til at fatte det før det store
apostelmøde, hvor en gammel messiansk profeti pludselig får mening og
liv.

Jesu første mål måtte være at grundlægge menigheden i Israel, for ifølge
profetierne var Israel udvalgt til at føre frelsen til hedningerne.
Jesus er centrum (og synes at være klar over det) for den guddommelige
reduktion/ekspansion, vi finder i frelsesplanens forløb: menneskeheden -
Israels hus - Israels rest - Èn Messias - apostlene - den jødiske
menighed - menneskeheden.

Selvfølgelig har Jesus også gennem hele sit virke kendt til de
messianske profetier, der talte om hedningernes frelse. Og mon ikke han
også - som alle andre jødiske drengebørn - har kendt sin egen
slægtstavle, hvori der mod forventning optræder to hedenske kvinder, som
en indikation på, at hedningerne også har del i ham?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



Havmand (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 29-05-01 12:34


"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9evk6j$cms$1@news.inet.tele.dk...
>
> Havmand <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:rGxQ6.370$va2.18964@news.get2net.dk...
> >
> > Sådan læser jeg det også, jeg skulle bare lige være sikker på,
jeg
> > ikke havde misforstået et eller andet. Min konklusion er at
Jesus,
> > så sig selv som jødernes frelser og ikke gojims frelser. Så
mit
> > reelle spørgsmål er, hvornår besluttede Jesus sig for at blive
> > gojims frelser og ikke jødernes? Jeg har hørt at et sådan
skifte
> > skulle have fundet sted; men det må jo have været kort før,
han
> > blev korsfæstet, og jeg har ikke været i stand til at finde
det.
>
> Det er lidt svært, dette med Jesus og Israel / hedningerne, for
det
> kommer jo an på ens grundholdning mere end på Skriftens reelle
> vidnesbyrd. Jeg tænker på dette, at nogle mener, at Jesus
skiftede
> mening undervejs, mens andre, der tror på Jesus som Gud, mener
at
> hedningernes frelse hele tiden har ligget ham på sinde, men at
> frelsesbudet skulle gå til jøderne først, og derefter til
hedningerne.
> Et ofte brugt skriftssted er:
>
> "Han svarede og sagde: »Jeg er ikke udsendt til andre end til de
> fortabte får af Israels hus Matt 15,24"
>
> ...men her må vi ikke glemme, at Jesus med denne sætning taler
til en
> kanaanæisk kvinde, som han alligevel bagefter hjælper. Han
lægger ud med
> at kalde hende en hund (hedning), men vi misser pointen i denne
samtale,
> såfremt vi går ud fra, at Jesus giver udtryk for sin endegyldige
mening
> i ovennævnte sætning. Snarere ser det ud til, at han prøver
hendes tro
> ved afvisning, og da hun fortsætter sit pres på ham giver han
efter.

<fraklip af resten af dette vidunderlige svar, tak>

Jeg ser nu at Han _havde_ gojims frelse for øje. (hvordan kunne
jeg have overset det smukke Joh.4 ?)Sekundært måske; men
alligevel. Kan man sige Jesus _kom_ til jøderne som en service, om
jeg så må sige; men at gojims skulle komme til ham, hvis de ville
have del i frelsen
Du skriver hund betyder hedning. Men siger Jesus ikke, at
kvindens tro er større end det største i Israel? (retorisk
spørgsmål, du skriver selv dette senere i dit fremragende indlæg)
Kan hun da betragtes som hedning? Og i så fald, hvad er da tro på
Ham?

mvh. Havmand





Rasmus Underbjerg Pi~ (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 29-05-01 13:10

"Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> mælte sligt:

Hejsa Havmand,

>Kan man sige Jesus _kom_ til jøderne som en service, om
>jeg så må sige; men at gojims skulle komme til ham, hvis de ville
>have del i frelsen

Bare lige et NB. Når nu du ikke bryder dig om "hedninger", kan du så
ikke nøjes med "gojim"? "Gojims" er en engelsk bastard. På hebræisk
hedder det i ental "goj", i flertal "gojim".

Venlig hilsen,


--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=

Havmand (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 29-05-01 16:30


"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:s247htgo4b77g01idmkfup1imvq0866sle@4ax.com...
> "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> mælte sligt:
>
> Hejsa Havmand,
>
> >Kan man sige Jesus _kom_ til jøderne som en service, om
> >jeg så må sige; men at gojims skulle komme til ham, hvis de
ville
> >have del i frelsen
>
> Bare lige et NB. Når nu du ikke bryder dig om "hedninger", kan
du så
> ikke nøjes med "gojim"? "Gojims" er en engelsk bastard. På
hebræisk
> hedder det i ental "goj", i flertal "gojim".

Oprigtigt tak. Forresten Gojim og hedninge betyder ikke det samme.
Gojim er det rette ord at bruge i denne forbindelse, da der her
beskrives jødernes forhold til ikkejøder. Okay?

mvh. Havmand





Rasmus Underbjerg Pi~ (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 30-05-01 01:36

"Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> mælte sligt:

>Oprigtigt tak. Forresten Gojim og hedninge betyder ikke det samme.

Nej, "goj" betyder egtl. "folkeslag" og "hedning" betyder egtl. "en
person, der bor på heden" ;)

>Gojim er det rette ord at bruge i denne forbindelse, da der her
>beskrives jødernes forhold til ikkejøder. Okay?

"Gojim" er et hebræisk ord, som nok ikke ville blive forstået af vældig
mange. Traditionelt tales her om "hedninger", omend det da er
underforstået, at der menes "hedninge udfra en jødisk forståelse af
ordet".

Venlig hilsen,


--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=

Mr. D (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 29-05-01 13:13


Havmand <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bSLQ6.159$h23.6883@news.get2net.dk...
>
> Jeg ser nu at Han _havde_ gojims frelse for øje. (hvordan kunne
> jeg have overset det smukke Joh.4 ?)Sekundært måske; men
> alligevel. Kan man sige Jesus _kom_ til jøderne som en service, om
> jeg så må sige; men at gojims skulle komme til ham, hvis de ville
> have del i frelsen

Sådan kan man måske udtrykke det - ihvertfald, når det gælder Jesu egen
tjeneste. Her må det dog siges, at frelsen også kom til hedningerne
(uden at de opsøgte den) som en service, efter Jesu død.

> Du skriver hund betyder hedning. Men siger Jesus ikke, at
> kvindens tro er større end det største i Israel? (retorisk
> spørgsmål, du skriver selv dette senere i dit fremragende indlæg)
> Kan hun da betragtes som hedning? Og i så fald, hvad er da tro på
> Ham?

Takker for rosen. Jeg sidder nærmest og rødmer, og ved ikke, hvor jeg
skal gøre af mine hænder.

Hedning i dette tilfælde har ikke så meget med tro vs. vantro at gøre,
men udtrykker derimod forskellen på den etniske jøde /Abrahams
efterkommer og de ikke-jødiske hedenske folkeslag. Forjættelserne blev i
første omgang givet til folket Israel, og skulle herfra udgå til alle
jordens nationer og tungemål.

Jesus fandt altså hos denne kvinde af hedningefolkene en større tro end
han havde fundet i hele Israel, hvilket burde komme bag på enhver, idet
netop jøderne havde Moses og profeterne, og burde have haft den indsigt,
som denne kvinde gav udtryk for.

"Tro" i dette tilfælde er tro på, at Jesus, tømrersønnen fra Nazaret,
var den længe lovede Messias, men kvindens tro rakte længere end dette.
Hendes tro, som hun roses for, var også troen på, at denne jødernes
Messias, som skulle bringe frelse til Israel, også i sidste ende ville
tage hedningefolkene til sig og frelse dem. Det er på grund af dette
grundsyn (om noget som for hende reelt ligger ude i fremtiden), at hun
overhovedet tør henvende sig til Jesus og spørge ham om hjælp. Den
"store tro" er altså her overbevisningen om, at Jesus ikke kun vil
frelse Israel, men også hendes folk (Her ser vi, at tro i dette tilfælde
ikke går så meget på følelse, kraft eller overbevisning om Jesu person,
men i højere grad på indsigt i hele Guds frelsesplan, hvor altså også
hedningerne har del).

Efter min mening gør Jesus ret i at rose hende, for hun er forud for sin
tid. Hendes menighed er end ikke født endnu og kommer vel egentlig først
til verden ved det store apostelmøde mange år senere, hvor Paulus får
lov til at bringe evangeliet til hedningerne (ikke-jøderne). Hun fik
hedningernes velsignelse på forskud, fordi hun havde tro (var overbevist
om, at Jesu kærlighed og gerning rakte ud over Israel til hedningerne,
og dermed også til hende selv).

Iøvrigt er jeg ikke helt sikker på, at "hund" i dette tilfælde er så
nedladende, som vi tænker os. Vi er fra film mv vant til at f.eks.
"Vantro hund" er meget æreskrænkende, men i dette tilfælde kan der måske
stilles spørgsmålstegn ved, om ikke Jesus bruger et alment udtryk, som
blot fortæller at denne kvinde var uden for forjættelserne i Israel. jeg
tror nok, at den meget negative værdiladning af ordet er kommet til
langt senere, selvom man må sige, at "hund" i sig selv selvfølgelig ikke
er et særligt positivt ord. Dette ikke sagt for at bløde op på Jesu
tale, for pointen er lige god, uanset om hans udtalelse er æreskrænkende
eller ej.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu



Havmand (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 29-05-01 16:46


"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9f047t$g6u$1@news.inet.tele.dk...
>
> Havmand <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:bSLQ6.159$h23.6883@news.get2net.dk...

> Hedning i dette tilfælde har ikke så meget med tro vs. vantro at
gøre,
> men udtrykker derimod forskellen på den etniske jøde /Abrahams
> efterkommer og de ikke-jødiske hedenske folkeslag.
Forjættelserne blev i
> første omgang givet til folket Israel, og skulle herfra udgå til
alle
> jordens nationer og tungemål.
>
> Jesus fandt altså hos denne kvinde af hedningefolkene en større
tro end
> han havde fundet i hele Israel, hvilket burde komme bag på
enhver, idet
> netop jøderne havde Moses og profeterne, og burde have haft den
indsigt,
> som denne kvinde gav udtryk for.

<snipper nok en gang i smukt indlæg>

Tjah, hvad skal jeg sige? Jeg havde egenligt tænkt mig at køre
tråden videre med "perler for hunde og svin" , da jeg af natur er
lidt provokerende; men indsigten, venligheden og fredeligheden i
dine svar forhindrer mig i at geare op. Til dit indlæg vil jeg da
nøjes med et stille amen

mvh. Havmand





Vidal (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Vidal


Dato : 30-05-01 14:42


"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:9f047t$g6u$1@news.inet.tele.dk...

> Iøvrigt er jeg ikke helt sikker på, at "hund" i dette tilfælde er så
> nedladende, som vi tænker os. Vi er fra film mv vant til at f.eks.
> "Vantro hund" er meget æreskrænkende, men i dette tilfælde kan der måske
> stilles spørgsmålstegn ved, om ikke Jesus bruger et alment udtryk, som
> blot fortæller at denne kvinde var uden for forjættelserne i Israel. jeg
> tror nok, at den meget negative værdiladning af ordet er kommet til
> langt senere, selvom man må sige, at "hund" i sig selv selvfølgelig ikke
> er et særligt positivt ord. Dette ikke sagt for at bløde op på Jesu
> tale, for pointen er lige god, uanset om hans udtalelse er æreskrænkende
> eller ej.

Såvidt jeg ved var hunde på linje med svin
urene dyr, fordi (b.la.?) de æder deres eget
opkast.

I jødiske kredse har det også indtil fornyligt
været utænkelig at have hunde som kæledyr
af samme årsag.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard



Mr. D (30-05-2001)
Kommentar
Fra : Mr. D


Dato : 30-05-01 18:43


Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f2vcr$7hq$2@egon.worldonline.dk...
>
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9f047t$g6u$1@news.inet.tele.dk...
>
> Såvidt jeg ved var hunde på linje med svin
> urene dyr, fordi (b.la.?) de æder deres eget
> opkast.

Du har sikkert ret

Mr. D




Havmand (31-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 31-05-01 00:08


"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9f3btl$kdj$1@news.inet.tele.dk...
>
> Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9f2vcr$7hq$2@egon.worldonline.dk...
> >
> > "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:9f047t$g6u$1@news.inet.tele.dk...
> >
> > Såvidt jeg ved var hunde på linje med svin
> > urene dyr, fordi (b.la.?) de æder deres eget
> > opkast.
>
> Du har sikkert ret

Se selv Vidal. Sådanne svar kan man slet ikke hamle op med. :) Her
er en mand, der virkelig har læst sin bjergprædiken. På sin vis
smukt.

mvh. havmand





Niels Steg (29-05-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 29-05-01 12:23

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9evk6j$cms$1@news.inet.tele.dk...

> slægtstavle, hvori der mod forventning optræder to hedenske kvinder,
som
> en indikation på, at hedningerne også har del i ham?

Godt og præsist

Niels



Niels Steg (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 28-05-01 16:17

"Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:K%sQ6.122$va2.14324@news.get2net.dk...
>

> > sådan ca. alle jøder )
>
> Hvad mener jesus så med følgende
> Matt.10,5-6
> Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke vejen til
> hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; v6 men gå
> derimod til de fortabte får af Israels hus

Jesus kom ikke for vores skyld, men for Israels..

De fortabte, var dem der ikke kendte Gud.

>
> Matt.15,24
> Han svarede: »Jeg er ikke sendt til andre end til de fortabte får
> af Israels hus.«

Samme



> Ez3 4,4-6
> Han sagde til mig: »Menneske, gå nu til Israels hus, og tal mine
> ord til dem! v5 Du bliver ikke sendt til et folk med et fremmed
> sprog og uforståelig tale, men til Israels hus, v6 ikke til de
> mange folk med fremmede sprog og uforståelig tale, hvis ord du
> ikke forstår.

Ezekiel skulle være profet i sit eget land

Niels



Havmand (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Havmand


Dato : 28-05-01 20:26


"Niels Steg" <niels.steg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:QFuQ6.176$va2.16054@news.get2net.dk...
> "Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:K%sQ6.122$va2.14324@news.get2net.dk...
> >
>
> > > sådan ca. alle jøder )
> >
> > Hvad mener jesus så med følgende
> > Matt.10,5-6
> > Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke vejen
til
> > hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; v6 men gå
> > derimod til de fortabte får af Israels hus
>
> Jesus kom ikke for vores skyld, men for Israels..
>
> De fortabte, var dem der ikke kendte Gud.

Du mener dem af "Israels Hus" der ikke kendte gud, ikk'?

mvh. Havmand





Niels Steg (28-05-2001)
Kommentar
Fra : Niels Steg


Dato : 28-05-01 21:14

"Havmand" <Nyhavmand@Hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:xGxQ6.371$va2.18964@news.get2net.dk...
>

> Du mener dem af "Israels Hus" der ikke kendte gud, ikk'?

det var hvad der stod

Niels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste