emacs laver grimme filer
Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-05-01 06:05

Hej NG!

Jeg har et meget, meget simpelt spørgsmål til de af jer som er
emacs-hajer: Hvordan får man emacs til at lave pæne tekstfiler? Og med
pæne tekstfiler mener jeg tekstfiler som kan læses af en editor i
Windows (for eksempel UltraEdit) uden at tabulator-tegn og blank-tegn
er blandet sammen i en stor forvirring.

Det er desværre foreløbig hvad der sker, når jeg henter f.eks. noget
java-kode skrevet i emacs over i UltraEdit. Det er mere regelen end
undtagelsen at indrykningen er helt i skoven i UltraEdit hvilket tildels
skyldes at emacs svinger mellem at bruge blank-tegn og tabulator-tegn
til indrykning.

Nu vil sikkert mange sige: Hvorfor bruge Windows og hvorfor ikke kun
bruge emacs (kongen af editorer). Til det kan jeg svare: Det har jeg
behov for og det kan der ikke laves om på, fordi det ikke er hele verden
der bruger emacs (selvom verden sikkert ville være et mere trygt og
sikkert sted at leve, hvis den brugte emacs).

Problemet viser sig også omvendt, når jeg henter et dokument fra en
Windows-editor ind i emacs-the-king.

mvh
Martin

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 28-05-01 00:05

On Mon, 28 May 2001 01:04:45 -0400,
Martin Agersted Jarl <martin@jarl.dk> wrote:

> [...]
>pæne tekstfiler mener jeg tekstfiler som kan læses af en editor i
>Windows (for eksempel UltraEdit) uden at tabulator-tegn og blank-tegn

Nu er jeg ikke emacs-haj, men jeg kan regne ud, at du nok må fortælle om
du vil have indrykning med spaces eller tabs.

Nej. Vim er en fantastisk editor :)

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.fuzz.dk

Fra : Jesper Harder

Dato : 28-05-01 00:43

Martin Agersted Jarl <martin@jarl.dk> writes:

> [...]
> pæne tekstfiler mener jeg tekstfiler som kan læses af en editor i
> Windows (for eksempel UltraEdit) uden at tabulator-tegn og blank-tegn

Sæt (setq indent-tabs-mode nil) i din .emacs.

Du kan finde svaret ved at søge efter "tabs" i hjælpen, altså 'C-h i m
emacs RET i tabs RET':

,----

`----

Fra : Jesper Harder

Dato : 28-05-01 05:53

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Sæt (setq indent-tabs-mode nil) i din .emacs.

Ups, det skulle have været:

(setq-default indent-tabs-mode nil)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 28-05-01 10:33

> [...]

> Sæt (setq indent-tabs-mode nil) i din .emacs.
>
> Du kan finde svaret ved at søge efter "tabs" i hjælpen, altså 'C-h i m

Det betyder, at der er tre måder du kan klare problemet på:

1. Så tab-størrelsen i Emacs og UltraEdit til det samme
(den nemme løsning)

2. Inden du gemmer i Emacs gør du følgende:

a) M-x mark-whole-buffer
b) M-x untabify

(Hermed bliver alle tabulatortegn erstattet med mellemrum)

3. Benytter

(setq indent-tabs-mode nil)

i din .emacs. [Eller rettede Jesper det?]

(Hermed indsætter tabulatortasten ikke længere tabulatortegnet,
men det rigtige antal mellemrum)

--
Jens Axel Søgaard -- http://www.jasoegaard.dk

A Mathematician is a machine for turning coffee into theorems.
- Paul Erdös

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 28-05-01 21:49

Hej igen,

[snip]

> [...]
>
> (setq indent-tabs-mode nil)
>
> i din .emacs. [Eller rettede Jesper det?]
>
> (Hermed indsætter tabulatortasten ikke længere tabulatortegnet,

Det vil jeg prøve (altså 2 og 3). Pkt. 1 duer nemlig ikke.

Tak for hjælpen.

Martin

Fra : Jesper Harder

Dato : 28-05-01 16:53

jensaxel@soegaard.net (Jens Axel Søgaard) writes:

> (setq indent-tabs-mode nil)
>
> i din .emacs. [Eller rettede Jesper det?]

Ja, det skal være (setq-default indent-tabs-mode nil). Jeg havde overset
at der stod:

,----
`----

Fra : frank damgaard

Dato : 29-05-01 07:51

> [...]

> pæne tekstfiler mener jeg tekstfiler som kan læses af en editor i
> Windows (for eksempel UltraEdit) uden at tabulator-tegn og blank-tegn

Jeg kender ikke Ultraedit, men måske den er problemet ?

Jeg bruger under windows NTEmacs, Jove, Wordpad, BorlandC++'s egen mv,
og har ikke hidtil haft problemer med unix tekstfiler.

Visse windows editorer hører dog til på lossepladsen, en af dem
er Notepad.

Det største problem er CR-LF eller kun LF som linieskift, men
emacs finder selv ud af dette hos mig (både på unix og windows).

--
Frank Damgaard

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 31-05-01 00:08

Hej Frank

frank damgaard wrote:

> Jeg kender ikke Ultraedit, men måske den er problemet ?

Næppe. Det er måske den bedste all-round editor på Win-markedet og alment
anerkendt som sådan. Udvikleren har -- såvidt jeg har hørt -- fået ifølge
ham selv en guddommelig åbenbaring inden han satte sig til tasterne. Det er
godt, men hvis Gud har noget at gøre med det, så er Gud mindre end det
siges rundt omkring.

> Jeg bruger under windows NTEmacs, Jove, Wordpad, BorlandC++'s egen mv,
> og har ikke hidtil haft problemer med unix tekstfiler.

Hvordan er NTEmacs? Jeg prøvede en Win98-version på et tidspunkt, og den
var mildt sagt meget langsom, men tilgengæld yderst ustabil.

> Visse windows editorer hører dog til på lossepladsen, en af dem
> er Notepad.

Ja -- svarer vil til vi i unix-verdenen (hæ).

[snip]

mvh
Martin

Fra : frank damgaard

Dato : 30-05-01 19:48

> [...]
> godt, men hvis Gud har noget at gøre med det, så er Gud mindre end det

Men kan den ikke klare CR/LF eller LF og TABS i filer så
kan den ikke være så bevendt......

> Hvordan er NTEmacs? Jeg prøvede en Win98-version på et tidspunkt, og den
> var mildt sagt meget langsom, men tilgengæld yderst ustabil.

Ntemacs har virker i 3 år uden problemer på win95 og win98se2.
Jeg har ikke haft ustabilitet med den.
Jeg bruger den sammen med gnuclient , og windows er sat
til at automatisk bruge denne når .txt, .C osv. skal åbnes.

Men der er vist lidt små detaljer med at man bør lave en HOME variabel
og andet opsætning først.

Sammen med Gygwin Gnu C og tools virker det meget godt.
(buger dog mest 4dos ikke bash)
--
Frank Damgaard

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 01-06-01 00:02

frank damgaard <frank.damgaard@no.spam> wrote:

[UltraEdit]
> Men kan den ikke klare CR/LF eller LF og TABS i filer så
> kan den ikke være så bevendt......

Den kan sagtens klare de forskellige kombinationer af CR og LF.

Jeg brugt samme filer i Emacs på Linux og UltraEdit på Windows, der var
lavet hist og her, eneste underlige ting var, at Emacs' autoindrykning
af Java lavede tab-...-tab-mellemrum-tekst. Men jeg har en mistanke om,
at det var fordi indent og tabsize ikke var sat rigtigt i Emacs.

Men det var ikke noget et regulært udtryk i UltaEdit ikke kunne klare.

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 31-05-01 00:11

Martin Agersted Jarl wrote:

> Ja -- svarer vil til vi i unix-verdenen (hæ).

*PLONK*

--
Hroi Sigurdsson

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 01-06-01 00:02

> Ja -- svarer vil til vi i unix-verdenen (hæ).

vi har søg og erstat, og har dermed slået notepad med flere længer.