Server - hvilken linux?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 28-11-00 18:11

Hej NG,

Med fare for at starte en mindre religionskrig, vil jeg lige høre hvilken
distribution der egner sig bedst til køre en server. Nu er det jo ikke lige
meget hvad der skal køre på serverne, så her kommer lige en plan, Egon.

Server 1:
Webserver - Apache, hvad ellers
Mailserver - giv et bud på et sikker og stabil program, skal ikke være alt
for svært at konfigurerer.
FTPserver - giv et bud på et sikker og stabil program, skal ikke være alt
for svært at konfigurerer.

Server 2:
PDC for NT-klienter - Samba 2.0.7 (Hvis nogen har erfaring eller en
henvisning til et par gode links til opsætning af sådan, så ......)

Jeg har tænkt på at sætte en router/firewall (FloppyFW) mellem internet og
intranet - smart eller ligeneget???

Det var mange spørgsmål, der kalder på gode svar. På forhånd tak!!

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Claus Alboege

Dato : 28-11-00 18:54

Hejsa

Tonni> Hej NG, Med fare for at starte en mindre religionskrig, vil
Tonni> jeg lige høre hvilken distribution der egner sig bedst til
Tonni> køre en server. Nu er det jo ikke lige meget hvad der skal
Tonni> køre på serverne, så her kommer lige en plan, Egon.

Debian GNU/Linux (http://www.debian.org)
Debian har et genialt pakkesystem, der goer vedligeholdelse meget
nem. Samtidig er det ogsaa nemt at holde installationen ret minimal,
dvs du har fuld kontrol over hvad der er installeret / skal
installeres.

Tonni> Server 1: Webserver - Apache, hvad ellers Mailserver -
Tonni> giv et bud på et sikker og stabil program, skal ikke være alt
Tonni> for svært at konfigurerer.

qmail (http://cr.yp.to/)
qmail (evt sammen med vpopmail+sqwebmail) giver dig en meget sikker og
effektiv mailserver, der faktisk ikke er saa svaer at saette op.

"Reliability means never having to say you're sorry.
-- Dan Bernstein"

Tonni> FTPserver - giv et bud på et sikker og stabil program, skal
Tonni> ikke være alt for svært at konfigurerer.

Proftpd (http://www.proftpd.net/)
Konfiguration minder meget om apache.

Tonni> Jeg har tænkt på at sætte en router/firewall (FloppyFW)
Tonni> mellem internet og intranet - smart eller ligeneget???

Det er mange floppy-baserede route/firewalls der sikkert fint ville
kunne klare opgaven for dig. Men, hvad skal firewallen "kunne"? skal
det bare vaere en router med et par pakke-filtre, eller har du brug for
ekstensiv logging, automatisk filtrering af folk, der fx. foretager
portscans af dine maskiner? I saadanne et tilfaelde kommer en floppy
baseret firewall nok til kort, hvorfor du med fordel kunne bygge din
fw op om en minimal Debian installation.

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-11-00 19:08

Tonni Aagesen skrev:

> Med fare for at starte en mindre religionskrig, vil jeg lige høre
> hvilken distribution der egner sig bedst til køre en server.

Tja, jeg bruger SuSE Linux både som server, arbejds- og hjemmecomputer.

> Mailserver - giv et bud på et sikker og stabil program, skal ikke være
> alt for svært at konfigurerer.

Postfix er god, og YaST - SuSEs konfigurationsprogram - kan lave alt
den indledende konfiguration for én. Jeg har prøvet at rode både med
Sendmail, Postfix og Qmail, og Postfix virker som den, der er nemmest
at bruge.

> FTPserver - giv et bud på et sikker og stabil program, skal ikke være
> alt for svært at konfigurerer.

ProFTPd. Bruger lidt af den samme syntaks som Apache i
konfigurationsfilen, så hvis du kender til Apache, skulle ProFTPd også
være rimelig nem at konfigurere.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : P. Larsen

Dato : 28-11-00 20:25

"Tonni Aagesen" <delphin@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
lige
> meget hvad der skal køre på serverne, så her kommer lige en plan, Egon.

[cut - du har fået mange gode svar på første del af dit brev]

> Server 2:
> PDC for NT-klienter - Samba 2.0.7 (Hvis nogen har erfaring eller en
> henvisning til et par gode links til opsætning af sådan, så ......)

Samba er ikke en rigtig PDC pt (ihvertfald ikke 2.0.7). Du kan lave login
scripts og styre policies, men du har ikke en authentikator til f.eks. fil
beskyttelse på NT. Med andre ord, består dit netværk kun af Win9x/Me udover
linux, så er der ingen ko på isen. Har du NT, så forvent ikke at de vil
kunne lave ACL'er baseret på 2.0.7.

--
P. Larsen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 28-11-00 20:37

Ups, jeg kom vist til at sende et indlæg til P. Larsen i stedet for til NG -
Undskyld
> [cut - du har fået mange gode svar på første del af dit brev]

Ja, takker

> [...]
udover
> linux, så er der ingen ko på isen. Har du NT, så forvent ikke at de vil

Hej og tak for svaret,

Mit netværk er netop baseret på NT-klienter.
Det jeg har brug for er det man vist nok kalder "roaming profiles" således
at hver bruger har sin dedikerede plads på serveren, samt at brugerens
profil gemmes på serveren. Kan det lade sig gøre på Samba 2.0.7???
ACL'er - hvad er det???

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 28-11-00 22:41

On Tue, 28 Nov 2000 18:11:22 +0100, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
>meget hvad der skal køre på serverne, så her kommer lige en plan, Egon.

FreeBSD, det virker.

>Server 1:
>Webserver - Apache, hvad ellers

Apache

>Mailserver - giv et bud på et sikker og stabil program, skal ikke være alt
>for svært at konfigurerer.

postfix

>FTPserver - giv et bud på et sikker og stabil program, skal ikke være alt
>for svært at konfigurerer.

FreeBSD's egen ftpd

>Jeg har tænkt på at sætte en router/firewall (FloppyFW) mellem internet og
>intranet - smart eller ligeneget???

øh, du har jo altid en gateway når du snakker internet <-> intranet ?!

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];