Michael Bothager wrote:
> Thomas Schreiber wrote:
> 
> Hej Thomas
> 
>> Michael Bothager wrote:
>>
>>>
>>> Det kedelige, er det centreringen af de gutter i døråbningen?
>>
>>
>>
>> Nej bestemt ikke. Jeg er billedkunstteoretisk analfabet - Heldigvis 
>> 

 Så centreringen gør mig slet intet. I forhold til dine andre 
>> billeder, så mangler dette billede bare "det" som der i dine andre 
>> billeder. Måske virker billedet bedre hvis det var 2x størrelsen. 
>> Synes det er synd der ikke er flere synlige detaljer med. Billedet i 
>> sig selv er gansk fint, men der som om der er for meget på´for lidt 
>> plads. For lidt luft om man vil. Har du en udgave der er 1220plx bred?
> 
> 
> Jeg vil ikke mene at du er "billedkunstteoretisk analfabet", du har dine 
> meningers mod, og et personligt billedsyn som gør at du er i stand til 
> at sige "disse er gode, disse er mindre gode". Og det er en egenskab jeg 
> respektere, selvom man ikke altid er enig (hvor ville verden være et 
> kedeligt sted hvis alle var enige (-:  )
> 
> Lidt større : 
Rettelse, det var et forkert billede, det rigtige er her: 
<
http://www.michaelbothager.dk/img/people/200412DA00369_BW_L.jpg>
Sorry
> 
> 
> 
>>
>>> Før/efter eksempler, det har jeg ikke. Men jeg skrev en laaang mail 
>>> igår/forgårs ang. photoshop arbejde, men for at få punch i farverne, 
>>> så en god s-kurve til at styre kontrasten, evt. uden at vælge 
>>> højlysene. Saturation i enten raw-converteren, eller i photoshop 
>>> hjælpe også.
>>
>>
>>
>> I know, men det blev jeg ikke meget klogere af. S kurve hvor? I 
>> hvilket "filter"? Er det i "curves"? Jeg bruger stort set kun PS til 
>> at resize og croppe. Overkill hva'? 
 
>>
> 
> I PS vælger du Curves (Kurver), så får du en dialogboks frem med et 
> gitter og en "streg" fra nederst til venstre til øverts til højre. Det 
> er denne "streg" som man kan manipulere. Hvis man f.eks. på den nederste 
> fjerdedel af "stregen tager fat med cursoren og trækker lidt til højre 
> og slipper, så sætter man det første punkt, som ændre hvordan billedet 
> vises i skyggerne, de bliver lidt tættere. Og tilsvarende på den øverste 
> fjerdedel af "stregen", her trækker man lidt til venstre, dette gøre at 
> højlysene bliver mere markante. Endelig er kurven imellem de 2 punkter 
> vi har trukket blevet mere lodret, hvilket gør at mellemtonerne har fået 
> større seperation og dynamik.
> 
> Alt dette sker selvfølgelig på bekostning af hvor mange små trin 
> farevforløbet har, men som regel bliver billedet mere dynamisk og 
> farvemættet.
> 
> Endelig så kan man øge farvemætninge med "Saturation"
> 
> Både Curves og Saturation finde i menuen Image, Edit i PhotoShop, og kan 
> også laves som layers.
> 
> 
>>> Endelig dodge/burn vha. af et lag (sat til overlay) indeholdende en 
>>> vectormaske som man maler på med sort eller hvid. Det er det i ps der 
>>> minder mest rigtig mørkekammer arbejde. 
 
>>
>>
> 
> Jeg har lavet en beskrivelse i anden post i gruppen, men kan ikke lige 
> huske den. Ellers kan du i DPReview forums søge på "Paint with LIght" 
> eller "pwl", her findes der mange der også har beskrevet den.
> 
>>
>> Lyder spændende.
>>
> 
> Endelig kan jeg anbefale MArtin Evenings bog Photoshop for Photographers.
> 
-- 
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager
http://www.michaelbothager.dk/
mibo [at] post6 [dot] tele [dot] dk