Den anden halvdel ?
Fra : Sverre Stokke

Dato : 27-05-01 20:55

I forbindelse med søgning på Danmarks Statistik faldt jeg over
nedenstående perle :

Mange heste
Overraskende mange familier holder heste – 78.000 familier har tilsammen
175.000 heste, hvoraf ca. halvdelen er ponyer og den anden halvdel store
heste.

Hilsen Sverre.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-05-01 03:25

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Overraskende mange familier holder heste - 78.000 familier har tilsammen
> 175.000 heste, hvoraf ca. halvdelen er ponyer og den anden halvdel store

- og så er det, at man undrer sig over, at rideforholdene i Danmark ikke er
bedre end de er, ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-05-01 07:02

oyvind.hermansen@iname.com,Ny-Internet writes:
>- og så er det, at man undrer sig over, at rideforholdene i Danmark ikke
>er
>bedre end de er, ikke!?

Jeg tror at Dansk Rideforbund kunne have varetaget rytternes interesser
for ridning i naturen noget bedre, end tilfældet er. DRF er en elitær
organisation, som primært beskæftiger sig med konkurrenceridning, og det
er en meget lille del heraf, der foregår i naturen.
Ingen ved, hvor mange ryttere, der er i Danmark, men de 60.000 - 70.000
medlemmer, som DRF har, tror jeg, er en meget beskeden del af det samlede
antal ryttere. Det er da også tankevækkende at medlemstallet har været
nogenlunde konstant i 10 år, mens de organiserede islandshesterytteres
antal er to- eller tredoblet i samme periode.
En anden grund kan være at alt for mange ryttere opfører sig dårligt og
derved er stærkt medvirkende til et modsætningsforhold mellem skovejere /
disses repræsentanter og rytterne.

Hilsen Sverre.

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 28-05-01 10:10

In article <fc.0073fb6b0044352f0073fb6b004434a8.32f78d6@net.dialog.dk>,
"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> wrote:

      Hej Sverre :)

> [...]
> alt for mange ryttere opfører sig dårligt og derved er stærkt
> medvirkende til et modsætningsforhold mellem skovejere / disses

   Og selvsamme dårlige ryttere er nok osse en medvirkende faktor til at
rideheste ikke bliver så gamle som andre hestetyper normalt bliver
det.... Der er hverken meget hestens tarv eller hensyn til andre
mennesker over nogen menneskers ridning - jeg forstår det simpelthen ikke

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : drabaek7

Dato : 02-06-01 11:44

Hej Alle
Jeg synes det er en god og meget nyttig diskussion. Vi har brug for at blive
enige om, hvordan man skal gebærde sig så vi alle kan holde ud at være her
og nyde naturen sammen. Og så ryttere ikke bliver lagt for had. Hvor jeg
rider bliver der gjort meget fra skovvæsenets side. Vi har fået mange nye
ridestier. Det er mit indtryk at mange mennesker der går tur i skoven er
glade for at se hestene og hilse på dem.
Det er ikke de samme grupper, der giver dårligt indtryk i medierne.
Dem der kræver meget af deres konkurrencehest er ikke nødvendigvis de samme,
som pløjer sig vej gennem naturen og alt for tæt på andre mennesker uden at
tage hensyn.
Der hvor jeg har min hest, rider dressurrytterne sjældent i skoven. De
behandler deres heste meget godt og dem der rider i skoven forsøger at holde
sig til de tilladte steder. Og tage udstrakt hensyn. Vi hilser og taler med
de andre skovgæster vi møder - meget få møder vi faktisk.
Måske kunne vi her blive enige om nogle gode færdselsregler i naturen og
nogle regler for horsemanship. Jeg synes allerede jeg har fået mange gode
tip i denne gruppe.
Helle
Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:KKnQ6.5894$rB3.627057@news010.worldonline.dk...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-06-01 13:13

In article <9fag0q$q68$2@news.inet.tele.dk>, drabaek7 wrote:
> [...]
>ridestier. Det er mit indtryk at mange mennesker der går tur i skoven er
>glade for at se hestene og hilse på dem.

Der hvor jeg rider, i dyrehaven, har jeg kun en enkelt gang
oplevet at der gik mennesker paa en ridesti. Uheldigvis var
det lige efter et sving, saa jeg fik passeret dem i gallop,
men paa den anden side, saa kan de sku bare lade vaere med
at gaa paa ridestien. Der er masser af andre steder hvor jeg
ikke maa ride, men de godt maa gaa.

> [...]
>som pløjer sig vej gennem naturen og alt for tæt på andre mennesker uden at

Jeg vil mene at en stor del af dem er boern unden 18. Altsaa
dem der ploejer sig igennem naturen i gallop.
En anden medvirkende aarsag er manglende skiltning, eller
misvisende. Det hjaelper ikke at skovfolkene markerer stier
med mere med mere eller mindre uforstaaelige farvekoder.
Det som jeg mener der er bedst er en hestesko, med eller
uden en streg hen over. Evt. er en siluet af en hest med
rytter bedre, men det er lettere at tegne en hestesko
med almindelig maling.
Jeg har i rudeskov lidt nord for holte oplevet at det er
alt for let at komme til at ride hvor det ikke er tilladt.
Fx. ved at der kun er markeret med ridning forbudt i den
ene retning. Jeg kan ikke forestille mig at det er fordi
der er ensrettet for heste.

> [...]
>sig til de tilladte steder. Og tage udstrakt hensyn. Vi hilser og taler med
>de andre skovgæster vi møder - meget få møder vi faktisk.

Det er faktisk ogsaa det indtryk jeg har faaet af langt de
fleste ryttere, faktisk kan jeg ikke mindes at have moedt
nogle som red hvor de ikke maatte.

>Måske kunne vi her blive enige om nogle gode færdselsregler i naturen og
>nogle regler for horsemanship. Jeg synes allerede jeg har fået mange gode
>tip i denne gruppe.

Det hjaelper ikke saa meget naar de almindelige mennesker ikke
foelger med her. De er maaske ikke opmaerksom paa at vi i danmark
har et princip om at hvis det ikke er explicit forbudt, er det
tilladt. Dvs, hvis det ikke er forbudt at ride maa vi ride der.

Jeg tror en hel del mennesker gaar som det passer dem i skoven
og bliver overrasket, og dermed bange naar der pludselig kommer
en hest galloperende. Som hestemand ;-0 saa tror jeg at vi
hestefolk uforvarende kommer til at ride lidt for taet paa de
andre mennesker, der ikke er vand til at omgaas heste, og
derfor ikke mener de er under stor nok kontrol, hvilket de er.

ion++

--

A picture always lies...