åbne porte..
Fra : Lars-Bo

Dato : 06-05-05 15:33

Jeg skal åbne nogle porte på en linksys BESFR41 router med TDC opkobling.
Det er tilsluttet 2 pcer med XP pro dk.

Er det rigtigt forstået at jeg først skal give de to pcer en fast ip
addr.hver for at det virker (også efter en genstart af pcer)
f.eks. 192.168.1.2 og 192.168.1.3

Nogle der kender indstillingerne for submask, ip, standartgateway for en
TDC opkobling.

Så har jeg også det problem at når jeg skriver f.eks. ipconfig i dospromten
i XP pro, dk skriver den:
"Der opstod en intern fejl: forkert funktion" og "ukendt statuskode for
medie" ?
det er som om jeg ikke kan give nogle kommandoer i dos overhovedet??? (altså
inde fra XP)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-05-05 16:08

"Lars-Bo" <lars-bo@kvalme.dk> wrote:

> [...]

>Er det rigtigt forstået at jeg først skal give de to pcer en fast ip
>addr.hver for at det virker (også efter en genstart af pcer)

Formoder du har en web, ftp eller lignende server kørerende, som du
gerne vil tilgå fra internettet.

I givet fald skal du give serveren fast ip-adresse samtidig med du
definerer en 'virtuel server' (åbner port) i routeren.

> Nogle der kender indstillingerne for submask, ip, standartgateway for en
>TDC opkobling.

TDC's data er på WAN-siden - de er ikke relevante i denne sammenhæng.

Check din router's LAN-opsætning. Den vil typisk uddele ip-adresser i
192.168.1.x segmentet, f,eks 192.168.1.100 - 200

Så tildeler du faste ip-adresser i samme segment, men uden for det
område som routeren uddeler. I dette tilfælde 192.168.1.50 - 99.

Subnet Mask bør også fremgå af routeren, men er i dette tilfælde
255.255.255.0

Standardgateway og DNS-server er routerens ip-adresse, som typisk vil
være 192.168.1.1

> [...]
>medie" ?
>det er som om jeg ikke kan give nogle kommandoer i dos overhovedet??? (altså

Hvis du får fejl når du kører ipconfig er der alvorlige problemer med
din netværksopsætning - Men så fungerer dit internet vel heller ikke ?!

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Lars-Bo

Dato : 06-05-05 16:20

> [...]
> Så tildeler du faste ip-adresser i samme segment, men uden for det
> område som routeren uddeler. I dette tilfælde 192.168.1.50 - 99.

hvor checker jeg det? kan det ikke bare være mellem 2 og 254 i sidste oktet.

> Hvis du får fejl når du kører ipconfig er der alvorlige problemer med
> din netværksopsætning - Men så fungerer dit internet vel heller ikke ?!

Jo det gør. Men jeg kan heller ikke skrive andre kommandoer i dos. f.eks.
dir . !

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-05-05 16:33

>hvor checker jeg det?

Det bør fremgå af routerens LAN-opsætning i hvilket område DHCP serveren
uddeler adresser....

>kan det ikke bare være mellem 2 og 254 i sidste oktet.

I princippet jo - Men du risikere at routeren på et tidspunkt uddeler
den samme ip-adresse. Så har du pludselig to maskiner med samme
ip-adresse og det er ikke så heldigt....

>Jo det gør. Men jeg kan heller ikke skrive andre kommandoer i dos. f.eks.
>dir . !

Ok, så er det din dos-prompt der er problemer med - ikke
netværksopsætningen...

<mlr>

Fra : Johnny

Dato : 06-05-05 23:26

> [...]
> medie" ?
> det er som om jeg ikke kan give nogle kommandoer i dos overhovedet???

Du skal skrive IPCONFIG/ALL

Johnny