blåt fjernsynsskær..
Fra : Michael Vittrup

Dato : 08-05-05 09:20

Fra : Ulrik Smed

Dato : 08-05-05 09:39

Michael Vittrup wrote:
> davs, et hurtigt spørgsmål:
>
> Hvordan kan det være at det altid er de *blå* nuancer fra
> fjernsynet man ser på persiennerne (eller bagvæggen), når man
> om natten udefra henkastet kigger på folks vinduer?

Jeg tror det er fordi den øvrige belysning typisk er gulligt farvet.
Gennemsnitslyset fra et TV er mere hvidt, og øjet får det til at se blåligt
ud, sammenlignet med det øvrige gullige lys.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Ivar

Dato : 08-05-05 11:52

Ulrik Smed skrev

> Gennemsnitslyset fra et TV er mere hvidt, og øjet får det til at se blåligt
> ud, sammenlignet med det øvrige gullige lys.

Det, at vi automatisk kompensere for omgivelserne, kan snyde os.

Her er et eksempel med to ens grå felter, der på grund af omgivelserne
ser meget forskellige ud:
http://home20.inet.tele.dk/did/underligt/

Ivar Magnusson

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 08-05-05 12:29

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ser på persiennerne (eller bagvæggen), når man om natten udefra henkastet

Der er et bud på det her:
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=5920_1

Fra : kobotronic

Dato : 08-05-05 12:30

Fjernsynets fosforer danner tilsammen en forholdsvis "kold" hvid farve,
som minder mere om sollys end det ligner kunstigt lys fra glødelamper.
Relativt til glødelamper har sollys en del mere stråling i specielt
den blå del af det synlige spektrum og det gælder også for TV
fosforer.

Når du rundt på gaden om natten er det jo typisk kunstigt lys med
relativt lavere indhold af blå bølgelængder som fra lysstofrør,
natriumlamper og glødelamper som du ser alting belyst med og som øjet
dermed automatisk "kompenserer" for når vi vurderer farver- vores egen
indbyggede hvidbalance system. Det mere "naturlige" spektrum i en TV
belyst stue fremstår så naturligvis som blåt når øjet er stillet
til at betragte en varm gylden farve som reference for "hvid".