Transpiration vs respiration
Fra : Martin Jensen

Dato : 18-04-05 21:49

Jeg har et lille spørgsmål, da jeg ikke er nogen biologihaj.. Hvad er
forskellen på transpiration og respiration med hensyn til frigivelsen af
H2O?

Jeg ved, at respiration er det modsatte af fotosyntesen, og at det er sukker
der omdannes til energi og vand ved brug af ilt (vist nok). Sker om natten
hovedsageligt?

Men transpiration er planterne "der sveder", og at planterne bliver
nedkølet. Sker vel primært om dagen?

Det vil sige, at der både frigives H2O ved transpiration og respiration? Men
jeg er lidt i tvivl om, hvad der bliver af det H2O der frigives ved
respiration. Optager luften også det eller hvad?

/Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-05 22:03

"Martin Jensen" <Johnny_bruger@gule_gummistoevler> skrev

> Jeg ved, at respiration er det modsatte af fotosyntesen, og at det er
sukker
> der omdannes til energi og vand ved brug af ilt (vist nok). Sker om natten
> hovedsageligt?

Nej, den sker hele døgnet, og er vel temperaturafhængig, så den er mindst om
natten.

> Men transpiration er planterne "der sveder", og at planterne bliver
> nedkølet. Sker vel primært om dagen?

Planter har et mere eller mindre veludviklet værn mod fordampning, men ingen
svedudskillelse. Der er kontrollerbare huller i dette værn, og de vil nok
blive lukket, når det er varmest.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-04-05 08:32

"Martin Jensen" <Johnny_bruger@gule_gummistoevler> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedsageligt?
>
> Men transpiration er planterne "der sveder", og at planterne bliver

Den samlede fordampning fra jord og planter hedder evaporation.

> [...]
> jeg er lidt i tvivl om, hvad der bliver af det H2O der frigives ved
> respiration. Optager luften også det eller hvad?

Det sker som vanddamp, som opløses i luften.
Der sker både en afkøling og et opadgående træk i vandsøjlen, der
transporterer
næringsstoffer til planten gennem vedkarrene.
Når der fordamper vand fra plantecellerne stiger cellens osmotisk tryk.
Vandbevægelsen mellem cellerne sker fra et lavere OT mod et højere OT.
Denne ændring forplanter sig gennem hele planten - resultatet er en
opadgående
vandbevægelse.

Per A. Hansen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 20-04-05 17:27

Martin Jensen wrote:
> [...]
> jeg er lidt i tvivl om, hvad der bliver af det H2O der frigives ved
> respiration. Optager luften også det eller hvad?

Hej Martin

Transpiration er normalt et utilsigtet biprodukt ved optagelse af CO2 og
afgivelse af O2.

Vandet former sammen med cellerne inden i bladet et fugtigt areal på ca.
50 gange bladets areal.

Traonspirationen og respirationen foregår via diffusion gennem en masse
små luk/åbenbare spalteåbninger.

Sukkulenter er specielle da de åbner om natten, hvor alle andre planter
åbner om dagen (hvis der er vand!), og gemmer CO2 via noget der hedder
CAM-processen.

Læs evt. mere her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Spalte%E5bning_%28plantedel%29

og her: