Solkraft-skorstene
Fra : Jesus-loves-you

Dato : 17-04-05 00:11

"Jesus-loves-you" skrev

Newsgroup: dk.politik
news:H5T7e.112863$Vf.4178365@news000.worldonline.dk

> "... dog *olien* ... må du ikke skade."

For en del år siden skrev ugeavisen Ingeniøren (vist nok i 1996-7) om et
projekt i Indien, hvor man i en ørken med - sjovt nok - en sø ville bygge på
forsøgsbassis en solkraft-skorsten.

Fidusen skulle være, at solstrålerne opvarmer søen. Denne opvarmer derefter
luften (både om dagen og om natten). Den opadgående luftvind samles
derefter i en tragt og ledes op gennem en skorsten på mange hundrede meters
højde. En turbine monteres så nederst i tragten og EL produkseres ...

Er der nogen af Jer som har hørt nyt desangående ?

-

Pga. Himalaya-bjergkædens dannelse blev klimaet ændret globalt, således at
Sahara nu er blevet en ørken.

Vil mange Solkraft-skorstene (placeret i Sahara) kunne ændre lavtrykenes
baner, således at de i større grad kom ind over denne kæmpe ørken (idet
Solkraft-skorstenenes produkserede vanddamp fortættes som dug om natten pga.
den lave temperatur og dermed danner et undertryk) ?

(vandet til Solkraft-skorstenene skulle således komme fra Middelhavet)

-

Som lille legede jeg i badekaret med en hævert ...

Vil man kunne udvinde store mængder energi ved at lede vand fra Middelhavet
400 meter ned til Det Døde Hav ?

-

Vil man kunne fortætte vanddampen fra en Solkraft-skorsten INDEN denne ledes
ud til atmosfæren, hvis skorstenen er høj nok (og dermed få produkseret
drikkevand) ?

Er det et realistisk projekt ?

(*2)

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 4000 Danish Kr. (around 700 US $), jump ...
3640 news:idWXd.103947$Vf.3986983@news000.worldonline.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-04-05 00:53

"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> writes:

> Pga. Himalaya-bjergkædens dannelse blev klimaet ændret globalt, således at
> Sahara nu er blevet en ørken.

Sahara er blevet til en ørken indenfor de sidste par tusind år (se fx
http://www.infoplease.com/ce6/world/A0860874.html). Himalayas
dannelse er sket over en længere periode.

Men det er da utvivlsomt sandt at ændrede vindforhold giver ændrede klimaer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Filip Larsen

Dato : 18-04-05 20:42

Mogens skrev

> [...]
> forsøgsbassis en solkraft-skorsten.
>
> [...]
>
> Er der nogen af Jer som har hørt nyt desangående ?

Der skulle være et lignende projekt i australien:
http://www.google.com/search?q=solar+tower+australia

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 19-04-05 00:42

"Filip Larsen" skrev

[ ... ]

> Der skulle være et lignende projekt i australien:
> http://www.google.com/search?q=solar+tower+australia

Mange tak ...

Info: 3904 news:tWy7e.112614$Vf.4178046@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 3970

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 06-07-05 09:27

"Jesus-loves-you" skrev

Date: 17. april 2005 CET 01:10
Subject: Solkraft-skorstene
Newsgroup: dk.videnskab
3944 news:kYg8e.113110$Vf.4179804@news000.worldonline.dk

[ ... ]

Hvorfor ikke slå 2 fluer med et slag ?

Hvorfor ikke bygge solkraft-skorstene i navnlig Sahara, men også gerne i
Mellemøsten, Australien, Arizona und so weither ?

With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk