Tungmetaller
Fra : Mads Jensen

Dato : 14-04-05 17:46

Hej NG

Er der mon en venlig sjæl, der kan pointe mig til et link, hvor der
står noget om hvad man kan gøre for at forhindre/bekæmpe skader
som følge af tungmetaller.

Jeg har været igennem Google, men ikke rigtig fundet noget

Mange tak for hjælpen,
--
Mads Jensen - remove "no_" in email

If you're right 90% of the time, why quibble about the remaining 3%?

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 14-04-05 19:22

"Mads Jensen" <spam@raptus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som følge af tungmetaller.
>
> Jeg har været igennem Google, men ikke rigtig fundet noget

Jeg får 5500 hits på 'Miljøstyrelsen+tungmetaller'. Tilfældigt udtaget:

http://www.eurofins.dk/index.asp?@@http://domino.eurofins.dk/eurofins/dk/nyhed.nsf/0/3adc43cb6c23c159c1256598004d6674?OpenDocument
Traditionelt har man foretaget en kemisk rensning af tungmetalholdigt
spildevand, hvor metallerne omdannes til metalhydroxid slam.

snip

Det resterende tungmetalindhold i spildevandet accepteres nødtvunget, og en
kemisk rensning vil normalt være den bedste løsning. Her gælder det
naturligvis fortsat, at rensningen skal være så effektiv som muligt, og
specielle efterrensningsmetoder som selektiv ionbytning kan være nødvendige
Unquote

Og der er sikkert en del flere
Ellers kan du måske finde links herfra (Miljøstyrelsen)

http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/1998/87-7909-133-4/html/default.htm

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2002/87-7972-172-9/html/bilag12.htm

Optagning af tungmetaller med piletræer er et forsøg der har kørt på Aarhus
universitet.

Carsten