/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Kemisk Reaktion
Fra : Jan Pedersen


Dato : 23-03-05 01:14

Når man blander 1 g Zn(s) med 40mL konc. HCl(aq) og 5mL 0.1M CuSO4 opløsning
+ 15 mL dimeneraliseret H2O er processen så ikke:

2Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = 2ZnCl(s) + H2(g) + Cu(aq) + SO4(aq)

???????



 
 
Bo Warming (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 23-03-05 03:01

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message
news:4240b6cc$0$23079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Når man blander 1 g Zn(s) med 40mL konc. HCl(aq) og 5mL 0.1M CuSO4
> opløsning + 15 mL dimeneraliseret H2O er processen så ikke:
>
> 2Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = 2ZnCl(s) + H2(g) + Cu(aq) + SO4(aq)
>
> ???????

ZnCl2 dannes , der eksisterer ikke ZnCl, hverken som (solid) eller
aq-opløst.


Zn(s) + Cu2+ = Zn2+ + Cu(s)
og Zn + 2H+ = H2 + Zn2+
- det er kort og korrekt,
og det forvirrer blot at medtage på begge sider af ligningen, hvad ikke
ændres kemisk(og at skrive både metalopløsning-i-syre og
metal-til-metal-elektronoverførsel ind i samme ligning)

Udelad SO2-- jonen på begge sider
Udelad Cl- jonerne på begge sider

Vil du vide om omdannelserne sker totalt eller delvis, så udregn antal
milli-mol for udgangsprodukterne



Carsten Troelsgaard (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Troelsgaard


Dato : 23-03-05 11:36


"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4240b6cc$0$23079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Når man blander 1 g Zn(s) med 40mL konc. HCl(aq) og 5mL 0.1M CuSO4
> opløsning + 15 mL dimeneraliseret H2O er processen så ikke:
>
> 2Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = 2ZnCl(s) + H2(g) + Cu(aq) + SO4(aq)
>
> ???????

Zn har en foretrukken oxidationstilstand på +2 (ædelgas-konfiguration), så
ZnCl(s) vil være ZnCl2(s).
Jeg kan slå en værdi op der hedder Absolute Standard Entropy og sammenligne
størrelserne for ZnCl2 (111) og ZnSO4 (120). ZnSO4 vil producere større
'uorden' og vil hellere dannes end ZnCl2, alt andet lige. Jeg har ingen
værdi på CuCl2.

Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = ZnSO4(s) + H2(g) + CuCl2(s)

Du skal bestemt tage forslaget med forbehold.

Carsten



Jan Pedersen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 23-03-05 14:02


"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:42414673$0$23094$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4240b6cc$0$23079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Når man blander 1 g Zn(s) med 40mL konc. HCl(aq) og 5mL 0.1M CuSO4
>> opløsning + 15 mL dimeneraliseret H2O er processen så ikke:
>>
>> 2Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = 2ZnCl(s) + H2(g) + Cu(aq) + SO4(aq)
>>
>> ???????
>
> Zn har en foretrukken oxidationstilstand på +2 (ædelgas-konfiguration), så
> ZnCl(s) vil være ZnCl2(s).
> Jeg kan slå en værdi op der hedder Absolute Standard Entropy og
> sammenligne størrelserne for ZnCl2 (111) og ZnSO4 (120). ZnSO4 vil
> producere større 'uorden' og vil hellere dannes end ZnCl2, alt andet lige.
> Jeg har ingen værdi på CuCl2.
>
> Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = ZnSO4(s) + H2(g) + CuCl2(s)
>
> Du skal bestemt tage forslaget med forbehold.
>
> Carsten
Mærkeligt der blev ved det praktiske forsøg dannet ZnCl2 ???? CuSO4
reagerede altså ikke med noget men fandtes bare som ionerne Cu(2+) og
SO4(2-) i opløsningen (Kunne skrives CuSO4(aq): letopløseligt)og der blev
dannet en del H2 (brintgas).
Kemi er weird.........................Mit Kemi C niveau kan i alletilfælde
ikke forklare det...........



Regnar Simonsen (23-03-2005)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 23-03-05 19:22

>> Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = ZnSO4(s) + H2(g) + CuCl2(s)
"Jan Pedersen"

> Mærkeligt der blev ved det praktiske forsøg dannet ZnCl2 ????
> CuSO4 reagerede altså ikke med noget men fandtes bare som ionerne Cu(2+)
> og SO4(2-) i opløsningen (Kunne skrives CuSO4(aq): letopløseligt)og der
> blev dannet en del H2 (brintgas).
> Kemi er weird.........................Mit Kemi C niveau kan i alletilfælde
> ikke forklare det...........


Hvorledes ved du, at der blev dannet fast zinkchlorid??
Et simpelt opslag i databogen viser, at de mulige salte er letopløselige -
dvs. der skulle ikke komme noget bundfald (med mindre man fordamper vandet,
hvorved der vil dannes et flerfoldigt salt).

Opløseligheder:
ZnSO4: 54 g/100mL
ZnCl2: 395 g/100mL
CuSO4: 14 g/100mL
CuCl2: 73 g/100mL

Den korrekte reaktion er derfor:

2 HCl + 2 H2O -> 2 H3O+ + 2 Cl-
og
Zn (s) + 2 H3O+ (aq) -> Zn2+ (aq) + H2 (g) + 2 H2O (l)

Den første reaktion er allerede sket i stamflasken med saltsyre.

Alle de negative ioner er opløste både før og efter reaktionen, og deltager
altså ikke i denne.


Hilsen Regnar Simonsen



Jeppe Madsen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 24-03-05 02:09



Jan Pedersen wrote:
> Når man blander 1 g Zn(s) med 40mL konc. HCl(aq) og 5mL 0.1M CuSO4 opløsning
> + 15 mL dimeneraliseret H2O er processen så ikke:
>
> 2Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = 2ZnCl(s) + H2(g) + Cu(aq) + SO4(aq)
>
> ???????
>
>
Øhh, nej!
Cu(aq) er fuldstændig urealistisk, metallisk kobber i vandig opløsning -
næppe!
ZnCl_2_ er letopløselig som mange andre chlorider. Muligvis mindre i
saltsyre-opløsning grundet fælles ioner.
SO4 er ikke realistisk, ionen er selvfølgelig, men det fremgår ikke
tydeligt!

Den skrevne reaktionsligning er en blanding af to mulige
redox-reaktioner(Zn+HCl--> H2 + ZnCl2 og CuSO4 + Zn --> ZnSO4 + Cu)
Hvilken der vil foregå, kræver oplysninger om de individuelle
potentialer og kan beregnes, men det er noget rod som skrevet!

Som andre har skrevet, er ZnCl ikkeeksisterende, og saltene af ZnCl2
letopløselige.


Jan Pedersen (24-03-2005)
Kommentar
Fra : Jan Pedersen


Dato : 24-03-05 12:04


"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> skrev i en meddelelse
news:42421341$0$239$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> Jan Pedersen wrote:
>> Når man blander 1 g Zn(s) med 40mL konc. HCl(aq) og 5mL 0.1M CuSO4
>> opløsning + 15 mL dimeneraliseret H2O er processen så ikke:
>>
>> 2Zn(s) + 2HCl(aq) + CuSO4(aq) = 2ZnCl(s) + H2(g) + Cu(aq) + SO4(aq)
>>
>> ???????
> Øhh, nej!
> Cu(aq) er fuldstændig urealistisk, metallisk kobber i vandig opløsning -
> næppe!
> ZnCl_2_ er letopløselig som mange andre chlorider. Muligvis mindre i
> saltsyre-opløsning grundet fælles ioner.
> SO4 er ikke realistisk, ionen er selvfølgelig, men det fremgår ikke
> tydeligt!
>
> Den skrevne reaktionsligning er en blanding af to mulige
> redox-reaktioner(Zn+HCl--> H2 + ZnCl2 og CuSO4 + Zn --> ZnSO4 + Cu)
> Hvilken der vil foregå, kræver oplysninger om de individuelle potentialer
> og kan beregnes, men det er noget rod som skrevet!
>
> Som andre har skrevet, er ZnCl ikkeeksisterende, og saltene af ZnCl2
> letopløselige.


Well en analyse af resultaterne på baggrund af jeres svar gav fl.g:

1) CuSO4(aq) + H2O(l) -> Cu(2+)(aq) + SO4(2-)(aq) + H2O(l)

2) Zn(s) -> Zn(2+) + 2e- (oxidation)
3) Cu(2+) + 2e- -> Cu(s) (reduktion)

4) 2Cl(-) + 2H3O(+) + Zn(s) -> ZnCl2(aq) + 2H2(g) + H2O(l)

5) 2Cl(-) + 2H3O(+) + Zn(2+)(aq) -> ZnCl2(aq) + 2H2(g) + H2O(l)

Mange tak for jeres respons.....jeg fik lige genopfrisket mit Kemi C mht.
redoxreaktioner :)



Jeppe Madsen (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 25-03-05 00:47


>
> 5) 2Cl(-) + 2H3O(+) + Zn(2+)(aq) -> ZnCl2(aq) + 2H2(g) + H2O(l)
Nej, der er ingen redox her! Resten ser fornuftigt ud

> Mange tak for jeres respons.....jeg fik lige genopfrisket mit Kemi C mht.
> redoxreaktioner :)
>
>


Regnar Simonsen (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 25-03-05 12:16


"Jeppe Madsen"
>> 5) 2Cl(-) + 2H3O(+) + Zn(2+)(aq) -> ZnCl2(aq) + 2H2(g) + H2O(l)
> Nej, der er ingen redox her! Resten ser fornuftigt ud

Det er fordi den er skrevet forkert op.
Den skulle have set sådan ud:

2Cl- + 2H3O+ + Zn (s) -> ZnCl2 (aq) + 2H2 (g) + H2O (l)

eller bedre endnu:

Zn (s) + 2 H3O+ -> Zn²+ (aq) + H2 (g) + 2H2O (l)

Hilsen Regnar Simonsen



Jeppe Madsen (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Madsen


Dato : 25-03-05 13:12



Regnar Simonsen wrote:
> "Jeppe Madsen"
>
>>>5) 2Cl(-) + 2H3O(+) + Zn(2+)(aq) -> ZnCl2(aq) + 2H2(g) + H2O(l)
>>
>>Nej, der er ingen redox her! Resten ser fornuftigt ud
>
>
> Det er fordi den er skrevet forkert op.
> Den skulle have set sådan ud:
>
> 2Cl- + 2H3O+ + Zn (s) -> ZnCl2 (aq) + 2H2 (g) + H2O (l)
>
> eller bedre endnu:
>
> Zn (s) + 2 H3O+ -> Zn²+ (aq) + H2 (g) + 2H2O (l)
>
> Hilsen Regnar Simonsen
>
>
Ja, men det svarer til reaktion 4 i det tidligere indlæg...


Martin Larsen (25-03-2005)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 25-03-05 14:19

"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> skrev i en meddelelse news:42440018$0$245$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Regnar Simonsen wrote:
> > Den skulle have set sådan ud:
> >
> > 2Cl- + 2H3O+ + Zn (s) -> ZnCl2 (aq) + 2H2 (g) + H2O (l)
> >
> >
> Ja, men det svarer til reaktion 4 i det tidligere indlæg...

Det er da en elendig støkiometri - hvad med:

2Cl- + 2H3O+ + Zn (s) -> ZnCl2 (aq) + H2 (g) + 2H2O (l)

Mvh
Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste