/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
"Soft car" kan også dræbe
Fra : Bo Warming


Dato : 13-03-05 08:17

MIT forsker i blød plastbilkarosseri - "en bil som ikke kan slå ihjel"
Politiken 13mar05

Fodgængere der væltes bliver sjældnere dræbt når ingen skarpe kanter, men
frontal kollision ind i træ eller modkørende vil da ikke have meget lavere
dødsrisiko for bilist(erne)

Bremsetid, dvs sammentrykningstid vil måske ændres fra 1 til ½ meter
divideret med 150 000 m/sek gange 3600 dvs 0,01 sek fra impakt til
stilstand

Decelleration dvs opbremsningskraft vil stadig kunne dræbe, men man skal
hoppe ud fra over 5 sal for at have større chance for at slå sig ihjel, har
jeg hørt (?), og når redning sker ved at ramme cykelskurtag eller vandret
gren er det jo en meget længere afstand og tid opbremsning sker over

Jeg sjusser udfra 150 km/h og før impakt 1½ meter fra bilisthjerte til
for-kofanger, som jeg gætter bliver til 1 m i stålbil og ½ m i gummibil



 
 
X (16-03-2005)
Kommentar
Fra : X


Dato : 16-03-05 23:29

Det er muligt, at også have automatiske bremsere, som bremser bilen i en fart.
Ved en tung bil, er det svært at bremse bilen - men hvis forende, og bagende er
elastisk, så er forenden ikke så tung - og den kan bremses ned, uanset vægten.

En sensor forrest, som rammes, f.eks. ved kollision med kofanger, eller en rader,
eller laserstråle, kan således bremse bilen i en fart, og undgå kollisionen kan
skade. Hvis kollisionen sker sidelands kan rattet drejes hvis det er plads til
modsat side så kollision med siden undgås.

En lang bil, har større mængder "plast" eller "gummi" der kan trykkes ind, hvis
der ikke er noget foran som kommer i vejen, og kan laves mere sikker - eller man
kan have lysstråle, rader, eller følehorn, fremskudt således bilen stopper før.

Ved lave hastigheder er det nemt at standse bilen totalt - og hurtigt - når f.eks.
kofanger, eller bilens overflade rammes, og derved kan en stor del af bilens impuls
tages af hjulet, og effekten på det som rammes gøres til minimum, forudsat kofanger,
eller forreste del, laves af gummi.

Så det er fornuft i gummibiler, og gummitog, der kan kører forrest, og derved sikre,
at automatisk kørende tog og biler ikke kan dræbe.



On Sun, 13 Mar 2005 08:17:24 +0100, Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

> MIT forsker i blød plastbilkarosseri - "en bil som ikke kan slå ihjel"
> Politiken 13mar05
>
> Fodgængere der væltes bliver sjældnere dræbt når ingen skarpe kanter, men
> frontal kollision ind i træ eller modkørende vil da ikke have meget lavere
> dødsrisiko for bilist(erne)
>
> Bremsetid, dvs sammentrykningstid vil måske ændres fra 1 til ½ meter
> divideret med 150 000 m/sek gange 3600 dvs 0,01 sek fra impakt til
> stilstand
>
> Decelleration dvs opbremsningskraft vil stadig kunne dræbe, men man skal
> hoppe ud fra over 5 sal for at have større chance for at slå sig ihjel, har
> jeg hørt (?), og når redning sker ved at ramme cykelskurtag eller vandret
> gren er det jo en meget længere afstand og tid opbremsning sker over
>
> Jeg sjusser udfra 150 km/h og før impakt 1½ meter fra bilisthjerte til
> for-kofanger, som jeg gætter bliver til 1 m i stålbil og ½ m i gummibil
>
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste