Skilte vælter
Fra : Lasse

Dato : 13-03-05 02:02

Hej gruppe,
Jeg har med færdselstavler at gøre - det overrasker hvor meget effekt/kraft
vinden har.
Er der nogen der har et bud/formel, hvor mange kg vinden kan trykke med?
Eks. vindhastighed 30 m/sek på en 1 m2 plade, der står vinkelret på
vindretningen.
mv Allan

Fra : N. Foldager

Dato : 13-03-05 09:48

Lasse:

> [...]
> Er der nogen der har et bud/formel, hvor mange kg vinden kan trykke med?
> Eks. vindhastighed 30 m/sek på en 1 m2 plade, der står vinkelret på

Uden at have regnet på det, tror jeg ikke, du ad den vej når frem til
kræfter, som kan vælte et vejskilt.

Den væsentligste årsag er sikkert svingninger. Hvis man tilfører en
gynge en lille energimængde per sving, og altså i den rigtige
frekvens, så får gyngen mere og mere svingningsenergi. På den måde kan
selv et barn tildele en voksen en betydelig mekanisk energi.

På samme måde kan vind-ræsonans omkring et træ eller et skilt få det i
så voldsomme svingninger, at det knækker eller vælter.

Svingningsfænomener er lunefulde og ofte vanskelige at forudsige. Hvor
det er relativt let at beregne statiske kræfter og sammenholde dem med
godsets styrker, er det betydeligt vanskeligere at foretage de
beregninger og dynamiske simulationer, der beskriver
vibrationer/svingninger. Hertil kommer opståelsen af materialetræthed
både i selve genstanden og dens befæstigelse.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Lasse

Dato : 14-03-05 00:35

Hej Foldager
du har helt ret - egenvægten og svingninger i en mindre storm må være/er
vanskelige størrelser at beregne..
En formel for vindtryk på 1 m2 plade i kg eller pascal ved eks
vindhastigheden 30m/sek. kunne jeg godt bruge
mv Allan

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 14-03-05 12:33

> [...]
> kræfter, som kan vælte et vejskilt.
>
> Den væsentligste årsag er sikkert svingninger.

Det store problem med flow beregninger er svjv turbulensen. Jeg har bemærket
at strømningen omkring en fast genstand kan give skiftevis højre og
venstredrejede eddies som svinger skiftevis lidt til hver side.
Turbulens-mønstret er afhængigt af temperatur og hastighed (og?), så det
virker som en oplagt mulighed, at der kan opstå svingnings-frekvenser i
ræsonans med genstande i omgivelserne. Det kan måske være en farbar vej at
prøve at skaffe en oversigt over ræsonans-frekvenser ud fra nogle ..
grundstørrelser (højhuse, fabriksbygn osv ..) i omgivelserne. Temperatur kan
måske snævres ind efterår/vinter hvor vinden er værst.

Carsten

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-03-05 16:04

Scripsit "Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk>

> Det store problem med flow beregninger er svjv turbulensen. Jeg har bemærket
> at strømningen omkring en fast genstand kan give skiftevis højre og
> venstredrejede eddies som svinger skiftevis lidt til hver side.

Fænomenet kaldes en "hvirvelalle" (eng. "vortex street"), ifald nogen
skulle have lyst til at google efter billeder.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : kvaerulant

Dato : 13-03-05 13:39

Lasse wrote:

> [...]
>Er der nogen der har et bud/formel, hvor mange kg vinden kan trykke med?
>Eks. vindhastighed 30 m/sek på en 1 m2 plade, der står vinkelret på

Træerne svejer i cirkler eller ovaler. Modsat et vejskilt, som kun
svinger frem og tilbage.
En serie af meget små vindstød vil kunne vælte selv det tungste
vejskilt, da hver stød kan opsamle skyrke hver gang skiltet svinger.

Hvis du satte en kraftig spial fjerder foden, så ville skiltet kunne
sveje ligesom træerne og ikke vælte.

Fra : N. Foldager

Dato : 13-03-05 16:32

kvaerulant:

> Hvis du satte en kraftig spial fjerder foden, så ville skiltet kunne
> sveje ligesom træerne og ikke vælte.

Ja.

Men det vil give nogle frygtelige diskussioner i retten, om hvorvidt
skiltet stod der eller ej under en færdselsforseelse.

Ligeledes vil mange flere fodgængere kunne få fodgænger-skiltet i
hovedet. Når det knækker, går det som regel kun ud over én.

Og: hvad skal man så læne sig op af på vej hjem om morgenen?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 13-03-05 21:24

N. Foldager wrote:
> kvaerulant:

-snip-

> Ligeledes vil mange flere fodgængere kunne få fodgænger-skiltet i
> hovedet. Når det knækker, går det som regel kun ud over én.
>
> Og: hvad skal man så læne sig op af på vej hjem om morgenen?

Det ved jeg ikke, men så kan du da lege gynge-leg i stedet for?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen