Hastighedsmålere, som ofte står ved indfal~
Fra : Emil

Dato : 10-03-05 21:31

Hej

Mit spedometer har jeg kalibreret efter de hastighedsmålere, som
ofte står ved indfaldsveje til byer.

Derfor kan jeg med stor nøjagtighed afpasse hastigheden, så
måleren viser 47-50 km/t.

Jeg har bemærket den præsice placering af den lokale
hastighedsmålers sensor i vejbanen.

Men hvis jeg nærmer mig måleren med 70 km/t og hen over sensoren
(ok, flere meter før og efter) nedbremser til 60 km/t, ja, så
viser måleren min hastighed til 45 km/t; og det selv om min
udgangshastighed efter målingen er 60 km/t.
Tallende er naturligvis varierende; men her for at tydeliggøre
mine spørgsmål.

Er det 'dobbler-effekten' som gør forskellen, eller hvorfor?

Vil det samme gøre sig gældende, hvis man nedbremser *før* en
måling fra politiets faste fotofælder?

Fra målevognende?

m.v.h. Emil

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-03-05 22:32

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det 'dobbler-effekten' som gør forskellen, eller hvorfor?
>
> Vil det samme gøre sig gældende, hvis man nedbremser *før* en

Kan ikke besvare dine spørgsmål, men blot oplyse at du SLET ikke kan regne
med de hastighedsmålere. Der er nittere imellem, og om resten er OK kan jeg
ikke sige, men har min tvivl.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erling & Lene Nansen

Dato : 11-03-05 05:18

> [...]
>
> Er det 'dobbler-effekten' som gør forskellen, eller hvorfor?
>
> Vil det samme gøre sig gældende, hvis man nedbremser *før* en

Tjah-e, Hastighedsmålere i vejkanten? Dem er der sikkert også nogle af.
Nu er jeg så ret sikker på, at langt de fleste af de hastighedsmålere, altså
de der tavler, der viser de store tal, at de måler ved hjælp af radar. der
kan du så tale om doubler-effekt. Dem. der er fast plantet, ved jeg ikke,
men en stor del af dem er transportable. En kasse med hjul under, en stander
på, og ikke andet. Kassen er sikkert strømforsyning.

Jeg har samme sport. Jeg har ikke justeret speedometret, men indretter
farten. Dvs, at når jeg kører eksempelvis 55 km/t, så viser tavlen 50
(49-51), men det kræver også, at man i måleområdet kører med meget konstant
hastighed. Ændrer man hastighed i måleområdet, viser de ad hækkenfelt til.
Hvad det skyldes? Jeg bliver dig svar skyldig.

mvh.

Erling

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-03-05 12:03

"Erling & Lene Nansen" <oz7iy@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> hastighed. Ændrer man hastighed i måleområdet, viser de ad hækkenfelt til.
> Hvad det skyldes? Jeg bliver dig svar skyldig.

Og selvom man kommer med ensartet fart, viser de forskelligt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erling & Lene Nansen

Dato : 11-03-05 13:34

> [...]
> stander

> konstant
>
> Og selvom man kommer med ensartet fart, viser de forskelligt.

Ok, - må påstå, at det har jeg endnu ikke mødt. Jo, + - 1 km. Er du sikker
på, at du kører præcis samme hastighed i hele måleområdet?

Hilsen

Erling