"Åge Warnfeldt" <gnozzer@hurlumhej.dk> skrev i en meddelelse
news:472s21dh2usc8avmnp5fp66h6qgbh1hou9@4ax.com...
> Hej,
>
> jeg ville bare lige spørge, om der var nogle, der havde nogle gode
> ideer til fysikforsøg i gymnasiet, der er anderledes end de
> 'traditionelle' kogebogsforsøg - altså mere åbne forsøg, hvor
> fremgangsmåden og resultaterne ikke er givede på forhånd.
>
> F.eks. kunne det være et forsøg med en vandraket, der kan skydes op i
> luften, og man skal så på en eller anden måde bestemme
> starthastigheden. Det kan vel gøres på en del forskellige måder.
>
> Andre forslag og ideer høres meget gerne.
Hvis ellers eleverne er fortrolige med brug af tilgængeligt måleudstyr:
Mål lufthastigheden og evt. luftvolumen på et nys ( altså et af dem, hvor
man normalt ville sige prosit
..
De kedelige kunne bruge en vindmåler ( næppe så præcist )..
De driftige kunne konstruere et varmtrådsanemometer ( wolframtråd spændt ud
på tværs i et plastrør med fast spænding, mål strømmen gennem tråden) og
kalibrere det til en passende skala..
Mål vindmodstanden på forskellige objekter i frit fald ( f.eks et par
fotoceller + en tæller med separat start/stop indgang )
Mål accelerationen ved spark til en fodbold, kompenser evt. for
vindmodstand..
Sjov med højspænding?
http://www.redremote.co.uk/electricstuff/surge.html
/peter