Tropisk storm nærmer sig Australien
Fra : Bent Jensen

Dato : 08-03-05 16:28

En usædvanlig kraftig tropisk storm, hvor vindhastigheden er op imod
300 km/t, nærmer sig langsomt det nordøstlige Australien og forventes
at nå Coketown onsdag.

Bent

Fra : John Vedsegaard

Dato : 08-03-05 18:16

OG?

Fra : Kuruderu

Dato : 08-03-05 18:28

"John Vedsegaard" <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message
> OG?
>
> "Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse

Jeg tror at Bent forsøger at opnå mulighed for at sige "told you so" hvis
der kommer en nye "tsunami" effekt i Australien. Dog vil dette med stor
sansynlighed ikke ske da vindhastigheden er målt over vandet og denne vil af
naturlige årsager aftage dramatisk når den når ind til land.

Kuruderu

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-03-05 08:26

"Kuruderu" <kuruderu@NOREPLYgmail.com> wrote in message
> [...]
af
> naturlige årsager aftage dramatisk når den når ind til land.

Desuden er der fundamental forskel på bølger dannet af vind og bølger dannet
af jordskælv.

Måske når den ramte land, men i starten er en Tsunami bare en lille bølge på
ca. 30 cm men med en udbredelseshastighed på omkring 500 km/t. Det som
adskiller en tsunami fra enhver anden oceanbølge er at en alm. bølge kun
foregår i vandoverfladen groft taget, da de typisk er genereret af
vindforhold, mens en Tsunami er en bølge som går fra oceanbund til
vandoverflade og indeholder derfor mange gange mere energi end sevl en
normal bølge på 1 m.

--
mvh/regards Christian........Min playlist i bilen for tiden bl.a.:
Gretchen Wilson-Redneck Woman ; Alan Jackson-Chattahoochee ; Brooks &

Fra : kk

Dato : 08-03-05 20:41

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message
> En usædvanlig kraftig tropisk storm, hvor vindhastigheden er op imod
> 300 km/t, nærmer sig langsomt det nordøstlige Australien og forventes
> at nå Coketown onsdag.
>
> Bent

Intet, på nettet tilgængeligt vejrkort, tyder på at ovenstående udsagn
har noget på sig.
mvh
kk

Fra : Malte Runz

Dato : 09-03-05 08:40

"kk" <kru@mailnospam.dk> wrote in message

> Intet, på nettet tilgængeligt vejrkort, tyder på at ovenstående udsagn
> har noget på sig.

Men der var superflotte satellitbilleder af orkanens øje på CNN i går aftes.

--
Malte Runz

Fra : kk

Dato : 09-03-05 09:08

"Malte Runz" <malte_runz@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
>

> --
> Malte Runz
>
>Ja, jeg kan her til morgen se, at der er en "snurrebasse" over kysten i
Det ser dog ud til, at den går til søs igen.
Lad os håbe det bedste.
mvh
kk

Fra : Bent Jensen

Dato : 09-03-05 15:42

"Malte Runz" wrote ...

går aftes.

Aha. Hvis du ser noget om den tropiske storms hærgen i Australien, så
lad os høre nærmere.

Jeg hørte nyheden fra Radio Australia, hvis nyheder blev
retransmitteret af FM 107 MHz i Bangkok, mens jeg sad i bussen og
lyttede ved hjælp af min mobiltelefon. I dag har jeg ikke lyttet,
fordi jeg glemte at oplade batteriet, så jeg ved ikke, hvad der videre
er sket.

Det bemærkelsesværdige var vindhastigheden på 300 km/t. Det opleves
meget sjældent over Coral Sea.

Bent

Fra : Michael Knudsen

Dato : 09-03-05 16:40

her
http://www.dmi.dk/dmi/cyklonen_ingrid_pa_vej_mod_cape_york

Michael

Fra : kk

Dato : 09-03-05 17:23

http://image.weather.com/images/sat/wpacglobsat_720x486.jpg

Fra : Bent Jensen

Dato : 09-03-05 17:38

kru@mailnospam.dk wrote ...

> Intet, på nettet tilgængeligt vejrkort, tyder på at ovenstående udsagn
> har noget på sig.

http://www.bom.gov.au/products/IDQ65002.shtml

Bent