Vand der koger... hvad bobler?
Fra : Fister

Dato : 05-03-05 20:02

Hej!

Når vand koger, så bobler det som bekendt... og en gas art (damp)
slippes løs. Men hvad er det der bobler?

Er det:

1) Luft i vandet der slippes løs? (fordi luftens opløselighed i vandet
falder med stigende temperatur)

2) Vand molekyler der slås i stykker i H og O, og dermed damper af?

3) Er det blot et tilstandsskift for vand (fra fluidum til gas), og
består det der "bobler op" således af H2O i gasform (og ikke af nogle
H'er og O'er)... og hvorfor "bobler" sådan et tilstands skift???

--
Fister

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 05-03-05 21:11

> 3) Er det blot et tilstandsskift for vand (fra fluidum til gas), og består
> det der "bobler op" således af H2O i gasform (og ikke af nogle H'er og
> O'er)... og hvorfor "bobler" sådan et tilstands skift???

Ja, det er H2O i gasform.
Forestil dig effekten af at vand kogte op som H og O, og det eventuelt på et
gaskomfur.

Fra : Holst

Dato : 05-03-05 21:36

Fister wrote:

> [...]
> består det der "bobler op" således af H2O i gasform (og ikke af nogle
> H'er og O'er)... og hvorfor "bobler" sådan et tilstands skift???

Jeg har egentlig aldrig tænkt over det. Men 3) er det rigtige. Det
bobler jo, fordi gasmolekylerne åbenbart samler sig og søger opad.

Jeg skal dog heller ikke udelukke, at lidt af det skyldes 1), men det
overvejende er helt sikkert 3).

Og 2) er det i hvert fald ikke. Hvis det var tilfældet, ville det ikke
være så godt, når jeg kogte vand over bål ...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 05-03-05 21:45

"Fister" == Fister <LsmithL@worldonline.dk> writes:

> [...]
> slippes løs. Men hvad er det der bobler?

> Er det:

> 1) Luft i vandet der slippes løs? (fordi luftens opløselighed i

Indtil temperaturen når 100C er det næsten udelukkende det der sker.

> [...]

> består det der "bobler op" således af H2O i gasform (og ikke af
> nogle H'er og O'er)... og hvorfor "bobler" sådan et tilstands

Der er mest varme på bunden af gryden, og derfor sker faseovergangen
typisk der. På grund af overfladespændingen, skal der samles en
betragtelig mængde H2O(g) før det stiger op igennem vandet, og derfor
dannes der bobler.

--
/Wegge
<http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-05 14:35

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Indtil temperaturen når 100C er det næsten udelukkende det der sker.

Ja, men det er små, stilfærdige bobler.

--
Bertel

Fra : Malte Runz

Dato : 06-03-05 14:57

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja, men det er små, stilfærdige bobler.

Og bobler imploderer, når de, inden alt vandet koger, stiger op gennem det
koldere vand og får kedlen til at synge (fra engelsk *singing kettle*).

--
Malte Runz

Fra : kvaerulant

Dato : 06-03-05 22:51

Fister wrote:

> [...]
> består det der "bobler op" således af H2O i gasform (og ikke af nogle
> H'er og O'er)... og hvorfor "bobler" sådan et tilstands skift???

Hvis vandet er rent og opvarens langsomt, så kan du opvarme det til
over 100 grader ved bunden af gryden, da trykket
forhindre vandet i at koge, men når vandet så begynder at koge ved
overfladen, så koger alt vandet på engang.