DKs højeste punkt
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-03-05 20:35

Hvad er DKs højeste punkt.

Står jeg på Møllehøj, eller pyplonerne på Storbælt er næsen vel stadig i DK.

Eller hvis jeg flyver fra Aalborg til Kastrup?

Står Månen over DK er den så dansk?

Jesper

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-03-05 20:41

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
DK.

> Eller hvis jeg flyver fra Aalborg til Kastrup?

Møllehøj er (indtil de finder en ny) Danmarks højeste geografiske (ikke
kunstige) punkt.

De andre falder ind under andre definitioner.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-03-05 20:43

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in

> Hvad er DKs højeste punkt.

Mener det er Pylonerne.

> Står jeg på Møllehøj, eller pyplonerne på Storbælt er næsen vel stadig
> i DK.

Møllehøj er vel kun det højeste landfaste _naturlige_
punkt = ikke menneskeskabt og ikke svævende...

> Eller hvis jeg flyver fra Aalborg til Kastrup?

Det giver da vist sig selv at det skal være noget der
er på jorden :)

> Står Månen over DK er den så dansk?

hmm vel kun de stumper af den som danskere har "købt".

Men det er en sjov ide at det skal være så væsentligt.
Jeg kommer hele tiden til at tænke på filmen "The
Man Who Went Up a Hill But Came Down a Mountain".

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-03-05 21:27

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in

> Mener det er Pylonerne.
De er kun 254 m. TV-tårnet i århus er 320 meter.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 03-03-05 07:30

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in news:JjpVd.818
$4S4.621@news.get2net.dk:

> De er kun 254 m. TV-tårnet i århus er 320 meter.

aaiijj?? Jeg har boet i Århus hele mit liv - indtil for
fire år siden. Dvs. der er blevet bygget et nyt tv-tårn?
Det har jeg slet ikke hørt om. Hvem står bag dette da så
ganske imponerende projekt?

Mener du Søsterhøj? - den mindes jeg kun er omkring 150 m
fra dengang jeg som lille spejder prøvede at måle den. Jeg
har godt nok aldrig set noget dokumenteret om dens højde,
men 320 m? nope. Og den står _ikke_ på en bakke på 170 m.

Loddenhøj er heller ikke mere end lidt over 100 tror jeg.

Hvad er det for en mast?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-03-05 15:51

http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/64CC771E7B017DAAC1256FB6005340D2?open&page=hjestelaveste&omr=KORT_DK_I_TAL

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 04-03-05 07:45

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in

> http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/64CC771E7B017DAAC12
> 56FB6005340D2?open&page=hjestelaveste&omr=KORT_DK_I_TAL

ja der står det godt nok - selvom "tv-tårnet ved Århus" nu er
en meget upræcis betegnelse fra det som skulle være Danmarks
leverandør af præcise koordinater :D Men det er vel Søsterhøj.
Det er da i hvert fald den mast der er tættest på byen så vidt
jeg husker. Tak for linket.

/hilsner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-03-05 21:33

Jesper Nielsen skrev:

>Står jeg på Møllehøj

Det er højst beklageligt at tv-folkene har kaldt højen for
"Møllehøj". Den hedder "Møgelhøj".

>eller pyplonerne på Storbælt er næsen vel stadig i DK.

Man skelner mellem et naturligt punkt (på jorden) og et punkt på
en menneskeskabt konstruktion. Punkter uden jordforbindelse
regnes ikke med. I så fald er der nemlig ingen øvre grænse for
hvor højt man kan komme op 'over' Danmark ude i rummet (ud over
universets radius).

Før Storebælts- og Øresundsbroen var Yding Skovhøjs militærtårn
det højeste faste punkt i Danmark. Kongetårnet i Almindingen på
Bornholm var det højeste punkt som almenheden havde adgang til.
Det er det vel stadig eftersom der ikke er adgang til pylonerne
for almindelige dødelige.

PS. "Yding" udtales med hårdt d. En enkelt tv-person havde blødt
d som i "yde".

PPS. "Pylon" har kun ét p.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-03-05 22:55

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:v88c21tuanutugdfj0s8jvtksnhprka5vs@news.stofanet.dk...

> Det er højst beklageligt at tv-folkene har kaldt højen for
> "Møllehøj". Den hedder "Møgelhøj".

Det er med stor sorg at jeg ser dette voldsomme udslag af
ignorantisme og obskurantisme efter at en lang tråd om
emnet burde have klarlagt begreberne. Dem som gider
ulejlige sig inde de vrøvler videre kan evt studere dette:

http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/64CC771E7B017DAAC1256FB6005340D2?open&page=hjestelaveste&omr=KORT_DK_I_TAL

Mvh
Martin

Fra : kautaq

Dato : 02-03-05 23:26

Bertel wrote:

> Det er højst beklageligt at tv-folkene har kaldt højen for
> "Møllehøj". Den hedder "Møgelhøj".

Som jeg antydede i et andet indlæg, så har denne her diskussion
udviklet sig til en farce, der er større end den gamle Yding/
Ejer-polemik - det er Møllehøj IKKE Møgelhøj.

MØLLEHØJ

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-03-05 08:27

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> det højeste faste punkt i Danmark. Kongetårnet i Almindingen på
> Bornholm var det højeste punkt som almenheden havde adgang til.

Hvorfra der i klart vejr er en rigtig flot udsigt.

I 80'erne var der også et glimrende udsyn mod moderne
radarinstallationer. Set i lyset af hvad man ved i dag, er det lidt
andre tanker man får end man gjorde som knægt.

Det blev sagt at den store radar derinde kunne se helt ned i
Tjekkoslovakiet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-03-05 20:12

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre tanker man får end man gjorde som knægt.
>
> Det blev sagt at den store radar derinde kunne se helt ned i

Ja radaren har de nu ikke kørt væk

De kunne se myldretiden omkring udvalgte storbyer langt inde i
Warsawa-pagten. Det har så nok været ansamlinger af panser de har kigget
efter og ikke Olec's Trabant

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-03-05 20:36

Jonas Kofod skrev:

> Ja radaren har de nu ikke kørt væk
> De kunne se myldretiden omkring udvalgte storbyer langt inde i
> Warsawa-pagten. Det har så nok været ansamlinger af panser
> de har kigget efter og ikke Olec's Trabant

Jeg har stadig et lysbillede fra 1982, taget fra Rytterknægttårnet
mod radaren, hvor man i forgrunden ser det sort/gule skilt med
piktogrammet "fotografering forbudt".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- "tror du at jeg kommer i tv-avisen, hvis jeg nu laver

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-03-05 17:25

> Jeg har stadig et lysbillede fra 1982, taget fra Rytterknægttårnet
> mod radaren, hvor man i forgrunden ser det sort/gule skilt med
> piktogrammet "fotografering forbudt".

Hehe Det billede kan du såmænd tage den dag i dag.
Og jeg ved at der faktisk har været vagtpersonel fra flyvestation Segen ude
og genne russisktalende mænd i lange jakker væk.

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 04-03-05 23:07

Ja det er lige før man kan se kystlinien rundt om Bornholm.

Nu har de spiontårnet i stedet for længere sydøst på.

> Jeg har stadig et lysbillede fra 1982, taget fra Rytterknægttårnet
> mod radaren, hvor man i forgrunden ser det sort/gule skilt med
> piktogrammet "fotografering forbudt".

Og det så du så kun bagefter, når det var fremkaldt ikke

Med DK højeste punkt, mener jeg TV2 masten i Årsballe er et godt bud.
Husker et mål på 315,5 m, men husker ikke om det var med eller unden
undergrund på ca 100 m.
Luftrummet over Bornholm er svensk, mærkeligt nok.

MVH

Torben, bornholmer

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-05 08:40

Torben V. Mogensen skrev:

> Og det så du så kun bagefter, når det var fremkaldt ikke

[OT]:
Nu har jeg haft billederne fremme. Faktisk har jeg været en meget
"lovlydig" borger, og fotograferet "fotografering forbudt-skiltet" lidt
skråt fra, sådan at man *ikke* ser den forbudte radar i baggrunden.

Billedet af radaren har altså ligget et sted inde i mit hovede siden
1982-06-11.

Men der er flere billeder, hvor man ser patruljefartøjerne drøne
rundt om øen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 06-03-05 10:38

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Tag det ikke så tungt, det var kun humoristisk ment. Og en lille reminder
om hvordan man lige kan få et billede til at vise noget ganske bestemt i en
retning, og "klippet" ud af sammenhængen. Se bare ofte i TV nyhederne!

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-03-05 10:39

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message news:<4228b897$0$288$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Jeg har stadig et lysbillede fra 1982, taget fra Rytterknægttårnet
> mod radaren, hvor man i forgrunden ser det sort/gule skilt med
> piktogrammet "fotografering forbudt".

Det er da godt at Danmark ikke er Israel. Hvor mange år ville du ikke
have kommet ind at bure for et sådant foto.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-03-05 20:55

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> writes:

> Ja radaren har de nu ikke kørt væk

Jeg husker det som der var en 4-5 stykker af forskellig type. Jeg
mener ikke at den der vippede op og ned er der endnu.

> De kunne se myldretiden omkring udvalgte storbyer langt inde i
> Warsawa-pagten. Det har så nok været ansamlinger af panser de har kigget
> efter og ikke Olec's Trabant

Nok flytrafik kunne jeg forestille mig. Da jeg var i Berlin 1991
viste buschaufføren mig de lange lige stykker motorvej med rustne fly
på en parkeringsplads for enden. Det var svjh fra Rostock og syd mod
Berlin. Ikke langt fra Østersøen...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-03-05 17:55

> Jeg husker det som der var en 4-5 stykker af forskellig type. Jeg
> mener ikke at den der vippede op og ned er der endnu.

Ja de har haft en hel del - der er osse en kystradar under søværnet nede ved
Dueodde. Den ligner en krydsning mellem en kornsilo og en rumraket.

> [...]
> viste buschaufføren mig de lange lige stykker motorvej med rustne fly
> på en parkeringsplads for enden. Det var svjh fra Rostock og syd mod

Hvis det var fly havde den høje placering ikke været så nødvendig - netop
placeringen så højt oppe gjorde den til NATO's vigtigste radarinstallation.
Hvis placeringen ikke havde været vigtig havde de jo nok ikke placeret den
lige op ad et offentligt udflugtsmål med tårn.

En anden historie om overvågning har jeg læst i en af Jane Defence bøger
hvor ifølge man skulle have haft folk til at gennemkigge sattelitbilleder
over togsystemerne i østblokken for at anslå trafikken fra Rusland til
Østtyskland.
Baggrunden var at de russiske divisions styrker i Østtyskland bestod af tre
"hold" hvor det ene var stående afgående styrke andet var færdiguddannede
men ikke stående styrke og tredje var under uddannelse af andet hold. Turnus
ordningen skiftede engang om året hvor den første ældste styrke så herefter
ville blive hjemsendt. Tiden for vagtskiftet og indkaldelsen af friske
rekrutter lå på det bedst mulige tidspunkt i løbet af året for at brase over
Fulda sletten. Hvis man planlagde en invasion ville man derfor holde på
soldaterne nu hvor man havde den bedst tænkelige udd. status blandt
tropperne.
Hjemsendelsen var en folkefest der indebar familier der kom og hentede Olec
den ene vej og Olec med familie den anden vej. Med 36 divisioner af Olec så
kunne det altså ses om Olec sad i toget med sin mor eller han sad på lur i
en mandskabsvogn med sin sergent.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-03-05 20:58

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> writes:

> Ja de har haft en hel del - der er osse en kystradar under søværnet nede ved
> Dueodde. Den ligner en krydsning mellem en kornsilo og en rumraket.

Den har stået der længe. Den er ikke lille, men det er vel også
forventeligt når det nu var så tæt på Østlandene. Gad vide om ikke
russerne fortrød at de forlod Bornholm.

> [...]
> Hvis placeringen ikke havde været vigtig havde de jo nok ikke placeret den
> lige op ad et offentligt udflugtsmål med tårn.

Det ved andre bedre end mig. Jeg har altid undret mig over at tårnet
ikke var blevet lukket for offentlig adgang.

> Fulda sletten. Hvis man planlagde en invasion ville man derfor holde på
> soldaterne nu hvor man havde den bedst tænkelige udd. status blandt
> tropperne.

Det giver mening.

> [...]
> kunne det altså ses om Olec sad i toget med sin mor eller han sad på lur i

Efterretningsinformationer er en spøjs en. Jeg mindes dengang Colin
Powel fremlagde satellitfotos fra Irak inden krigen dernede - det var
vist ikke helt det de havde troet det var.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-03-05 00:42

> Den har stået der længe. Den er ikke lille, men det er vel også
> forventeligt når det nu var så tæt på Østlandene. Gad vide om ikke
> russerne fortrød at de forlod Bornholm.

Russerne ville jo ikke forlade øen af netop den grund. Man havde indset at
den nye radar teknologi ville være ideel for Bornholms beliggenhed. Af samme
grund blev Bornholm overgivet til Danmark med den betingelse at man fik øen
tilbage under den forudsætning at man selv kunne/skulle forsvare den.
Officielt "Så skal i selv passe bedre på den den her gang" i praksis "Så må
der ikke komme nogen fremmede magters tropper være på øen".
Derfor er det den dag i dag ikke tilladt for Danmark at have væbnede
kampstyrker fra andre nationer på Bornholmsk jord.
Da det var helt oplagt at øen som centralt for NATO's operationer i tilfælde
af krig skulle forsvares at internationale styrker havde man ved Bornholms
Værn et abnormt stort orkester. Således havde man fremmede styrker til at
uddanne sig i forsvar af Bornholm samt samarbejde med danske styrker om
dette. Altsammen under påskud af at det var militær bands der besøgte
hinanden.
Jeg er selv blevet undervist af en (officielt) violinist ved US Marine i
kamp fra stilling.

> Det ved andre bedre end mig. Jeg har altid undret mig over at tårnet
> ikke var blevet lukket for offentlig adgang.

Tja det har nok ikke gjort den store forskel - hemmeligt at basen lå der
ville man nok ikke kunne opnå.

> [...]

> Powel fremlagde satellitfotos fra Irak inden krigen dernede - det var
> vist ikke helt det de havde troet det var.

Nu var det jo ikke et diplomatisk spil hvor man skal overbevise modparten
(og dermed bruger indicerne til at vise hvad man kan og ikke nødvendigvis
det man mener er sandheden )

Men så vidt jeg ved har der på et tidspunkt under den kolde krig haft en
"spænding" der netop bestod de russiske soldater ikke tog hjem. Dette var en
stor ting i pressen. Jeg er ikke selv gammel nok til at vide dette - og
grunden til jeg ved er vist fra et eller andet gyldne klip noget i TV. Men
måske der er en her der kan huske en sådan episode?

Når man i dag ved at det russiske militærpoliti havde lagre af
retningsskilte for byer bl.a. i vestfrankrig bestemt for at styre trafikken
i de områder og at danske officerer der i dag møder øst-kollegaer kan blive
hilst med "Din kone hedder X og du har y børn og mine specialstyrker havde
ordnet dig på vejen mellem a og b hvis det var". Så kan man jo nok tro at de
har haft nok at bekymre sig om.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-03-05 06:30

> [...]

> uddanne sig i forsvar af Bornholm samt samarbejde med danske styrker om
> dette. Altsammen under påskud af at det var militær bands der besøgte

Man må jo finde smuthullerne.

Nu skriver du Bornholms Værn. Almegårds kaserne er da lukket, så hvor
er de så?

> [...]
> ordnet dig på vejen mellem a og b hvis det var". Så kan man jo nok tro at de

Jeg forstod også at det var meningen at de ville a-bombe sig ud gennem
Østersøen, så der har nok ikke været vejskilte til Sjælland.

Det er lidt underligt at have befundet sig på den yderste frontlinie
uden at ens hverdag har afspejlet det.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-03-05 17:46

Bornholms

> Man må jo finde smuthullerne.
>
> Nu skriver du Bornholms Værn. Almegårds kaserne er da lukket, så hvor
> er de så?

Orkestret blev nedlagt efter den kolde krig. Sammen med behovet for
tilstedeværelsen af amerikanske tropper til uddannelse. Bornholms Værn
eksisterer heller ikke længere.

> Jeg forstod også at det var meningen at de ville a-bombe sig ud gennem
> Østersøen, så der har nok ikke været vejskilte til Sjælland.

Det var meningen Polen skulle tage sig af Danmark - Atomvåben kan så have
været en større eller mindre del af denne plan - men ligefrem bombe Danmark
væk er nok lige voldsomt nok.

Fra : David T. Metz

Dato : 03-03-05 15:05

Bertel Lund Hansen kalligraferede, i

> Det er højst beklageligt at tv-folkene har kaldt højen for
> "Møllehøj". Den hedder "Møgelhøj".

Du har vist forlæst på ATS, hvor en kvindelig bjergbestiger glæder sig til
at bestige (Bjarne) Møgelhøj?

David

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-03-05 01:46

Scripsit "Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk>

> Luftrummet over Bornholm er svensk, mærkeligt nok.

Næppe folkeretligt, men det kan godt være at trafikstyringen i de
højere luftlag i fredstid er outsourcet til svenskerne. Måske til
gengæld for at Kastrup styrer en bid af Vestskåne.

--
Henning Makholm "They have a word for people our age.
They call us children and treat us like mice."