Tilsætningsstoffer og E-numre
Fra : Steen

Dato : 28-02-05 14:30

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2003215/Rapport1.asp

står der: "Denne pjece er en liste over tilsætningsstoffer, som må bruges i
Danmark."

Så nu bliver jeg nysgerrig:

Tildeles der kun E-numre til stoffer, der er tilladt i Danmark?
Er E-numrene et rent dansk fænomen, eller bruges de også i udlandet?
....eller er det er rent europæisk fænomen?
....og er det derfor, det hedder E-numre?
Tildeles der også E-numre til stoffer, der ikke er tilladt?
Kan et stof godt være tilladt i et EU-land, men forbudt i et andet?
Hvor finder jeg en komplet liste over E-numre?
Hvem er den administrerende myndighed mht. E-numre?

Det for nylig meget omtalte forbudte farvestof Sudan Rød eller Sudan 1, har
det er E-nummer? Og hvordan finder man ud af det?

/steen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-05 17:45

Steen skrev:

> Det for nylig meget omtalte forbudte farvestof Sudan Rød eller
> Sudan 1, har det er E-nummer?

Sudan 1 er et teknisk farvestof til fx skosværte. Det er *ikke*
godkendt til fødemidler. Derfor har det ikke et E-nummer.

Citat fra nedenstående link:

Sudan 1 er et rød-gult som bl.a. anv. til tekstilfarvning, maling
og skosværte. Farvestoffet er ikke tilladt til anv. i fødevarer da
det er carcinogent (Stiborova, M, et al. 2002). Ved hudkontakt
kan der udvikles hudbetændelse.

http://www.biosite.dk/staabi/1-phenylazo-2-naphthalenol.htm

--
Med venlig hilsen og velbekomme
Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-05 18:06

Steen skrev:
> [...]
> Er E-numrene et rent dansk fænomen, eller bruges de også i udlandet?
> ...eller er det er rent europæisk fænomen?

Det link du selv gav ovenfor (til Fødevarestyrelsen) har alle svarene
på dine spørgsmål om E-numre.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt