ChemSketch problem
Fra : Carlsen

Dato : 27-02-05 08:06

Hej NG...
Er der ikke en som kan fortælle mig hvordan jeg får konstrueret H2SO4 i
chemskech - jeg kan kun komme til H2S, så hæfter den OH grupper på?!?

På forhånd tak
-LC

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 26-02-05 20:03

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG...
> Er der ikke en som kan fortælle mig hvordan jeg får konstrueret H2SO4 i
> chemskech - jeg kan kun komme til H2S, så hæfter den OH grupper på?!?

Chemsketch har indbygget en lang række ioner; de skal evt. installeres
først.
Dette gøres ved at åbne Template-ikonen (eller Template menuen) - vælg
"Organizer" og "New". Derefter finder du flg. fil "anions.sk2", som ligger i
"Templatemappen" under "Chemsketch".
Når dette er klaret er rækken af ioner tilgængelige - dem kan du tegne
videre på, fx ved at tiløje to H-atomer. Produktet kan eksporteres til
3-D-vieweren som sædvanligt.

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Carlsen

Dato : 27-02-05 21:21

> Chemsketch har indbygget en lang række ioner; de skal evt. installeres
> først.
> Hilsen
> Regnar Simonsen

Tak, det prøver jeg.
-LC

Fra : Carlsen

Dato : 27-02-05 21:29

Kommer den så til at "sidde" sådan:

H-S-O-O-O-O-H ?

....ellers ved jeg ikke hvordan man gør

-LC

Fra : Henrik Petersen

Dato : 28-02-05 07:42

On Sun, 27 Feb 2005 21:28:41 +0100, "Carlsen"
<FJERNcarlsens@webspeed.dk> wrote:

>Kommer den så til at "sidde" sådan:
>
>H-S-O-O-O-O-H ?

Der er lidt forskellig holdning til hvordan svovlsyre skal tegnes, men
hvis du tegner det som svovl med to dobbeltbundet ilt og to OH grupper
er de fleste tilfredse.

Jeg tegner som regel alt med kulstof inden jeg til sidst erstatter det
hele med de rigtige atomer. Det bør ikke være nødvendig at installere
nogle ekstra pakker, men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken version
du sidder med.

1. Vælg carbon.
2. Tegn methan.
3. Klik 4 gange på methan (det sætter 4 methyl grupper på).
4. Lav to dobbeltbindinger ved at tegne en ekstra binding mellem
center carbon og to af methylgrupperne (vær ikke bekymret over
ladning)
5. Erstat center carbon med svovl.
6. Erstat alle andre carbon med oxygen.
7. Klik evt på clean structure (F9).

Nu har du svovlsyre.

Fra : Carlsen

Dato : 28-02-05 20:47

> [...]
> 4. Lav to dobbeltbindinger ved at tegne en ekstra binding mellem
> center carbon og to af methylgrupperne (vær ikke bekymret over

Jep...takker
-LC