Er vi alle fortabte?
Fra : Hans

Dato : 20-02-05 20:39

Hej

Går det ikke den forkerte vej? Det bliver varmere og
varmere...Kyoto-protokollen holder ikke, hvis den globale opvarmning
fortsætter på denne måde.....

Nedenstående er taget fra JP:

Varmerekord i Grønland
De 16 grader, der blev målt i Paamiut, er den højeste vinter-temperatur i de
godt 50 år, der har været gennemført målinger i Grønland.

Verden er ikke, hvad den har været. Lørdag kunne grønlænderne smide
vinterdragten og glæde sig over varmerekord i det sydlige Grønland, hvor
temperaturen overgik temperaturerne i Sydeuropa. Ja, faktisk var de 16
grader i Grønland det samme, som ferieøen Madeira kunne byde på.
Det skriver den norske avis Aftenposten.

Med de 16 grader i Paamiut (Frederikshåb) på vestkysten blev der sat
varmerekord for en vintermåned (december-februar) i Grønland. Den tidligere
rekord lød på 15,4 grader, der blev målt i december 1980 i Narsarsuaq på
østkysten. Der er gennemført regelmæssige målinger i Grønland siden 1958.

Klimaforskere fra universitetet i Oslo har tidligere givet udtryk for, at
den stigende afsmeltning af den grønlandske indlandsis skyldes den
menneskeskabte, globale opvarmning.

Fra : alexbo

Dato : 20-02-05 21:03

"Hans" skrev

> Varmerekord i Grønland
> De 16 grader, der blev målt i Paamiut, er den højeste vinter-temperatur i
de
> godt 50 år, der har været gennemført målinger i Grønland.

Der er jo så ikke hele Grønland der er ramt af varmerekord, her er et par
klip fra en mail i dag fra min svigerdatter i Nuuk.

Da René skulle afsted fra Danmark havde stormen i Nuuk taget til dagen før
men han kom afsted fra København, så vi var optimistiske. Men moder natur er
lunefuld, så hun kastede lige en dynge sne med ind i stormen og Renés fly
kom ikke afsted fra Kangerlussuaq til tiden. Flere gange den dag troede vi,
at nu kom han til Nuuk men hver gang måtte flyet vende om og flyve tilbage.
Tilsidst besluttede de endelig, at indlogere dem på lufthavns hotellet.
Dagen
efter var det det samme, men så pludselig kom der et ophold i stormen og
flyet kom endelig til Nuuk - jubiiiii

I fredags var det Signes tur til at holde klassefest, Da jeg skulle hente
hende
var det så hamrende glat, at jeg gled væk fra bilen flere gange inden jeg
endelig fik fat i døren. Jeg havde været så letsindig at love, at køre en
veninde hjem - hun bor ude i Nussuaq og da vi skulle ud af bilen både gled
og faldt vi op til flere gange - det var altså for vildt!

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-02-05 21:35

"Hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Går det ikke den forkerte vej? Det bliver varmere og
> varmere...

Ikke, hvis du ser det i lidt større perspektiv. 50 år er et ekstremt lille
(og useriøst) perspektiv.

> Klimaforskere fra universitetet i Oslo har tidligere givet udtryk
> for, at den stigende afsmeltning af den grønlandske indlandsis
> skyldes den menneskeskabte, globale opvarmning.

Tja, det skal de vel sige. Gad vide, hvad man sagde før i tiden, når samme
fænomen forekom? Da havde man selvfølgelig ikke en flok "klimaforskere" til
at sidde oppe i Oslo og gøre sig interessante med rene skatteyderbetalte
spekulationer.

NB: Vi er alle fortabte. Både du og jeg skal dø - ganske givet før
afsmeltningen af den grønlandske indlandsis bliver et globalt problem.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/09/05)

Fra : Hans

Dato : 20-02-05 22:02

Hej

Jeg tænker mere på vores børn og på deres fremtid. Den forurening der laves
i dag ses først om mange år og på et eller andet tidspunkt vil det være for
sent at gøre noget ved det.....

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 22-02-05 22:55

> [...]
laves
> i dag ses først om mange år og på et eller andet tidspunkt vil det være

Hej Hans så må Vi jo bare eksporterer den for meget CO2 til Mars.
Mars kan sagtens bruge noget så den også kan blive beboelig, med egen tyk
nok atmosfære.
Man kan jo godt suge CO2 ud af luften igen, det er bare dyrt pt.

Torben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-05 22:05

"Hans" <boschjac@hotmail.com> skrev >
> Går det ikke den forkerte vej? Det bliver varmere og
> varmere...Kyoto-protokollen holder ikke, hvis den globale opvarmning
> fortsætter på denne måde.....

Jo, det ender i et hult drøn.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-02-05 23:15

On Sun, 20 Feb 2005 22:02:08 +0100
"Hans" <boschjac@hotmail.com> wrote:

> [...]
> laves i dag ses først om mange år og på et eller andet tidspunkt vil
> det være for sent at gøre noget ved det.....

Flere og flere undersøgelser peger i retning af at det vi oplever mht.
opvarmning slet ikke er relateret i ret stor stil til forurening, men
derimod er fordi vi er på vej ud af en kold periode.
Især isboringer på polerne viser at temperaturen igennem tusinder af år
har svinget meget og at vi netop har gennemgået en af de koldere
perioder og nu så småt er på vej ud af denne.

Det er klart at vi skal gøre noget ved den øgede forurening vi skaber,
men som det er nu så tvivler jeg på at det er de rette steder vi sætter
ind. Folk taler løs om f.eks. CO2 og hvor meget vi skal begrænse det.
Men sjovt nok så har studier netop vist at den methan som dannes når
køer og grise prutter i Danmark på årsbasis er en del mere skadeligt end
den CO2 som vores biler slipper ud.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : kjaer

Dato : 21-02-05 00:21

> [...]
> østkysten. Der er gennemført regelmæssige målinger i Grønland siden 1958.

Narssarsuaq ligger altså også her på vestkysten af grønland. Bortset fra de
sidste to tre dage har det altså været en af de koldeste vintre jeg kan
huske.
50 års statistik er det nok til at beregne noget? Det har vel altid skiftet
mellem varme og kolde perioder, jeg tror man skal have 1000 års data for at
det kan bruges seriøst.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-02-05 03:44

"Hans" <boschjac@hotmail.com> wrote in message news:<4218e779$0$237$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> Hej
>
> Går det ikke den forkerte vej? Det bliver varmere og
> varmere...Kyoto-protokollen holder ikke, hvis den globale opvarmning
> fortsætter på denne måde.....

Hej Hans,

om det går den forkerte vej, kan vi jo ikke påstå, da naturens veje er
uransaglige. Om naturen vil have det varmere her hvor vi bor og
koldere andre steder eller omvendt, det har vi ingen direkte
indflydelse på.

Vedrørende vores påvirkning af klimaet på Jorden, så er vores
påvirkning nok mere lokalt end globalt. Måske kontinentalt, men næppe
globalt.

Vi påvirker nok mere vor egen verden end naturens, selv om vi har
gjort meget indgreb i dens fauna og udryddet diverse dyrearter.
Naturen skal nok selv finde sin balance og den ændres ikke blot fordi
vi påvirker naturens miljø. Der findes mange andre faktorer som vi
endnu ikke kender til, som kan have indvirkning på Jordens klima.

Blot det at magnetfelterne på Solen ændres, vil kunne indvirke på det
jordiske klima, uden at vi på nogen måde kan gribe ind over for det.
På det område er vi kun ganske små myrer, der blot må følge strømmen
og klare os så godt vi kan.

Tænk blot på et jordskælv på havbundet, hvor megen ødelæggelse det kan
skabe her og nu og lang tid fremover. Det vil endog kunne skabe
klimatiske ændringer lokalt, da et jordskælv under havets overflade
kan ændre havstrømmes måde at bevæge sig på.

Hvad vil der ikke kunne ske, dersom der skete et jordskælv i Atlanten,
som fik Golfstrømmen til at ændre sin kurs en eller to grader. Det vil
være altafgørende om det bliver til den ene eller den anden side. Blev
Golfstrømmen ændret i den ene retning vil vi kunne dyrke palmer i
Danmark og skete det i den anden retning, vil vi kunne opleve en ny
istid.

Der er så meget i naturens egen mekanisme vi ikke kender til, som kan
være årsagen til at vi ser en forøgelse af temperaturen her, og andre
steder vil den kunne blive lavere. Sådan er tingene så forskellig.

Hvad angår vores egen påvirkning, så er den som bekendt lokalt og kan
til større skade være kontinentalt. Men det kan såmænd sagtens skabe
større katastrofer end der egentlig behøver at komme.

Havde man ikke fjernet mangroven i den størrelsesorden, som man har
gjort det i Sydøstasien, ville Tsonamien 2. juledag ikke have være så
ødelæggende.

Vi mennesker skaber problemer for både naturen og os selv, men nok
mest for os selv. Naturen skal nok klare sig igennem vores
ødelæggelser. Vores ødelæggelser er småting i forholdet til de
ødelæggelser der har været førhen og uden vores indvirkning.

Naturen vil overleve os mennesker, men vil vi kunne overleve os selv
med de lokale ødelæggelser vi gør os.

Det er for øvrigt underligt med os mennesker. Vi lever eller forsøger
at leve i en bobleverden, hvor vi forsøger at holde naturen borte fra.
Vi prøver på alle mulige og umulige måder at holde naturen ude af
vores bobleverden og alligevel sker det hele tiden at naturen angriber
vores bobleverden. Naturen opfatter vi som værende en fjende og mon
ikke det er det der er problemet for os mennesker.

Vi ser naturen som en fjende, i steden for som en ven.

Så vi naturen som en ven, i stedet for som en fjende, da ville vi leve
i og med naturen, i stedet for imod naturen. Og naturen er som ilden.
Den er en god tjener/ven, men en streng herre eller fjende.

Så hvorfor ikke gøre naturen til vor ven, i stedet for at gøre den til
vor fjende, som vi med alskens midler skal ødelægge og slå ihjel. Når
vi så får slået naturen ihjel, har vi såmænd savet den gren over som
vi selv sad på. Hvor tåbelig kan vi mennesker være?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 20-02-05 22:17

> [...]
>
> Klimaforskere fra universitetet i Oslo har tidligere givet udtryk for, at
> den stigende afsmeltning af den grønlandske indlandsis skyldes den

Man skal se det over et større perspektiv, altså langt tid tilbage måske
1000 år, og så har der altid været udsvingninger!
Alt for ofte på de sidste år, bare der sker lidt anderledes end
normalt...... så tror man at rognarok begynder.
Det svarer til man ser ud af vinduet når det sneer............. se nu
begynder den næste istid.
Næste dag nu skinner solen og lidt diset........... ja nu er drivhus
effekten slået igennem.

Men andre ord Vi har for kort tid til observation objektivt nok.

Ingen tvivl om at Vi påvirker moder Jord, men der er mange faktore der
spiller ind i det samlede billede. Hvis jeg husker rigtig fra en dok.film
om vulkaner, så kunne en stor vulkan spreder "skadelige stoffer" i
atmosfæren, som er mange gange større end det Vi kan nå at brænde af i
fossile brændstoffer på et helt år.
Nogle plankton i verdenshavene kan tiltider forbruge så meget ilt at det kan
måles i ILT/CO2 balancen, så man kunne tro at en million dieselmotore er
startet, men det er bare naturen selv.

Synes selv at det er underligt at man ikke engang ved om drivhuseffekten vil
skabe et varmere klima, eller det kommer til en grænse så det bliver
koldere end idag. Er det mon kun i vores del af Europa, det kan gå begge
veje, hvis Golfstrømmen er igang eller stopper?

Torben

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-02-05 17:45

> [...]
> De 16 grader, der blev målt i Paamiut, er den højeste vinter-temperatur i
> de godt 50 år, der har været gennemført målinger i Grønland.

Grønlands temperatur var betydelig højere på Erik den Rødes tid - det gik da
fint dengang ikk?
Det samme i Stenalderen.

---
> Klimaforskere fra universitetet i Oslo har tidligere givet udtryk for, at
> den stigende afsmeltning af den grønlandske indlandsis skyldes den
> menneskeskabte, globale opvarmning.

Nej - kun en del. Solen øgede aktivitet genne de senere år har
hovedansvaret -
hvis man skal lære af fortidens klimaforandringer som kan aflæses i
iskernerne.
Hvsi CO2 var hovedsynderen burde alle lande og miljøbevægelser går ind for:

1) Deponering af CO2 i undergrunden
2) Satse hårdt på af erstatte fossil brændsel med atomkraft og andre
alternative energikilder ( vind, tidevand, sol etc.)
Nævnt i den rækkefølge efter betydning.

Per A. Hansen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-02-05 19:21

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2) Satse hårdt på af erstatte fossil brændsel med atomkraft og andre
> alternative energikilder ( vind, tidevand, sol etc.)

Hvem er skyld i hvad, læs den nyeste undersøgelse som giver mennesket
skylden

http://scrippsnews.ucsd.edu/article_detail.cfm?article_num=666

Michael

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 24-02-05 11:58

"Michael Knudsen" <toffi@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

snip

> Hvem er skyld i hvad, læs den nyeste undersøgelse som giver mennesket
> skylden
>
> http://scrippsnews.ucsd.edu/article_detail.cfm?article_num=666

Artiklen er jo lidt uinteresant ved stort set kun at levere resultatet af en
simulation og dens korrelation til observeret data - men det er jo en
generel svaghed ved klimadebatten, at problem-komplekset er så stort at det
nødvendigvis må hvile på komplicerede modeller. Jeg kan ikke læse en eneste
princip-beskrivelse af, hvad undersøgelsen indebær - men det må vel være
noget med, at insolationen efterlader én temperatur-profil i havet, mens
tilbageholdt varmestråling måske efterlader en anden. Eller hvad?
Jeg har prøvet at undersøge, hvor stort et data-grundlag der er for
temperaturmålinger (Levitus et al, 2000 and Ishii et al, 2003) i oceanernes
dybere niveauer, men kan ikke finde noget. Har jeg ikke grund til at tro, at
datamaterialet er spinkelt når det drejer sig om nyancerede
temperaturforskelle målt (globalt?) i dybet over tid ?

Carsten

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-02-05 13:43

> [...]
for:

> Hvem er skyld i hvad, læs den nyeste undersøgelse som giver mennesket

Jeg har masser af links, der bekræfter dit - og lige så mange, der
mener noget andet. Nogle få stk:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1395400.ece
http://www.forskning.no/Artikler/2005/januar/1106323741.86
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6270
http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1068212154.45
http://www.forskning.no/Artikler/2003/november/1068027563.06

Der er konsensus om, at den menneskelige indflydelse på klimaet
ligger imellem 0.5 % og 100 %.
Det er en kendsgerning, at den menneskeskabte CO2 udslip svarer
til ca. 0.5 % af den totale mængde drivhusgas. Men diverse poitive og
negative tilbagekoblinger vil tallet sandsynligvis ligge på et par procent.

Vanddampens indflydelse omtales ikke gerne af IPCC og andre, men den blev
bl.a.
nævnt af en forsker i DR-udsendelsen "Dommedag udsat" .
Mængdemæssigt udgør vanddamp ca. 98 % af den totale mængde drivhusgas.

Måske kan du finde et link, der forklarer, hvorfor temperaturen i
Vikingetiden og
i Stenalderen i perioder var 2-4 gr. højere end nu?

Per A. Hansen

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 01-03-05 00:35

> [...]
>
> Klimaforskere fra universitetet i Oslo har tidligere givet udtryk for, at
> den stigende afsmeltning af den grønlandske indlandsis skyldes den

Ovenstående viser jo med al tydelighed at fordi man får flere informationer
betyder det ikke nødvendigvis at man bliver klogere.
I stammesamfundene fandt man også på obskure forklaringer på naturfænomener.

Man kan jo også spørge sig hvor meget klogere vi er blevet på grønlandsk
meteorologi ud fra katastrofeudråbene.

Prøv at studere følgende FAKTA.

http://www.giss.nasa.gov/cgi-bin/update/gistemp/show_station.py?id=431042500000&data_set=1&num_neighbors=1

Og så blot til illustration:
Hvad er mon udviklingen i temp på Grønland
I det kolde årti 60'erne var gennemsnitstemp. i vintermånederne i Nuuk
på -5C.
I det glohede årti 90'erne (det varmeste de sidste 1000 år (IPCC)) var den
tilsvarende temperatur faldet til -9C

Og som musen sagde til elefanten: Øj hvor vi tramper.

Udvid horisonten.

/Søren