anhænger
Fra : as

Dato : 08-05-05 20:43

Hej NG.
Vi har lige fået et barn og havde egentlig planlagt at købe en
kristianiacykel el. lign. Men de har vist sig at være vanvittig dyre -
nypris er 15.000 og brugt ca. 8000. Mit spørgsmål er om vi vil blive lige så
glade for en anhænger og om det er forsvarligt at køre rundt med en baby
lift i sådan en anhænger. Umiddelbart ville jeg sige at det var for
farligt.. hvad siger i?? (Bor i København, Vesterbro)
En anden ting er at jeg lige har købt en babyalarm til 1100 (Phillips dect)
men den er så tåbelig indrettet at det kun er voksen-enheden der har
genopladelige batterier+oplader, medens baby-enheden kører på 4xAA batterier
uden en indbygget oplader! Er det bare mig eller er det lidt tåbeligt, idet
det jo som regel er baby-enheden der sluger batterier (ude i haven) medens
voksen-enheden kan man jo have i en stikkontakt?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 08-05-05 22:18

as wrote:

[Kristianiacykel]

> Mit spørgsmål er om vi vil blive lige så glade for en anhænger [...]

Det er kun jer selv der kan svare på det. Kristianiacykler se lækre ud
til børnetransport, men virker noget klodsede når man har afleveret
ungerne og kører videre til arbejdet.

Jeg skulle heller ikke nyde noget af at køre med den ekstra vægt her i
Århus, men på et fladt sted som København er det selvfølgelig et mindre
problem.

> og om det er forsvarligt at køre rundt med en baby lift i sådan en
> anhænger. Umiddelbart ville jeg sige at det var for farligt..

Kristianiacyklen har en solid kasse, men spørgsmålet er om det gør den
store forskel i praksis? Alle fornuftige cykelvogne kan holde til at
vælte rundt uden at klappe sammen og hvis kassen kommer i klemme mellem
et tungt køretøj og noget der ikke flytter sig, kan det være ligemeget
om det er en solid trækasse eller nogen aluminiumsrør med lærred: Den
klapper sammen.

Trafikmæssigt tror jeg cykelvognes største problem er synligheden.
Bilister er vant til at cuklister er passeret, når deres bagagebærer er
passeret. Der er godt nok flag på cykelvogne, men derfor kan det stadig
være en overraskelse når den kommer. Her har Kristianiacyklen en
åbenlys fordel.

> [...]
> der har genopladelige batterier+oplader, medens baby-enheden kører på
> 4xAA batterier uden en indbygget oplader!

Ja, det er da dumt. Så må du ud og købe en separat oplader eller skifte
rundt mellem batterierne. Hvis du ikke kan bytte dem må du jo bare tage
det som lærepenge.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 09-05-05 19:44

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
>

> Det er kun jer selv der kan svare på det. Kristianiacykler se lækre ud
> til børnetransport, men virker noget klodsede når man har afleveret
Det har aldrig været et problem at køre med en tom Chistaniabike, og
fordelene er åbenlyst større, i forhold til inkøb og overblik på vejen.

> Jeg skulle heller ikke nyde noget af at køre med den ekstra vægt her i
> Århus, men på et fladt sted som København er det selvfølgelig et mindre
> problem.

Jeg har kørt med min igennem svanninge bakker på fyn, det var enormt
hårdt fordi den var læsset med ca 60 kg campinggear og min søn på 8 kg
oven på læsset, jeg har ikke haft nogen oplevelse af at det skulle være
et problem når det gik ned af, der er både en fodbremse og en solid
håndbremse, der blokerer hjulene.

jeg har køkt med babylift og det er for mig mere sikkert at køre i en
christianiabike end i bil, vi lavede selvfølgeligt et udvidet
sikkerhedssystem så liften og ungen var behørigt spændt fast.

> [...]
> et tungt køretøj og noget der ikke flytter sig, kan det være ligemeget
> om det er en solid trækasse eller nogen aluminiumsrør med lærred: Den
For mig at se er konstruktionen som helhed væsentlig mere solid både ved
påkørsel og ved evt styrt.
Jeg er således ikke enig i at kassen på Chistianiabiken klapper sammen
på samme måde, det er alt i alt meget mere solidt.

> [...]
> passeret. Der er godt nok flag på cykelvogne, men derfor kan det stadig
> være en overraskelse når den kommer. Her har Kristianiacyklen en
Det der også gør en åbenlys forskel er at køretøjet alt i alt er
kortere, og at overblikket inkludere tæt kontakt med ungerne, så man
ikke behøver at kigge sig tilbage når de ikke lige opfører sig som
forventet, altså når man hører gråd eller råb eller skrig.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-05-05 07:02

Kevin Vilhelmsen <skovalleen10@fjerndettestofanet.dk> wrote

> Det har aldrig været et problem at køre med en tom Chistaniabike,
> og fordelene er åbenlyst større, i forhold til inkøb og overblik
> på vejen.

Det samme kan man sige om en kassevogn, men derfor vælger de fleste
stadig almindelig personbil. Klodsethed kan være mange ting - f.eks.
vil jeg anslå at det er rimelig klodset at bære en Christiania Bike op
af et par trapper.

Det hænger selvfølgelig sammen med hvad man bruger den til, når der
ikke lige er børn i den. Kører man i et område med plads på
cykelstierne og uden mystiske forhindringer, kan jeg godt se det fine i
at sidde højt til vejrs på en meget stabil cykel. Lidt ligesom en
bedstemorcykel kan være rarere at køre på end en mountainbike.

> [...]
> at det skulle være et problem når det gik ned af, der er både en
> fodbremse og en solid håndbremse, der blokerer hjulene.

På bremseområdet ser Christiania Bike rigtig godt ud. En cykelvogn har
ingen bremser og skubber derfor på cyklen, hvis den er tungt læsset og
der bremses kraftigt.

Styringsmæssigt halter Christiania Bike dog bagud. Når man styrer ved
at dreje en kasse med last, er der et markant modstand, der skal
overvindes. Ikke gnidningsmodstand, men det at dreje 30 kilo unger og
bagage. Jeg kan kun se det som hæmmende for hurtige undvigemanøvrer.

> For mig at se er konstruktionen som helhed væsentlig mere solid
> både ved påkørsel og ved evt styrt.

Det var sådan set også det jeg skrev.

> Jeg er således ikke enig i at kassen på Chistianiabiken klapper
> sammen på samme måde, det er alt i alt meget mere solidt.

Som jeg beskrev det: Jo. Situationen var at kassen kom mellem et tungt
køretøj og noget der ikke flyttede sig. Den klapper sammen. Måske den
kunne holde hvis den var lavet af 5mm pladestål og forstærket med tykke
jernrør langs kanten...

Jeg er sikker på at du kan finde på scenarier hvor en Christiania Bikes
kasses soliditet giver mere sikkerhed end en cykelvogns: "Hvis nu en
flok cykelryttere kører ind i en og falder ovenpå kassen i en stor
bunke".

Min invending var at jeg tvivler på det har betydning i praksis. vvv
nævner at der er meget få uheld med cykelanhængere i det hele taget.
Jeg antager at noget lignende gælder for Christiania Bikes.

Når der ikke er så mange scenarier, hvor en mere solid kasse hjælper,
og når der ikke sker så mange uheld, begynder vi at bevæge os ud i det
område hvor den ekstra sikkerhed statistisk set er ligegyldig.

Men det er selvfølgelig igen en smagssag. Hvor meget pakker man ungerne
ind, når de skal løbe på rulleskøjter? Håndledsbeskyttere, cykelhjælm,
knæbeskyttere, numsepude, tykt tøj?

> [...]
> man ikke behøver at kigge sig tilbage når de ikke lige opfører sig
> som forventet, altså når man hører gråd eller råb eller skrig.

Kontakten med ungerne er en kæmpe fordel. Det savner jeg meget ved en
cykelvogn. Om det giver bedre sikkerhed vil jeg nu stille mig tvivlende
overfor, for med ungerne foran sig vil det være oplagt at flytte en del
af opmærksomheden væk fra vejbanen og ned i kassen.

Fra : vvv

Dato : 09-05-05 17:00

"as" <nospam@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> lift i sådan en anhænger. Umiddelbart ville jeg sige at det var for
> farligt.. hvad siger i?? (Bor i København, Vesterbro)

Hej

Jeg har ingen erfaring med at køre med børn i anhænger selv. Men som bilist
i København vil jeg sige jo mere tingeltangel jo bedre. Flag, lys og alt
muligt andet der gør at en bilist i et højresving ikke vil kunne overse den,
cykelanhængere kan altså godt drille lidt selvom man prøver at køre
hensynsfuldt. Jeg ville sætte både for og baglys + en masse reflekser på den
hvis jeg skulle køre med børn i sådan en i mørke. Der må vel findes noget
statistik et sted over antallet af ulykker med børn i cykelanhænger.

Topdanmark skriver:

"Cykelanhængere
Der må være to børn i en cykelanhænger. De skal være spændt fast, og der
skal være en siddeplads til hvert barn. Hjulegerne skal være afskærmede, så
børnene ikke kan få fingrene i klemme.

Den samlede vægt for anhænger med personer må ikke overstige 60 kg. Du kan
køre med en samlet vægt på op til 100 kg, hvis du har monteret en såkaldt
påløbsbremse.

Anhængeren skal have reflekser på hjulene, og cyklens baglygte skal i
lygtetændingstiden sidde bag på cykelanhængeren. For at gøre anhængeren mere
synlig kan du sætte en vimpel på.

Køb anhængeren efter dit behov. Der er stor forskel på vægt og
anvendelsesmuligheder. Der sker generelt meget få ulykker med
cykelanhængere"

VV

Fra : Marianne

Dato : 10-05-05 21:00

Hej

"as" <nospam@spam.dk> wrote in message
> [...]
> baby lift i sådan en anhænger. Umiddelbart ville jeg sige at det var for
> farligt.. hvad siger i?? (Bor i København, Vesterbro)

Jeg har kørt rundt med først et barn, dernæst to og så igen et - den store
kunne til sidst cykle selv - med en Burley cykelanhænger i Kbh. I sol, sne,
vind, regn etc., hver dag og i sammenlagt 7 år.

Jeg har - hånden på hjertet - aldrig oplevet farlige situationer eller at
bilister ikke tager hensyn, men jeg er så også meget opmærksom selv. Børnene
skal spændes fast, en lift ligeså, og så skal der tilstrækkeligt med lys på
hele arrangementet når det er mørkt. Men ellers ....

Der er IMO 2 gode anhængere, hvis man skal bruge dem meget: Burley og
Winther Dolphin. Burley'ens store fordel er, at den kan foldes sammen og
tages med i fx. toget. Wintheren holder sig pænere. Begge er aldeles stabile
på vejen, meget manøvredygtige og nemme at køre med.

Hvis I tager til Loke Cykler på HCØrstedsvej kan I se alternativer til
Christianiamodellerne. Visse er supersmarte, men kostbare.

mvh

marianne

Fra : as

Dato : 11-05-05 19:43

Hej.
Tak for alle jeres svar, konklusionen er vist at jeg vil seriøst overvejet
at købe en cykel anhænger