Forslag til planter i et surbundsbed
Fra : TDN

Dato : 06-05-05 17:48

Hej !

Jeg har sløjfet et havebassin og bestemt mig for at plante nogle
rhododendron men de skal ikke fylde hele pladsen. Derfor vil jeg købe nogle
andre flerårige planter til at stå i bedet. Hvilke planter vil kunne trives
i sådan et bed, gerne noget der ikke bliver for stort og gerne med en lang
blomstringsperiode.
Jeg kan endnu nå at lave det sådan at jeg kan isolere rhodendron sphagnumen
i den ende hvor de skal stå, hvis der ikke er andet der trives i sådan en
surbundsbed.

Forslag modtages med tak..

Mvh
Thomas

Fra : V. Hansen

Dato : 06-05-05 19:02

> Forslag modtages med tak..

blåbær , de storfrugtede er lækre,

azalea ,
magnolie sieboldi men bliver et lille træ,
men meget smuk
det er din saks der bestemmer størrelsen.

mvh
Vibeke

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-05-05 19:32

> blåbær , de storfrugtede er lækre,
>
> azalea ,
> magnolie sieboldi men bliver et lille træ,
> men meget smuk
> det er din saks der bestemmer størrelsen.

Tyttebær, lyng. Surbundsbede behøver ikke være kedelige.

Mvh Maria

Fra : Pilen

Dato : 06-05-05 20:18

Hvad med Kamelia .
Man kan nu få Kamelia som er hårdføre i danmark .
Prøv at gå ind på www.havetid.dk og klik på deres link til en tysk
hjemmeside .

Venlig hilsen Ole Pihl

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Heidi

Dato : 07-05-05 06:54

TDN wrote:

> Forslag modtages med tak..

Skimmia kunne også være et bud.

--
Heidi

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-05-05 21:42

On Fri, 6 May 2005 18:47:49 +0200, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>i den ende hvor de skal stå, hvis der ikke er andet der trives i sådan en

Liljer af diverse slags vil trives fint.
Hosta, dem med store grønne, brogede eller blålige blade.
Melbærris, som bliver pænest hvis den sættes sammen med et par sten.
Hortensia, den vil give blomst på den tid af året hvor alle de andre
gode forslag du allerede har fået, ikke rigtig er noget specielt.
Bregner - med spændende former og løv.
Rosmarinlyng.
Forårs- og efterårslyng. Der findes en del sorter med flotte farver i
løvet.
Valmuesøster. (Også kaldet Tibets blå valmue)
Primula.
En sydbøg, hvis du mangler lidt højde i bedet - og noget til at skygge
lidt (rhodo'er vil jo oftest helst have lidt skygge.)
Japansk ahorn.

Fra : TDN

Dato : 08-05-05 13:54

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan endnu nå at lave det sådan at jeg kan isolere rhodendron
> sphagnumen i den ende hvor de skal stå, hvis der ikke er andet der trives

Takker for de gode svar. Jeg har idag købt et par Rhodendendron "Helen
Martin" og nogle Canadiske hønsebær til bedet. Herudover køber jeg nok nogle
primula til resten.

Mvh
Thomas