Køleskab med termostat
Fra : Leonard

Dato : 06-05-05 17:28

JEg er ved at være træt af mit gamle køleskab, hvor temperaturen
svinger efter hvormeget der er fyldt i det og hvor varmt der er i
køkkenet. Det bruger sikkert også ret meget strøm.
Så nu vil jeg have mig et nyt, A-mærket med elektronisk termostat, så
det bare altid har samme temperatur indeni.
Nogle gode forslag til hvad og hvor jeg skal købe?
Nogle advarsler?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 06-05-05 21:25

Leonard <usenet@leonard.dk> skrev:
> [...]
termostat, så
>det bare altid har samme temperatur indeni.
>Nogle gode forslag til hvad og hvor jeg skal købe?

Nøh. Du skriver jo det hele selv...

Køb A+, så får du mindst muligt energiforbrug. Check dog
forskellen ned til A, ofte er der måske kun tale om et
ekstraforbrug på 50 kr./år, og så vil det tage lidt tid at
indhente en prisforskel på 800 kr.

Prøv Elgiganten, de har en masse billige skabe. Punkt 1 syntes jeg
til gengæld var for dyr.

Vh. JIB

Fra : jones_net

Dato : 09-05-05 10:40

"Jørn Ibsen (slet B3HOR)" <j-ibsen@B3HORget2net.dk> wrote in message
> [...]
> indhente en prisforskel på 800 kr.
>
> Prøv Elgiganten, de har en masse billige skabe. Punkt 1 syntes jeg

brug hvidevarepriser.dk til at finde ud af hvad du kan få det for (incl.
forsendelse hjem til dig), og fut ned i en hvilken som helst
hvidevareforretning, og hør om de vil bestille til samme pris - det gjorde
jeg, og gik fra 6.700,- til 5.500,- Nogle kan sikkert få mere i rabat, men
det er jo bare fedt for dem
Det er nok lettere at presse i pris, hvis du spørger i en mindre by, hvor
der er knap så mange kunder - de er lidt mere sultne for at få solgt
noget...

/J

Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-05-05 22:35

Leonard wrote:
> [...]
> det bare altid har samme temperatur indeni.
> Nogle gode forslag til hvad og hvor jeg skal købe?

Du skal være opmærksom på at et af de steder der er strøm at spare er
ved at sætte en mindre kompressor i. Derfor vil de skabe der bruger
mindst strøm med en vis sansynlighed også være følsomme overfor
indholdet i skabet.
Men når du har fundet dit skab bør du chekke hvidevarepriser.dk - Der er
ofte en del penge at spare.....Om ikke andet kan man bruge den info. man
finder der til at presse den lokale

Mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-05 10:19

Den Fri, 06 May 2005 23:35:08 +0200, Soren Pedersen
<smpFJERN@munchweb.dk> skrev:

> [...]
>ved at sætte en mindre kompressor i. Derfor vil de skabe der bruger
>mindst strøm med en vis sansynlighed også være følsomme overfor

Det sparer vel ikke strøm at kompressoren er for lille, så kører den
jo bare så meget længere.

--
Jens OZ2JP www.oz2jp.dk
A foot is a device for finding furniture in the dark

Fra : TDN

Dato : 07-05-05 09:12

> [...]
> det bare altid har samme temperatur indeni.
> Nogle gode forslag til hvad og hvor jeg skal købe?

Her er nogle test af køleskabe:

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/haardehvidevarer0/koeleskabe-frysere/

Mvh
Thomas

Fra : Armand

Dato : 07-05-05 09:41

Leonard wrote:
> [...]
> det bare altid har samme temperatur indeni.
> Nogle gode forslag til hvad og hvor jeg skal købe?

For ikke længe siden var der en skribent der fortalte om at det havde
kostet 1½hundrede kroner at udskifte termostaten på den køleskab han
regnede for skrotningsklar. Dét var måske også en mulighed for dig :-/
Omkring instabiliteten så kunne en frisk termostat nok gøre meget ved
det problem; men er du også sikker på at køleskabet er i stand til at
slippe af med varmen (fra radiatoren på bagsiden) - Det er en fejl der
koster meget strøm omkring i de små hjem

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 07-05-05 23:02

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>For ikke længe siden var der en skribent der fortalte om at det havde
>kostet 1½hundrede kroner at udskifte termostaten på den køleskab han
>regnede for skrotningsklar.

Mit nuværende skab er så gammelt at termostaten består af et stykke
bimetal (tror jeg) og jeg er nået dertil, hvor jeg vil have et med en
elektronisk termostatstyring.

Fra : Armand

Dato : 08-05-05 11:48

Leonard wrote:

> Mit nuværende skab er så gammelt at termostaten består af et stykke
> bimetal (tror jeg) og jeg er nået dertil, hvor jeg vil have et med en
> elektronisk termostatstyring.

Uden overhovedet at vide hvorledes sagerne er skruet sammen i praksis,
så tænker jeg at der burde være mulighed for at opgradere til en
nyere/elektronisk termostat hvis den gamle alligevel skal skiftes :-/

--
Armand.

Fra : Leonard

Dato : 08-05-05 14:26

> [...]

>så tænker jeg at der burde være mulighed for at opgradere til en
>nyere/elektronisk termostat hvis den gamle alligevel skal skiftes :-/

Sikkert, men nu er der flere andre faktorer der har fremkaldt ønsket
om et nyt køleskab:
Det er et gammelt skab, der sandsynligvis bruger en hel del mere strøm
end et nyt, der er en del skrammer på døren, det passer ikke i design
til det nyere fryseskab, der står ved siden ...

.... og jo, det kan sikkert både renoveres med elektronik, motor,
maling osv., men det bliver det ikke nyt af og jeg har andet jeg
hellere vil bruge min tid på.

Fra : Gunnar

Dato : 09-05-05 16:39

">
> [...]
> problem; men er du også sikker på at køleskabet er i stand til at slippe
> af med varmen (fra radiatoren på bagsiden) - Det er en fejl der koster

Jeg har for nylig selv skifte en termostat den kostede 135.00 kr.
Gunnar