Teaktræ med grønligt skær?!
Fra : Bo Monberg Weber

Dato : 04-05-05 14:25

Har fået leveret en sengebund i teaktræ fra Ilva.
Træet kommer fra Indonesien. Og er forarbejdet samme sted.

Flere flader har et grønligt skær.
Er det noget man skulle være kristik over for?
Er det alger eller svampe eller er det en naturlig nuance i teaktræ?

Træet enkelte har små revner/flænger - så er det ikke svært at tænke sig til
at dem kommer der flere af siden træet skal vænne sig til et mere tørt klima
i Danmark. Og er det fordi træet ikke har ligget længe nok til tørring i
Indonesien.

Håber nogen kender svaret

Bo Monberg

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 04-05-05 20:08

Bo Monberg Weber skrev:

> Har fået leveret en sengebund i teaktræ fra Ilva.
> Træet kommer fra Indonesien. Og er forarbejdet samme sted.

> Flere flader har et grønligt skær.
> Er det noget man skulle være kristik over for?

Det, at der findes et grønligt skær, tyder på, at teaktræet ikke
har været udsat for UV-lys. Når man opskærer teaktræ, er det ret
almindeligt, at man kan se et grågrønligt skær. Men efter noget tid,
forsvinder det, og træet får en mere jævn brun farve.

Hvis teaktræ er udsat for vind og vejr, fx havemøbler, så får det
ligefrem en sølvgrå farve. Nogen synes, det ser smukt ud - andre
skal have teakolien frem. Jeg fortæller det bare, fordi teak kan
have mange farver.

> Er det alger eller svampe eller er det en naturlig nuance i teaktræ?

Nej, det er hverken alger eller svampe.

> [...]
> i Danmark. Og er det fordi træet ikke har ligget længe nok til tørring i

Meget træ der bliver anvendt, får ikke den fornødne tørretid, efter
det er blevet opskåret til gavntræ. Så derfor kan der godt opstå
"svindrevner". Det betyder, at der let forekommer små revner og
oprifter.

Det korte og lange er nok, at teaktræet er udmærket som sengebund.
En sengebund er vel heller ikke noget, man går og beundrer daglig.
Så jeg sir' ok for det

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-05-05 20:45

I news:4278cd3c$0$89862$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <Bo Monberg Weber>
<no@mail.dk> skrev:

> Flere flader har et grønligt skær.
> Er det noget man skulle være kristik over for?

De mangler sollys. Ud i solen i 14 dage eller lev med det. Det gør ingen
skade og forsvinder formodentlig med tiden.

> Er det alger eller svampe eller er det en naturlig nuance i teaktræ?

Teaktræ bliver ikke angrebet af svampe, og alger er ikke særligt
sansynligt. Igen vil solen hjælpe.

> [...]
> sig til at dem kommer der flere af siden træet skal vænne sig til et
> mere tørt klima i Danmark. Og er det fordi træet ikke har ligget

Det er træ i vore dage :(
Heldigvis er teaktræ ikke slem til at flække pga. revner :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk