billig kolonihave i København søges
Fra : MCP of DK

Dato : 27-05-01 17:50

Hej Gruppe

Vi er et ungt par der er interesseret i et lille kolonihavehus i området
omkring Vanløse (frederiksberg, rødovre, hvidovre, brønshøj etc.). Vi bor i
en lille lejlighed og kunne godt tænke os at komme ud og rode lidt i jorden.
Da økonomien ikke er så stor er vi interesseret i at det er så billigt som
muligt. Hvor meget koster et havehus ca. i dette område? Hvor meget skal man
regne med at betale "under bordet" og hvor meget er den årlige haveafgift
ca. Jeg ved godt at der ikke er nogen skabelon for disse ting men måske bare
et fingerpeg i den rigtige retning vil være rart.
Det ville også være fedt hvis der er nogle haveforeninger der kan anbefales
eller nogle som man skal holde sig fra.
Kort og godt alle råd omkring anskaffelse af en lille kolonihave modtages
med kyshånd

med sommerlig hilsen

Janne & Michael

Fra : H. Olesen

Dato : 28-05-01 11:06

On Sun, 27 May 2001 18:49:48 +0200, "MCP of DK" <mcp_dk@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>en lille lejlighed og kunne godt tænke os at komme ud og rode lidt i jorden.

Det kan jeg godt forstå, det er alletiders

>Da økonomien ikke er så stor er vi interesseret i at det er så billigt som
>muligt. Hvor meget koster et havehus ca. i dette område?

I de gode gamle "gammeldags" kolonihaveforeninger, her tænker jeg på
kolonihaverne ikke må sælges frit, men skal gå efter venteliste, er
der specifikke regler. Haven bliver vurderet før salg af en
vurderingsudvalg i kolonihaveforeningen og prisen kan ende op på alt
mellem 1 kr og 75.000 kr. Når jeg siger 'haven' mener jeg grund + hus.
Grunden fastsættes til et sted mellem 0 kr - 8 kr pr kvm, huset efter
skøn, dog max ca 75.000 kr. Der er dog nogle få undtagelser, hvor
prisen kan sættes højere, men det hører til sjældenhederne. I min
haveforening ligger priserne for det meste på mellem 10.000 kr og
50.000 kr.

Selve grunden sælges ikke, da den er lejet af Københavns kommune, dog
kan den som førnævnt fastsættes til 0-8 kr pr kvm afhængig af planter
o.l. En præmiehave vurderes højere end en ukrudtsmark.

> [...]
>ca. Jeg ved godt at der ikke er nogen skabelon for disse ting men måske bare
>et fingerpeg i den rigtige retning vil være rart.

I denne haveforening, er der ikke noget der hedder 'under bordet'. Det
går strengt efter venteliste og det er ikke tilladt at sælge til hvem
man vil.

Den årlige afgift er fastsat efter havens størrelse, en pris på
kvadratmeter, som til dels dækker leje til Københavns kommune, til
dels fællesudgifter såsom renovation, vand, mm. Det kan være meget
forskelligt fra forening til forening, men her betaler jeg f.eks ca
4.500 kr pr år for mine 300 kvm.

> [...]
>eller nogle som man skal holde sig fra.
>Kort og godt alle råd omkring anskaffelse af en lille kolonihave modtages

Jeg kender ikke andre havekoloniforeninger end min egen mht. hvordan
de fungerer. Her kan man hver mandag i maj måned (de år ventelisten er
åben (1)) blive skrevet op for et engangsbeløb på 100 kr. Derefter
skal man genopskrives hvert år en mandag i maj for at forblive på
listen. Dette koster ikke noget, men møder man ikke op, ryger man ud
af listen. Gennemsnitsventetiden er nok nu på omkring 5-6 år, men du
kan risikere at skulle vente i 10 år eller du kan være heldig at få en
have efter 2 år. Eksemplet med to år var et konkret eksempel fra
sidste sommer, hvor haven var i sådan en stand, at de fleste på listen
sagde 'nej tak'.

Min egen kolonihave ligger i Lersøparken på Østerbro, hvor der ligger
6 forskellige kolonihaveforeninger. Jeg tror at reglerne er nogenlunde
ens for dem alle.

Vil du have en have her og nu, skal du ud hvor de sælges frit, men så
kan du også risikere at skulle betale 300.000 kr + for en have.

(1) listen er ikke åben i år, da der står omkring 100 på ventelisten
og der sælges kun 2-5 haver pr år ud af 85 haver.

--
mange havehilsener
Helle, en glad kolonihaveejer på 27. sæson