Pæl i jord - beton eller ej ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 03-05-05 08:42

Hej gruppe,

Jeg er i gang med et terasseprojekt, som også omfatter noget flethegn.
Jeg skal have 5 stk. 9X9 stolper i jorden til at bære hegnet - stolperne
kommer en lille meters penge i jorden, og jeg har lånt et pælebor til at
lave hullerne, som størrelsesmæssigt passer fint til stolperne.
Det som jeg ikke kan blive enig med mig selv om er hvad jeg stopper omkring
stolperne....
Jeg har tænkt på:

- Tørbeton (støbegrus og cement)
- Vådbeton (støbegrus og cement + en smule vand)
- Fylde op med gult brolæggersand
- Stampe samme slags lerjord omkring, som nu jorden er der hvor hullet er.

Hvad skal jeg vælge ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-05 11:04

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> Jeg har tænkt på:
>
> - Tørbeton (støbegrus og cement)
> - Vådbeton (støbegrus og cement + en smule vand)

Begge versioner er brugbare - under forudsætning, at du først fylder nogle
centimeter sand i bunden af hullet, så stolpen går lidt længere ned en
betonen. Hvis betonen danner en vandtæt bund i hullet, vil der kunne stå
vand omkring stolpen og den rådner på rekordtid.

> - Fylde op med gult brolæggersand
> - Stampe samme slags lerjord omkring, som nu jorden er der hvor
> hullet er.

Disse materialer er ikke stabile nok. Men hvis du i stedet for
brolæggersandet bruger stabilgrus, vil du få en lige så fin fastlåsning af
stolpen, som hvis du havde brugt beton.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Armand

Dato : 03-05-05 12:18

Erik Ginnerskov wrote:

> Disse materialer er ikke stabile nok. Men hvis du i stedet for
> brolæggersandet bruger stabilgrus, vil du få en lige så fin fastlåsning af
> stolpen, som hvis du havde brugt beton.

ØH?
Er brolæggersand ikke såkaldt "harpet sand" som er iblandet ler akkurat
som stabilgrus?
At stampe med harpet sand omkring stolpen vil derfor give samme
ellerbedre resultat som ved stabilgrus qua den finere kornstørrelse!

Hvis ikke pælene skal modstå et kontant og varigt vandret træk (der har
for nyligt været skrevet om hængekøje-pæle her på gruppen) vil de stå
tilstrækkeligt stabilt i sand alene. Sandet har samtidig den fordel at
det dræner og holder stolpen tørlagt så den ikke rådner!

--
Armand.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-05 23:14

Armand wrote:

> At stampe med harpet sand omkring stolpen vil derfor give samme
> ellerbedre resultat som ved stabilgrus qua den finere kornstørrelse!

Netop her er fejlopfattelsen. Det er de store sten i stabilgruset, der
låser. Det finkornede sand kan lettere forskyde sig, hvis der kommer et tryk
på hegnet. Tænk også på at hegnet i perioder kan være udsat for et vindpres
på tværs af hegnet - med varierende styrke, så hegnet rokkes løst.

> Sandet har samtidig den
> fordel at det dræner og holder stolpen tørlagt så den ikke rådner!

Samme virkning har stabilgrus.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-05 18:32

> - Stampe samme slags lerjord omkring, som nu jorden er der hvor hullet
> er.

Alt andet vil være at overdrive når de kommer en meter i jorden

Carsten Sørensen

http://www.forshus.dk

Fra : John Bennetzen

Dato : 03-05-05 18:49

Det bedste vil jo alle dage være, at støbe en punktsokkel, sætte en
stolpesko i denne og så bolte stolpen fast på skoen!
Ellers vil stolpen uvilkårligt rådne med tiden!
Min erfaring siger mig, at en stolpe, der er stampet til, om det så er
jord,grus,sand e.lign. nok skal holde til en god storm. Det er derimod
flethegnet, der flyver sin vej...

John...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-05-05 20:42

Mange tak for alle jeres råd! - jeg tror jeg vil bruge metoden med at fylde
et svat sand i hullet, og så støbe noget beton omkring stolpen, og så slutte
af med ildt sand.

mvh

Andreas M. Hansen