Dampspærre på betongulv
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-05-05 21:26

Jeg skal til at udskifte et eksisterende pladegulv med et
massivt fyrretræsgulv. Pladegulvet ligger på strøer, der
er klodset op på den underliggende beton.
Jeg kan se at der ligger en dampspærre ovenpå betonen
og der er ca. 50-75mm isolering mellem strøerne.
Under betonen (ca. 10cm) er der grus.

Er det den korrekte måde at placere dampspærren?
Umiddelbart vil jeg jo mene, at dampspærren skal
være på den varme side af isoleringen - dvs. lige under
gulvet, men der er jo sikkert en god grund til at den
gamle dampspærre ligger mellem beton og isolering.

/Jakob

Fra : CC

Dato : 02-05-05 21:36

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gulvet, men der er jo sikkert en god grund til at den
> gamle dampspærre ligger mellem beton og isolering.

Umiddelbart vil jeg sige, at det er ligemeget på hvilken siden af
isoleringen dampspærren er. Grunden til, at den ligger umiddelbart over
betongulvet er, at strøerne ikke skal suge fugt, med efterfølgende fare for
skimmel og/eller råd.

Fra : cykellapper

Dato : 02-05-05 22:47

CC wrote:

> [...]
> over betongulvet er, at strøerne ikke skal suge fugt, med
> efterfølgende fare for skimmel og/eller råd.

Forkert!

Hvis dampspærren er på den kolde side af isoleringen vil den virke modsat af
hensigten: Fugtigheden i luften vil kondensere mod dampspærren.

Dampspærren skal ligge over isoleringen, umiddelbart under gulvbelægningen.
Strøerne plejer jeg at lægge på papstrimler af den type murere bruger mellem
fundament og mur, eller klodse dem op på f.eks. nogle mursten eller lignende.
Strøerne bør i øvrigt være behandlet, så de kan tåle fugt (f.eks.
trykimprægneret).

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-05-05 23:02

"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev i en meddelelse news:42769f99$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Forkert!
>
> Hvis dampspærren er på den kolde side af isoleringen vil den virke modsat af
> hensigten: Fugtigheden i luften vil kondensere mod dampspærren.

Det var også min ide....

> [...]
> fundament og mur, eller klodse dem op på f.eks. nogle mursten eller lignende.
> Strøerne bør i øvrigt være behandlet, så de kan tåle fugt (f.eks.

Trykimprægneret? - er det ikke noget skidt at få ind i huset?
De gamle strøer er ikke på nogen måde behandlet (men nu ligger
platicen jo også under dem). De er iøvrigt klodset op på træklodser
men med et stykke asfaltpap nederst.

/Jakob

Fra : cykellapper

Dato : 02-05-05 23:15

Jakob Jeppesen wrote:

> Trykimprægneret? - er det ikke noget skidt at få ind i huset?

Hmm... njahhh.. nu ryger jeg 30 North State om dagen, så jeg er nok den forkerte
at spørge

> De gamle strøer er ikke på nogen måde behandlet (men nu ligger
> platicen jo også under dem). De er iøvrigt klodset op på træklodser
> men med et stykke asfaltpap nederst.

Så er det bare plingeling.

Men fjern dampspærren og læg en ny over strøerne.

I øvrigt er der højst sandsynligt en plastfolie (radonspærre) under betongulvet,
i hvert fald hvis huset er bygget i nyere tid.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : jones_net

Dato : 03-05-05 08:14

"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> wrote in message

> Hmm... njahhh.. nu ryger jeg 30 North State om dagen, så jeg er nok den
> forkerte
> at spørge

Det må ikke bruges indendørs (hos folk der ikke ryger da det udskiller
dampe...

> [...]
> betongulvet,
> i hvert fald hvis huset er bygget i nyere tid.

hæ hæ, radon er nu en farlig ting... En bekendt med 150 kvm gammelt hus uden
radonspærrer skulle bygge en lille udestue/karnap på ca. 10 kvm. Der skulle
radonspærring og jeg -skal-gi-dig-ska-jeg, ellers var det ulovligt byggeri!
Så i dag sidder de kun i udestuen - de risikerer jo at blive selvlysende i
resten af huset

/J

Fra : CC

Dato : 03-05-05 17:43

> [...]
> lignende.
> Strøerne bør i øvrigt være behandlet, så de kan tåle fugt (f.eks.

Prøv lige, at læse dette link.......

http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp

og vælg i menuen:
Gulv, terrændæk, Isolering under/over betongulv på strøer

Fra : Anders Lund

Dato : 03-05-05 18:42

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv lige, at læse dette link.......
>
> http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp
>
> og vælg i menuen:
> Gulv, terrændæk, Isolering under/over betongulv på strøer

Sludder og vrøvl.......Dampspærren skal ligge umiddelbart oven på
betondækket!
Derved risikerer man ikke råd i strøerne og isolering falder ikke sammen.
Den smule kondens som dannes skal nok fordampe ud af det diffusionsåbne
gulv.....
På nye betongulve skal fugtigheden måles inden man "lukker" det til!
På etagegulve behøves normalt ikke dampspærre.

Mvh
Anders Lund
(Tømrer)

Fra : Tømreren

Dato : 03-05-05 07:30

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Det er ikke en dampspærre du har men en fugtspærre som ikke er tapet i
samlingerne,den Skal ligge der,om du skal have en dampspærre kommer ad på
hvad din gulvproducent foreskriver,men det er ikke tit at de kræver det.

Oven på FUGTspærren klodser du så dine (IKKE trykker) strøer op med et
stykke murpap under klodserne og husker at fastholde klodser og strøer ved
skråsømning,så det ikke kan skride.

du kan læse mere her:
http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp

Mvh
Tømreren

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-05-05 17:47

"Tømreren" <maas2@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:427785c3$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> hvad din gulvproducent foreskriver,men det er ikke tit at de kræver det.

Det skriver de intet om, så det betyder vel at den ikke skal være der.

> Oven på FUGTspærren klodser du så dine (IKKE trykker) strøer op med et
> stykke murpap under klodserne og husker at fastholde klodser og strøer ved
> skråsømning,så det ikke kan skride.

Det er ligenøjagtig sådan det er lavet nu (dvs. blev lavet i 1973).

> du kan læse mere her:
> http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/frameset.asp

Ok - hvis jeg læser afsnit 2.2.17 står der at der kun må
isoleres med 50mm - det er godt nok ikke meget....

/Jakob

Fra : Tømreren

Dato : 03-05-05 19:56

> Det skriver de intet om, så det betyder vel at den ikke skal være der.

Rigtigt,det er som regl kun hvis der er gulvvarme

> Ok - hvis jeg læser afsnit 2.2.17 står der at der kun må
> isoleres med 50mm - det er godt nok ikke meget....

Jeg er ikke rigtig helt klar over hvorfor de skriver det men har selv lagt
100mm på en sådan en opbygning efter tegninger fra Rockwool

hvis du er i tvivl om noget så kan du altid ringe til Rockwools tekniske
linje hvor de er MEGET behjælplige