krukke amatør
Fra : Sofie

Dato : 30-04-05 16:08

Hej nyhedsgruppe!

Jeg har ikke den store erfaring ud i have ..... men jeg er VILD med
krydderurter, gerne af lidt mere sjældne slags - da jeg ingen have har nå
jeg nøjes med potter på min altan - jeg har nu forsået en masse frø i disse
jiffi (aner ikke hvordan det staves men håber jeres fantasi rækker) de er
kommet flot op og hvad så?? - er der nogen der kender links til inspiration
og hjælp eller nogen der vil dele ud af deres erfaring?

På forhånd tak
Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-05-05 10:38

"Sofie" skrev i en meddelelse

> [...]

inspiration
> og hjælp eller nogen der vil dele ud af deres erfaring?

Hej Sofie

Jeg kan fortælle dig at de krydderplanter man køber hjem i små potter i
supermarkederne, kan blive helt anderledes ude i det fri. Hvis du sætter
een el. to salvieplanter for sig selv i en potte, hvor de rigtig kan
folde sig ud, kan de få de smukkeste blå blomster. Jeg har haft sådan en
busk i min have - ja det blev til en lille busk over nogle år, og den
lyste gevaldigt op med sine forglemigej-blå blomster. Spansk kørvel
giver en overdådighed af grønt, en enkelt løvstikke bør du også næsten
ofre en krukke på, den kan blive ret stor og det er rigtigt at
almindeligt kartoffelvand, kommer til at smage suppeagtigt, hvis man
lægger et par løvstikkeblade ved, når man skal koge kartofler el.også
andre grøntsager.

Citronmelissen får store smukke blade . . . . og ja, hvis du har tid og
lyst, så plant en af hver i en almindelig urtepotte, hvor den vil folde
sig mere ud, end dem der står mange sammen, så vil du lære de enkelte
planter mere at kende.

M.h.t. alle dem der nu er kommet op og står mange sammen, så er det
allervigtigste nok, at de aldrig må tørre ud, det kan deres små tynde
rødder ikke tåle. Basilikum, estragon og hvad du ellers har er der
efterhånden mange, der har prøvet at dyrke på altaner. Lad os håbe, der
er flere, der kommer med råd og tips. Selv har jeg kun haft krydderurter
i en gårdhave med plankeværk på de tre sider.

Held og lykke med dine planter.

Ruth

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-05 11:30

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev
> [...]
> almindeligt kartoffelvand, kommer til at smage suppeagtigt, hvis man
> lægger et par løvstikkeblade ved, når man skal koge kartofler el.også

Der skal ligesom være et argument for at komme noget i en krukke, og
løvstikke står fint i moder jord og klarer sig uden anden pasning, end at
man fjerner blomsterstilkene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 01-05-05 11:44

> "Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev
>
> Der skal ligesom være et argument for at komme noget i en krukke,

At Sofie ingen have har, er vel et rigtig godt argument

Jeg har også været glad for tomater i krukke, da vi boede i lejlighed.

MVH Mette

Fra : Jorgen

Dato : 01-05-05 13:25

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>

> At Sofie ingen have har, er vel et rigtig godt argument
>
> Jeg har også været glad for tomater i krukke, da vi boede i lejlighed.

andet argument kan også være at have krukkerne tættere på køkkendøren,
så man ikke behøver at vandre hel ned i køkkenhaven.
når man bor i ege hus.

Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-05 21:15

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev>
> At Sofie ingen have har, er vel et rigtig godt argument

Det lå mig helt fjernt at den slags mennesker stadig holder sig i live....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-05-05 11:56

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse
> [...]

> Der skal ligesom være et argument for at komme noget i en krukke, og
> løvstikke står fint i moder jord og klarer sig uden anden pasning, end

Jamen, jamen ......... jeg kunne bestemt heller ikke drømme om at
plante en løvstikke i en krukke al den stund de står her og bliver op
til 2 meter høje hen på sommeren. MEN Sofie vil prøve at have
forskellige krydderurter på sin altan! Det skal siges i forbindelse med
mit svar til Sofie, at jeg jo slet ikke ved, hvilke krydderurter det er,
hun har sået, men jeg ville bare give hende eet eller andet svar, da
ingen andre havde gjort det. Og da jeg også elsker krydderurter.

Med venlig hilsen Ruth

Fra : Sofie

Dato : 02-05-05 12:48

Mange tak for jeres respons på mit indlæg - jeg har skam haft have og før
det en kolonihave og har haft masser af kyddrerurter m.m - men pga. min
mands helbred er vi desværre blevet nød til at flytte i lejlighed - og da
jeg næsten ikke kan bære tanken ikke at have lidt frisk grønt må jeg jo
prøve mig frem "nød lærer nøgen kvinde at spinde"
I mine forsåede potter har jeg appelsin timian, hestemynte, rosentimian,
citrongræs, salvie og selvfølgelig tomater og jeg da hellere også forsøge
mig med løvstikke som foreslået potten kan jo stå op af muren, så kan den jo
godt blive høj .....

Håber der også er plads til den uden RIGTIG have i denne gruppe

Venlig hilsen
Sofie

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-05-05 21:07

"Sofie" <fie@mash4077.dk> skrev
> [...]
jo
> godt blive høj .....
>
> Håber der også er plads til den uden RIGTIG have i denne gruppe

Du kan bare klippe den ned i den ene side på skift, så har du hele tiden
lav, frisk løvstikke. Og du er velkommen til hver en tid, her i gruppen
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen