Hængekøje-stolpe-støbning :-)
Fra : Nana Sørensen

Dato : 27-04-05 12:54

Hej alle...

Vi har købt hængekøjer, men har ikke nok træe i haven til dem. Vores plan er
at grave nogle huller og smide nogle solide stolper ned i, så hængekøjerne
kan bindes fast. Men jeg kan forestille mig, at der skal en form for
beton/cement i hullet? Nogen der har nogen forslag?

Mvh. Nana

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-05 13:00

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> kan bindes fast. Men jeg kan forestille mig, at der skal en form for
> beton/cement i hullet? Nogen der har nogen forslag?

Noget andet smart, er en forbindelse mellem de 2 stolper under jorden, så
kan de ikke klappe sammen.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Peter C:\\

Dato : 27-04-05 13:37

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan bindes fast. Men jeg kan forestille mig, at der skal en form for
> beton/cement i hullet? Nogen der har nogen forslag?

Jeg stillede nogle ø20cm cement-kloakrør lodret i jorden, så jeg havde
mulighed for at tage stolpen op, og ind om vinteren (eller fjerne den ifm.
havefest m.m.)
Jeg havde et fast træ, og dermed kun brug for at grave 1 hul med rør. Jeg
lavede det 1 m dybt, (der skulle 2 rør oven på hinanden for at nå op på 1
meter) og hvis man stiller rørene på en flise nede i hullet, og fylder lidt
beton omkring (så det bliver tæt) rykker det sig ingen steder .... det holdt
da ihvertfald til en familiehængekøje med 4 personer. Selve stolpen var 18
cm i diameter. Den stod nede i hullet på en tennisbold (så den ikke stod og
soppede i hvad nu end der måtte ligge på bunden af hullet) og så havde den
lige fået 3 kiler rundt om, så den stod helt lige og fast.

Ideen er hermed videregivet

MVH Peter C:\

Fra : Armand

Dato : 27-04-05 21:39

Peter C:\ wrote:

> Jeg stillede nogle ø20cm cement-kloakrør lodret i jorden, så jeg havde
> mulighed for at tage stolpen op, og ind om vinteren (eller fjerne den ifm.
> havefest m.m.)...............
> Ideen er hermed videregivet

God ide.
Giver du også lige en højde/afstand for sådan et "sæt" køje-stolper!

--
Armand.

Fra : Nana Sørensen

Dato : 28-04-05 00:04

> God ide.
> Giver du også lige en højde/afstand for sådan et "sæt" køje-stolper!
>
> --
> Armand.

Og også gerne hvor jeg får fat i stolper og kloakrør- Det lyder unægteligt
smart. Hvad for noget beton skal jeg fylde i hulelt udenom dimsen?

Fra : Peter C:\\

Dato : 28-04-05 07:15

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Hmmm... jeg kan ikke huske det 100% (jeg bor ikke længere der hvor jeg
lavede det)
Jeg lavede som sagt hullet 1 meter dybt, og købte en ø180mm stolpe på 3,6
meter ... således at beslag til at hænge hængekøjen i, var vel ca 230-240 cm
over jorden
Afstanden har vel været 3,5-4 meter, men det må jo i høj grad afhænge af
hængekøjen.
Beslagene til fastgørelsen burde have været længere nede, da man derved
ville have fået en "fladere" hængekøje.
Hvis den hænger alt for meget med "maven" glider man ned på midten når man
ligger i den. Jeg tror 180-200cm havde været bedre.

> Og også gerne hvor jeg får fat i stolper og kloakrør- Det lyder unægteligt
> smart. Hvad for noget beton skal jeg fylde i hulelt udenom dimsen?

Betonen til at støbe udenom rørene laver man bare af cement og grus ...
ingen hokuspokus i det

kloakrør, stolpe, beslag, cement og grus kan købes i ethvert velassorteret
byggemarked

MVH Peter C:\

Fra : Preben Andersen

Dato : 28-04-05 07:41

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> Betonen til at støbe udenom rørene laver man bare af cement og grus ...
> ingen hokuspokus i det

Man kunne evt. også overveje en sjat vand

mvh
Preben

Fra : Nana Sørensen

Dato : 28-04-05 14:36

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Man kunne evt. også overveje en sjat vand
>
> mvh
> Preben

LOL ja.... Men apropos vand, så var der nogen der nøvnte noget om, at man
kunne vælte tørstof i hullet, og så lade cementen hærde, vha vand fra
jorden? Sådan at den sel kunne trække vand? Kan det anbefales? jeg har
nemlig ikke en cementblander, og jeg får da arme som skinker, hvis jeg skal
røre det sammen med vand i den mængde.

Fra : Peter C:\\

Dato : 28-04-05 14:59

> [...]
> jorden? Sådan at den sel kunne trække vand? Kan det anbefales? jeg har
> nemlig ikke en cementblander, og jeg får da arme som skinker, hvis jeg

Du skal slet ikke bruge så meget.

En spandfuld på 10 liter til at støbe nederste rør og bundflisen sammen.

.... Derefter fylder du op med jord i hullet til du er nået halvvejs op hvor
de 2 cementrør er samlet.

....... så får den lige 10 liter beton igen omkring samlingen af rørene.

.......... inden du fylder reste af hullet op med jord (og selvfølgelig
husker at stampe godt undervejs)

............. det var ihvertfald sådan jeg gjorde det !

MVH Peter C:\

Fra : Calle.

Dato : 29-04-05 18:35

Nana Sørensen wrote:
> [...]
> jeg har nemlig ikke en cementblander, og jeg får da arme som skinker,
> hvis jeg skal røre det sammen med vand i den mængde.

Ja cementer vi suge fugt fra jorden. Brug ikke vand da du så skal til at
støtte pælet i vater indtil det er tørt,
Det er bedre at hælde tørbeton ned, så det pakker, så behøves ingen støtte
--
Calle.

Fra : Finn Christiansen

Dato : 02-05-05 17:06

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> [...]
> støtte pælet i vater indtil det er tørt,
> Det er bedre at hælde tørbeton ned, så det pakker, så behøves ingen støtte

Calle har helt ret det letter arbejdsprocesen at undlade at tilsætte vand
men det ødelægger også resultatet.
Betonen har et svind på 10 til 15 % når det optager den nødvendige
vandmængde til hærdningen.
Du ved ikke hvornår betonen får vand , det kan måske blive under et større
regnskyl og så får den alt for meget. Betoneens styrke afhænger af flere
ting først og fremest v/c talet forholdet mellem cement og vand det må ikke
komme over 0,5 (1 kg vand 2 kg cement) envidere er det vigtigt at tilslaget
(gruset ) er vasket således at det ikke indeholder lerpartikler.
En pæl er ikke let at stille i vatter det kræver at den er skåret nøjagtig i
vinkel så man kan vattere den toppen det er meget lettere at stille den i
lod.
mvh FC