Hvordan fjerner jeg klister på mit vindue?
Fra : Rikke N. Nielsen

Dato : 27-04-05 09:23

Hej Ng.

Jeg har fået nye vinduer i mit hus. Mit problem er nu, at der enkelte steder
har siddet klistermærker på, fra fabrikken. DEt er mig en gåde hvordan jeg
får dette af, uden at ridse mine ruder. Og hvordan jeg kan få det sidste
klister af, uden der altid vil sidde lidt tilbage.

Mvh. Rikke N N.

Fra : Mads

Dato : 27-04-05 09:30

On Wed, 27 Apr 2005 10:23:17 +0200, "Rikke N. Nielsen"
<rikkenavneFJAERN@DETTEmail.dk> wrote:

> [...]
>får dette af, uden at ridse mine ruder. Og hvordan jeg kan få det sidste
>klister af, uden der altid vil sidde lidt tilbage.

Hej

Da jeg fik nye vinduer fjernede jeg det sidste klister med acetone på
et stykke køkkenrulle. Fortynder kan sikkert også bruges.

mvh Mads

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 27-04-05 09:36

"Rikke N. Nielsen" <rikkenavneFJAERN@DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan jeg får dette af, uden at ridse mine ruder. Og hvordan jeg kan få
> det sidste klister af, uden der altid vil sidde lidt tilbage.

Hej Rikke,

Ja, det har altid undret mig, at det skulle være nødvendigt med al den
rekvalme på noget man allerede har købt. *G*

Nu får du sikkert en masse velmendende råd om at bruge en føntørrer,
madolie, acetone, rensebenzin, jordbærmarmelade og meget mere. Efter min
overbevisning er der kun en ting der er virkelig effektiv: DL 44 -
citronrens (Producenten er Kema). Det fåes i et *meget* velassorteret
byggemarked. Det er ikke let at hitte, men det er helt fantastisk til at
fjerne lim med. Spray på - lad stå i 10 min. og vupti... alt kan fjernes med
en klud eller skrabes af med en glasskraber (sådan en tingest til
glaskeramisk komfur)

God arbejdslyst....

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-04-05 09:54

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> wrote in message

> [...]

> Ja, det har altid undret mig, at det skulle være nødvendigt med al den
> rekvalme på noget man allerede har købt. *G*

Jeg har hørt at de sættes på for at håndværkerne kan se at der er kommet
vindue i, så de ikke langer værktøjet gennem ruden.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Tømreren

Dato : 27-04-05 15:43

> Jeg har hørt at de sættes på for at håndværkerne kan se at der er kommet
> vindue i, så de ikke langer værktøjet gennem ruden.

*ROFL*

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-05 08:34

"Tømreren" <maas2@ofir.dk> wrote in message

> *ROFL*

Men jeg er i tvivl om om det passer, og hvis jeg sammen holder din kommentar
med dit navn "Tømreren" så har jeg vist fået vished for at det ikke passede.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Rikke N. Nielsen

Dato : 27-04-05 11:06

Hej...

Tak for de gode råd, så nu vil jeg ud og se om jeg kan finde noget
citronrens..

MVH: RNN

Fra : Aksel

Dato : 27-04-05 09:44

> [...]
> hvordan jeg får dette af, uden at ridse mine ruder. Og hvordan jeg kan få
> det sidste klister af, uden der altid vil sidde lidt tilbage.

Lampeolie opløser de fleste klistermærkerester

Hilsen Aksel

Fra : Jorgen

Dato : 27-04-05 09:59

Petroleum kan også bruges

Jørgen

Fra : T.K

Dato : 27-04-05 11:53

da vi tidernes morgen fik vinduer med klistermærker prøvede jeg alle gode
råd af. Tilsidst kontaktede jeg firmaet der havde leveret vinduerne. Blev
anbefalet at smøre lidt sulfo på mærkerne og lade det virke lidt. Et
fantastisk godt råd. Det gik som en leg at få mærkerne af.

Fra : Tømreren

Dato : 27-04-05 15:48

> [...]
> får dette af, uden at ridse mine ruder. Og hvordan jeg kan få det sidste
> klister af, uden der altid vil sidde lidt tilbage.

Det er meget nemt at få af... tag en klud med en stor portion almindelig
madolie på (læs:MEGET) og smør det på mærkerne,dagen efter kan du lige tørre
det af,hvis mærkerne har fået meget sollys kan det være at du bliver nødt
til at gentage processen.

Jeg har selv brugt metoden på ca. 500 vinduer,efter råd fra rådvadcenteret
og det virker (også på milijøet)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-05 18:37

> [...]
> tørre
> det af,hvis mærkerne har fået meget sollys kan det være at du bliver nødt

De klistermærker sidder slet ikke fast. De skal bare hives af uden videre
dikkedarer.

Mvh Maria

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 27-04-05 20:57

On Wed, 27 Apr 2005 19:37:11 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>De klistermærker sidder slet ikke fast. De skal bare hives af uden videre
>dikkedarer.

Hvis vinduet har stået ude i længere tid kan sådanne klistermærker
nærmest være brændt fast til ruden. Da lejlighederne i den ejendom,
jeg bor i, i sin tid fik skiftet vinduer stod nogle af dem ude i
gården en hel sommer.

Mange beboere forsøgte at fjerne klistermærkerne med acetone og
deslige, men det var besværligt og ikke helt så ligetil, så viceværten
foreslog, at man brugte nogle vinduesskrabere - hvorfor det nu vrimler
med vinduer i ejendommen, der meget tydeligt er ridset midt på
(irriterende nok lige omkring øjenhøjde)....

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-05 18:34

> Jeg har fået nye vinduer i mit hus. Mit problem er nu, at der enkelte
> steder har siddet klistermærker på, fra fabrikken. DEt er mig en gåde
> hvordan jeg får dette af, uden at ridse mine ruder.

Du fatter med højre hånds tommel og pegefinger, og trækker det af. Det er
faktisk beregnet til kun at sidde på i kort tid, og til at skulle af. Minder
en del om de der små gule sedler fra 3M. Jeg har sidste år fået nye vinduer,
og det var ikke noget problem overhovedet.

> Og hvordan jeg kan få det sidste klister af, uden der altid vil sidde lidt
> tilbage.

Der sidder ikke noget. Og hvis der skulle, så prøv med vand og sæbe.