Bedafgrænsning
Fra : Claus Skaarup

Dato : 26-04-05 18:41

Hej. Jeg har anlagt et par nye bede i min have. De har fået så meget jord,
at de må kaldes højbede. Det er sådan set godt nok, men jeg vil gerne have
dem afgrænset fra græsplænen og her trænger jeg til lidt inspiration.
Kender nogen til en dekorativ, billig og ikke mindst nem måde at afgrænse
sine bede på? Jeg er nemlig ikke ligefrem nogen gudsbenådet handyman, men
lidt kan jeg dog godt klare.
Det ene bed er en halvcirkel med den lige side mod en havesti. Den anden er
L-formet let afrundet på ydersiden. Indersiden grænser mod terrassen.

Idéer?

mvh Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 21:28

"Claus Skaarup" <skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Det ene bed er en halvcirkel med den lige side mod en havesti. Den anden
er
> L-formet let afrundet på ydersiden. Indersiden grænser mod terrassen.
>
> Idéer?

6-kantede fliser gravet lodret ned giver en god bedafgrænsning. De kan også
males hvis det er det man ønsker.
Sten kan også bruges. Om det skal være mindre sten eller mindre kampesten
kommer jo lidt an på, hvor højt bedene er ?

Har selv lige afgrænset et bed med sten. Det er et bed foran huset, der
skulle adskilles fra gårdspladsen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Heidi

Dato : 27-04-05 05:59

Claus Skaarup wrote:
> [...]
> Det ene bed er en halvcirkel med den lige side mod en havesti. Den
> anden er L-formet let afrundet på ydersiden. Indersiden grænser mod

Man kan også købe de der små pæle der hænger sammen med noget
metaltrådslignende noget, hvor man så køber omkring en meter ad gangen.
De er billige, og bla. Jem og Fix har dem som regel.
Jeg har ingen erfaring med at bruge dem, men har overvejet det.

--
Heidi

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-04-05 08:08

Heidi wrote:

> [...]
> gangen. De er billige, og bla. Jem og Fix har dem som regel.
> Jeg har ingen erfaring med at bruge dem, men har overvejet det.

Jeg vil hellere anbefale sten. De pæle er ret svære at sætte ned - så det
ser pænt ud! og der går ikke ret lang tid før de knækker hvis du køre ind i
dem med plæneklipperen.

Sten er absolut det pæneste, men også det tungeste. Du kan sikkert i den
lokale avis finde nogen der vil af med nogle sten du måske kan bruge.

Peter Andersen

Fra : Calle.

Dato : 27-04-05 18:41

Heidi wrote:

> [...]
> gangen. De er billige, og bla. Jem og Fix har dem som regel.
> Jeg har ingen erfaring med at bruge dem, men har overvejet det.

De er i 2m længde. fungerer fint.
--
Calle.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 27-04-05 11:42

I news:426e7d3b$0$79465$14726298@news.sunsite.dk <Claus Skaarup>
<skaarup75(xx)@yahoo.dk> skrev:

> Det er sådan set godt nok, men jeg vil
> gerne have dem afgrænset fra græsplænen og her trænger jeg til lidt
> inspiration. Kender nogen til en dekorativ, billig og ikke mindst nem
> måde at afgrænse sine bede på?

Jeg har i laaang tid ledt efter en smart afgrænsning til græsplænen. For
mig er en 'smart' afgrænsning en lodret kant ind mod bedene og en
vandret kant i niveau med græsset (giver plads til plæneklipperen så man
undgår græstrimmeren). Jeg har ledt højt og lavt efter sådan nogle
L-formede sten. Gerne også med smig så man kan lave pæne buer. De findes
tilsyneladende ikke (måske skulle man starte en produktion).

Jeg ved godt at jeg kan lave det med f.eks. herregårdssten i jordfugtig
beton og limet sammen med fliseklæb, men jeg synes det er lidt voldsomt
:(

Så jeg leder også efter ideer.

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-04-05 18:41

> [...]
> mig er en 'smart' afgrænsning en lodret kant ind mod bedene og en
> vandret kant i niveau med græsset (giver plads til plæneklipperen så man

Flis.
Jeg graver en cirkel med ca 30 cm fra yderste blomster til græs. hulet skal
være ca 10 cm dybt. Plant normalt, så det hele står lidt for dybt, og kom
flis på. Det er rigtig nemt at slå græs - lige et hjul ned i kanten og rundt
en tur. Ingen græstrimmer, ingen ukrudt og det hele ser pænt ud hele året.

Mvh Maria

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-05-05 14:56

I news:426fcec1$0$23060$edfadb0f@dread15.news.tele.dk <Maria
Frederiksen> <mf@easyfrag.dk> skrev:

> [...]
> for dybt, og kom flis på. Det er rigtig nemt at slå græs - lige et
> hjul ned i kanten og rundt en tur. Ingen græstrimmer, ingen ukrudt og

Bedre sent end aldrig. Jeg har feset rundt som en flue i en flaske :)

Jeg har i øjeblikket en bræmme med sand i kanten af bedet (det gør det
nemmere at stikke kanter af). Prøver du at fortælle mig, at hvis jeg
skifter sandet ud med flis, er mine problemer ovre? Ingen stikken kanter
af fordi græsset ikke gror ind i flisen, ingen ukrudt udenfor
bunddækket, en fin lille 'motorvej' til de to hjul på klipperen?