Kolonner i Listbox
Fra : Jack

Dato : 27-05-01 17:45

Hej derude,

Hvordan får jeg indholdet i en ListBox til at stå pænt i kolonner? Jeg kan
vel ikke blot fylde den op med tekst-strenge, á la:

For i=0 to N
listboxName.addItem Str , i
Next i

Hvordan kan man så gøre?

Please help...

/Jack

Fra : Bjørnar Nilsen

Dato : 27-05-01 23:36

I og med at du ønsker å representere dataene dine i kolonner i listboksen,
så antar jeg at strengvariabelen Str inneholder flere "entiteter". Hvis Str
f.eks. er tilordnet slik:

Str = StrEtternavn & ", " & StrFornavn

kan du utføre følgende prosedyre for å få dataene dine i kolonner i
listboksen.

Sett fonten i listboksen til Courier (eller en annen "fixed-width"-font).
Dette er viktig. Husk også på at hvis du bruker en annen font enn f.eks.
Courier, så må du forvisse deg om at denne fonten finnes på alle de PC'ene
som skal kjøre programmet ditt. Courier er "alltid" installert på
Microsoftbaserte OS.

'Deklarerer en string-variabel
Dim StrTomLinje as String

'Lag en linje med tilstrekkelig mange mellomrom. I mitt tilfelle 20
StrTomLinje = " "

'Tilordner variabelen Str etter- og fornavn i "kolonner"
Str = left(StrEtternavn & StrTomLinje, 20) & ", " & left(StrFornavn &
StrTomLinje, 20)

'Legger til verdien av Str i listboksen listboxName
listboxName.additem Str

Håper dette hjelper deg noe videre...

mvh
Bjørnar Nilsen

Fra : J@N

Dato : 28-05-01 07:45

"Jack" <kir2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan får jeg indholdet i en ListBox til at stå pænt i kolonner? Jeg kan
> vel ikke blot fylde den op med tekst-strenge, á la:

Ik' for noget men har du overvejet et Flexgrid ?? Der kan du stille det pænt
i kolonner. Og fjerne stregerne imellem hver kolonne, så det ligner en
listbox (hvis det er ønskeligt.

Jan

Fra : Niels G

Dato : 28-05-01 09:18

"J@N" <Nowhere@InSpace.Com> wrote in message

> [...]
pænt
> i kolonner. Og fjerne stregerne imellem hver kolonne, så det ligner en

En yderlige mulighed er at bruge ListView som befinder sig i Windows Common
Controls.

- Niels G.

Fra : Asbjørn Sloth Tønnes~

Dato : 28-05-01 17:28

"Niels G" <ng@kmd.dk> skrev i en meddelelse news:9et1g1$hp$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> pænt

> En yderlige mulighed er at bruge ListView som befinder sig i Windows Common

Rigtigt
'-' Kode Start '-'

Private Sub Form_Load()
Dim clmX As ColumnHeader
Dim itmX As ListItem
Dim i As Integer
ListView1.View = lvwReport
For i = 1 To 3
Set clmX = ListView1.ColumnHeaders.Add()
clmX.Text = "Col" & i
Next i

' Add 10 items to list, all with the same icon

For i = 1 To 10
Set itmX = ListView1.ListItems.Add()
itmX.Text = "ListItem " & i
itmX.SubItems(1) = "Subitem 1"