Må et brændefyr stå i stuehuset?
Fra : Martin Schulz

Dato : 26-04-05 16:20

Hej igen.

Planlægger som en gal...

Ved I, om vores brændefyr, som i øjeblikket står i en separat bygning, må
stå i et "hus/skur", der bygges sammen med huset. Grunden til spørgsmålet
er, at vi gerne vil rive den nuværende "fyr-bygning" ned, da vi vurdere, den
er farlig... Derudover har jeg hørt noget om, at fastbrændselsfyr ikke må
stå i/opad beboelsen... Er det sandt???

Mvh
Martin

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 26-04-05 16:47

Hej Martin

Det skulle der ikke være noget i vejen for.. Vi har lige købt et nedlagt
landbrug (forholdsvis nymoderniseret) og der er vores fastbrændelsesfyr i
værkstedsbygningen som hænger sammen med stuehuset. Og værkstedet er
forholdsvis nyt (tror 1998). Men om der er nogen retningslinier for hvad der
skal til for at det må, det kender jeg ikke noget til. Jeg ved bare at der
er noget med at døren der fører ud til bygning skal være en brandsikker
dør..

Mvh Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-05 16:49

> [...]
den
> er farlig... Derudover har jeg hørt noget om, at fastbrændselsfyr ikke må

Vi har vores fastbrændselsfyr stående i vores kælder, så helt ulovligt kan
det vel ikke være ?
Har tidligere boet i andre huse, hvor det også stod i kælderen.

Spørg evt. en skorstensfejer eller teknisk forvaltning. De må da kende de
præcise regler.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-04-05 19:15

> [...]
> den er farlig... Derudover har jeg hørt noget om, at fastbrændselsfyr ikke
> må stå i/opad beboelsen... Er det sandt???

Nej. Fyret må gerne stå i samme hus, men det skal befinde sig i en særskilt
brandcelle. I praksis betyder det at du skal have betonvægge/murede vægge og
loft. Dog kan loftet laves som BD90, hvilket "bare" er 1 lag gips, 2 lag
brandgibs, 100 mm rockwool og mindst 15 mm gulv øverst.

Mvh Maria