Fjerne skorsten i overetage, men beholde t~
Fra : jones_net

Dato : 26-04-05 11:20

Hejsa

Har et hus fra 1910 med 2 skorstene.

Pt. er overetagen ikke udnyttet, men når det engang sker, vil jeg gerne have
fjernet den ene skorsten, da den står i vejen for den optimale indretning.

Er det muligt at fjerne alt det, som er under taget, og så lade skorstenens
top være over taget, så huset udvendigt beholder symetrien?
Toppen er selvfølgelig muret ovenpå resten, så jeg kan ikke bare fjerne
den - det ved jeg godt, men jeg ved ikke, om man kan omgå tyngekraften på en
måde, så toppen ikke kommer ned af sig selv?
Måske ved at montere 2 bjælker mellem spærene, som man så kan understøtte
toppen og måske ½ meter af skorstenen lige under taget? Min egen vilde
teori, men jeg ved ikke om spær og bjælker vil kunne holde til dét...

/J

Fra : Peter C:\\

Dato : 26-04-05 13:34

> Er det muligt at fjerne alt det, som er under taget, og så lade
skorstenens
> top være over taget, så huset udvendigt beholder symetrien?

Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet (og har pengene til at
betale sig fra det)

Men umiddelbart .... glem det !

MVH Peter C:\

Fra : jones_net

Dato : 26-04-05 14:28

"Peter C:\" <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message
> skorstenens
>
> Intet er umuligt for den der bærer viljen i hjertet (og har pengene til at
> betale sig fra det)

Jeg har nu lært den lidt anderledes i det mørke Jylland:
Intet er umuligt for den som bærer viljen i baglommen...

/J

Fra : anders majland

Dato : 26-04-05 12:36

> [...]
> toppen og måske ½ meter af skorstenen lige under taget? Min egen vilde
> teori, men jeg ved ikke om spær og bjælker vil kunne holde til dét...

En konstruktion der skal bære godt 1 meter skorsten skal være ganske solid.
Prøv at regne på hvor tung det "lille" stykke er. Jeg ville ikke turde
belaste de nærliggende spær med de ekstra 500kg (gæt) uden at få en fagmand
til at regne på det.

Vi gjorde det at vi pillede den ene ned selvom det gik udover symetrien på
huset.

Hvis i ville bevare udseendet kunne i evt lave en fake skorsten i lettere
materialer ?

/A

Fra : Gert Espersen

Dato : 26-04-05 13:58

Og 500Kg kan ikke gøre det.....nærmere 1Ton.....Med et par brugte
togskinner til at bære skorstenen mellem gavlene går det nok......

-Gert..

Fra : jones_net

Dato : 26-04-05 14:27

"Gert Espersen" <ge@but.auc.dk> wrote in message
> Og 500Kg kan ikke gøre det.....nærmere 1Ton.....Med et par brugte
> togskinner til at bære skorstenen mellem gavlene går det nok......

Det er jo ikke fordi I er generelt positive overfor mit forslag, men jag
havde nu også lidt på fornemelsen, at det ikke var så let endda

/J

Fra : anders majland

Dato : 26-04-05 17:28

Det må du endeligt ikke fortælle min Brenderup - Jeg tror at jeg kørte knapt
1 meter skorsten væk ad gangen

/A