Fældning af skeltræer
Fra : time_error@hotmail.c~

Dato : 24-04-05 18:22

Hej alle.
Jeg ejer en tom sommerhusgrund på Bøtø, Falster. Grunden er dækket
med græs og er (var) omkrænset af høje flotte fyr-træer.

Over vinteren har én af naboerne til denne tomme grund besluttet sig
for, at fælde samtlige skel-træer mellem hans og min grund.

Efter min mening har denne person ufriviligt inddraget min grund som
del af hans udsigt (og han har også taget alle stammerne til brænde -
jeg har selv ovn...). Endvidere har personen kørt rundt på min grund
med noget der ligner entrepenør-maskiner (efter mærkerne i græsset).

Træerne var meget høje.

Er der nogen der ved hvilke krav jeg har?

Vil som minimum have at denne nabo genopfører skel-træer på hans
egen regning.

Det er simpelt hen utroligt at den grund har ligger totalt uberørt i
de sidste 15 år for at man så efter en vinter finder ud af at den er
blevet totalt skamferet - det kan ikke være rigtig at man skal finde
sig i sådan en behandling.

Håber at der er nogle herinde der har lidt styr på reglerne på dette
felt.

Hilsen Jonas

Fra : Armand

Dato : 24-04-05 20:29

time_error@hotmail.com wrote:
> [...]
> sig i sådan en behandling.
>
> Håber at der er nogle herinde der har lidt styr på reglerne på dette

Ikke andet end at det er en klassiker og at du står stærkt.
Eneste problem kan være at bevidne hvem der faktisk har foretaget
skamferingen. Om naboen har scoret træet og opbevarer dét på sin grund
må vel være bevis nok for at det ikke er ukendte gerningsmænd der "har
ødelagt hans træ-skel ind mod dig" :-/
Tal straks med en sagfører og få ham til at revse misæderen - Det er i
den forbindelse min erfaring at man ikke skal frygte sagførerudgifter
derved at disse oftest betinger sig over for sagsøgte at denne påtager
sig dén udgift ifald at han ikke "falder til patten" fra første
henvendelse (og hvem slår sig ikke mest muligt i tøjret når et voldsom
erstatningskrav bliver forlagt)

--
Armand.

Fra : Schubert

Dato : 24-04-05 21:18

I vinteren havde vi også haft en orkan d. 8 jan, som væltede mange træer.
Måske du skulle slå koldt vand i blodet indtil du har fundet ud af om det
evt. er en del af det.

Schubert

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-05 23:05

Schubert wrote:

> I vinteren havde vi også haft en orkan d. 8 jan, som væltede mange
> træer. Måske du skulle slå koldt vand i blodet indtil du har fundet
> ud af om det evt. er en del af det.

Orkanen gjorde ikke brug af entreprenørmaskiner og den lod også de nedlagte
træer ligge.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Harry Lund

Dato : 26-04-05 11:59

Ja og som entreprenøren ( naboen)senere fjernede, hvilket også er U-lovligt.
Venligst

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-04-05 23:21

Harry Lund wrote:
> Ja og som entreprenøren ( naboen)senere fjernede, hvilket også er
> U-lovligt.

Hvis det var orkanen, ville der nok være nogle tydelige spor af knækkede
stubbe eller optrukne rødder. Jonas snakkede om fældning og hentyder nok
til, at træerne er skåret ned med (motor)sav.

Borset fra det har du ret i, at man ikke må gå ind på nabogrunden og stjæle
brænde. Lige som man ikke må fjerne træer i skel uden samtykke fra den
involverede nabo.

Har lige været den procedure igennem: Et stort ahorntræ, som lige akkurat
stod på min ejendom og gav en masse skygge og en hulens masse selvsået
afkom. Nu har jeg så tilfældigvis fået ny nabo og fik hans samtykke til at
fjerne skidtet - men hold da helt ferie et mas med at få roden op.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Harry Lund

Dato : 27-04-05 10:24

Ja det er manne arbejde.
Venlig hilsen
Harry Lund

Fra : Harry Lund

Dato : 25-04-05 08:26

Hvis der er tale om ulovligt (se hegnsloven) fældning så står du stærkt. Men
til Hvad: erstatning, genetablering, samt fyskammesig-bøde til naboen.
Om træerne er vindfældet kan ses på rødderne/stubben.Er der savet eller er
hele rodnettet rykket op som en kage med efterladt hul i terrænet.
Hegnsloven se Retsinformation.dk.
Venligst Harry Lund