Mosaik over køkkenbord
Fra : Niels

Dato : 24-04-05 18:06

Hej alle

Jeg har besluttet mig for at sætte en mosaik op over køkkenbordet i
mit køkken. Størrelse ca. h65 x b300 cm. Det skal formentlig sættes op
som små flade sten og forestille indholdet i et akvariaum m.
sten,grus,planter, forskellige fisk mm.

Er der nogen, der har erfaringer med fremgangsmåde, stentype, mørtel
og evt hvor man kan købe sten i forskellige farver uden at det koster
en bondegård?

Jeg har tænkt på at låne en overheadprojektor og projicere billedet op
på væggen, mens det bliver lavet. Er det en god ide?

VH Niels

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 24-04-05 23:09

On Sun, 24 Apr 2005 19:06:22 +0200, Niels
<nmp@fjernes.business.tele.dk> wrote:

> [...]
>mit køkken. Størrelse ca. h65 x b300 cm. Det skal formentlig sættes op
>som små flade sten og forestille indholdet i et akvariaum m.

Det lyder spændende, men vær opmærksom på, at sådanne indviduelle
tiltag ikke ligefrem er en økonomisk fordel, den dag man skal sælge
boligen igen.

Hvad med at klæbe det op på en plade i stedet og derefter hænge pladen
op på væggen - så kan du også bruge længere tid på at lave det
ordentligt i stedet for at okkupere køkkenbordet i flere uger. Og du
kan pille det ned igen uden alt for stort besvær, den dag du ikke
gider se på det mere.....

>Er der nogen, der har erfaringer med fremgangsmåde, stentype, mørtel
>og evt hvor man kan købe sten i forskellige farver uden at det koster
>en bondegård?

Ikke lige med "kunstneriske" mosaikker, men mosaik i al almindelighed.
Mosaik fås enten som glaseret keramik eller som glas - de sidste fås i
de mest spændende og klare farver, men er også markant dyrere.
Keramisk mosaik kan købes ret billigt i byggemarkeder. De store kæder
har ofte gode tilbud (f.eks. www.evers.dk). Jo mere ensfarvede
mosaikstenene er, jo billigere er det naturligvis. Mindre mængder i
alle mulige farver skal du nok købe i hobbyforretninger (f.eks.
www.panduro.dk).

Metoden er som ved fliser - smør noget fliseklæber på væggen, tryk
mosaikken fast. Passer størrelsen eller formen ikke klipper du bare i
mosaikken med en mosaiktang. Når det er tørt smører du fugemasse ud
over og ned i fugerne.

>Jeg har tænkt på at låne en overheadprojektor og projicere billedet op
>på væggen, mens det bliver lavet. Er det en god ide?

Nej, det synes jeg ikke. Hvis du vil klæbe det direkte på væggen så
tror jeg du kan spare dig selv for en masse besvær ved at samle hele
mosaikken på køkkenbordet eller på en plade i samme størrelse om den
bare vægplads - så skal du nemlig ikke skal stå og lede efter den
rette skærv/sten hele tiden, men kan forberede det i god tid og klæbe
det op lige så snart du har smurt klæber på.

God fornøjelse

Lars

Fra : Niels

Dato : 25-04-05 20:39

On Mon, 25 Apr 2005 00:08:48 +0200, jubija@yahoo.dk wrote:

> [...]
>rette skærv/sten hele tiden, men kan forberede det i god tid og klæbe
>det op lige så snart du har smurt klæber på.

Det lyder fornuftigt at lave billedet, inden det klæbes op. Jeg prøver
dine links, så må vi se. Tak for hjælpen!

VH Niels