Rhododendron
Fra : Puk

Dato : 20-04-05 07:53

Hej alle

Så er den gal med min lille nyindkøbte Rhododendron (undskyld stavningen).

Den blev indkøbt for 3 ugers tid siden og plantet i en stor træbalje i
Rhododendron spagnum. Der blev vandet godt til og sat nogle små
stedmoderblomster omkring den.

Men den hænger mere og mere med bladende og ser simpelthen ud som om, den er
ved at visne.

Først troede jeg, at det var fordi, jeg ikke havde fået vandet spagnum'en
godt nok igennem, men selv når jeg stak hånden ned i spagnumen ved siden af
planten føltes det vådt, så det var altså ikke kun overfladen, der havde
fået vand.

Så tænkte jeg, at den måske gerne ville have lidt Rhododendron gødning, så
det blev prøvet. Men det hjalp heller ikke.

Så faldt jeg tilbage på, at den ikke fik nok vand og tog den simpelthen op
af baljen igår (den havde ikke nået at lave rødder ud i spagnumen), satte
den i en plastikpotte og ned i en spand vand indenfor. Men den har her til
morgen ikke rigtig suget noget.

Hvad i alverden kan jeg stille op for at gøre den glad igen. Jeg husker
desværre ikke navnet på den, men det er en langsomt voksende art, som
sagtens burde kunne klare "kun" at have baljen at gro i et år eller to. Til
den tid var tanken, at den skulle ud i haven, som gerne skulle var klar på
det tidspunkt.

Mange hilsner
Puk

Fra : Aksel.pe

Dato : 20-04-05 11:33

Puk wrote:
> [...]
> den tid var tanken, at den skulle ud i haven, som gerne skulle var klar på

Jeg tror, at den plante, du har købt har været ved at dø inden, du selv
begyndte at arbejde med den. Der er i så fald ikke noget at gøre.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-04-05 22:04

" Aksel.pe" <" Aksel.pe"@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tror, at den plante, du har købt har været ved at dø inden, du
> selv begyndte at arbejde med den. Der er i så fald ikke noget at
> gøre.

Det lyder som en rigtig diagnose. Tag den med den forhandleren og bank i
bordet !!! ( - hvis han altså ikke er for stor

Poul Erik
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-05 16:40

On Wed, 20 Apr 2005 08:52:54 +0200, "Puk"
<Bitnisse"removethis"@e-mail.dk> wrote:

>Så er den gal med min lille nyindkøbte Rhododendron (undskyld stavningen).

Du behøver ikke undskylde at du staver det rigtigt

Fra : Preben Andersen

Dato : 21-04-05 17:32

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Du behøver ikke undskylde at du staver det rigtigt

Ja hvis han taler latin, staves det Rhododendron, men på dansk staves det
uden h, dvs. Rododendron.

mvh
Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-05 21:06

On Thu, 21 Apr 2005 18:32:20 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>stavningen).

>Ja hvis han taler latin, staves det Rhododendron, men på dansk staves det
>uden h, dvs. Rododendron.

Du har ret, det må være en erhvervsskade hos mig
Jeg er i øvrigt mest vant til at høre den omtalt som Rodn'dendron.

Fra : Preben Andersen

Dato : 22-04-05 07:22

> On Thu, 21 Apr 2005 18:32:20 +0200, "Preben Andersen"

> Du har ret, det må være en erhvervsskade hos mig
> Jeg er i øvrigt mest vant til at høre den omtalt som Rodn'dendron.

Der er jo heldigvis ikke så mange muligheder for forveksling, så uanset
stavemåde og udtale, forstås det jo alligevel

mvh
Preben