Størrelse på stokeranlæg?
Fra : Thomas

Dato : 19-04-05 17:45

Hej NG

Jeg har lige et spørgsmål ang. et stokeranlæg.

Jeg står for at skal have et stokerfyr, der skal kunne varme huset op. Jeg
fyrer pt. med gas, men regner med at skulle fyre med korn og flis.

Huset er på knap 370 kvm, hvor der også er en indendørs swimmingpool på ca.
40 kvm. (ca. 2 m. dyb på det dybeste sted. Den bliver dog ikke benyttet pt.
men regner med at skulle have den renoveret og i brug igen med tiden.

Spørgsmålet er, hvor stort et anlæg skal der til for at kunne trække der
hele?

Jeg har pt. et anlæg på hånden der yder 30 kW, men er det for stort?

Hilsen Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-04-05 20:06

> Spørgsmålet er, hvor stort et anlæg skal der til for at kunne trække der
> hele?

Hvad bruger du i dag - antal kw enten som el-varme, olie, naturgas osv. Du
skal bare omregne det.

> Jeg har pt. et anlæg på hånden der yder 30 kW, men er det for stort?

Ikke nødvendigvis, når dit hus er så stort.

Mvh Maria

Fra : TG4600

Dato : 20-04-05 08:15

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Hvad bruger du i dag - antal kw enten som el-varme, olie, naturgas osv. Du
> skal bare omregne det.
>
> Mvh Maria

Der er jeg ikke helt enig, det du skal se på er ikke dit forbrug, men den
maksimale effekt der kræves ( på en stormende vinterdag med -20°, udenfor).
Så det kommer jo meget an på husets isolering/tæthed. Jeg havde en stoker på
13 kW, den kunne snildt varme et ikke for godt isoleret hus på 160 m² op til
22-23°, også på en kold vinterdag. Jeg havde dog bibeholdt en brændeovn,
netop for at kunne supplere hvisd et skulle blive nødvendigt.

/Tommy

Fra : Thomas

Dato : 19-04-05 21:33

Jeg kan fortælle at vi sidste år har brugt ca. 2300 m3 naturgas, men ca. kun
varme på halvdelen af huset, der i øvrigt er fra 1973.

Hilsen Thomas