Male oven på Sempexo
Fra : Andreas

Dato : 19-04-05 11:01

Hej,

De tidligere ejere af vores hus har malet
de indvendige vægge (mure) med sempexo.
Kan man bare male med almindelig maling
over det, eller skal det renses ned igen ?

VH, Andreas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-05 00:00

Andreas wrote:

> De tidligere ejere af vores hus har malet
> de indvendige vægge (mure) med sempexo.
> Kan man bare male med almindelig maling
> over det, eller skal det renses ned igen ?

Hvis overfladen ikke er smittende eller afskallende, kan du bare male løs.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-05 00:22

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev

Det svarer til at male på cement.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Andreas

Dato : 20-04-05 07:18

Ok - mange tak

/Andreas

Fra : Tomas Jensen

Dato : 20-04-05 11:32

Andreas skrev:
> Ok - mange tak

Måske er der en årsag til at de forrige ejere valgte at male med
murcem/skalcem (bortset fra, at det næst efter kalk er den billigste
måde at male på): Hvis der fugtproblemer i vægen, er murcem velegnet for
muren til at ånde, hvor andre typiske vægmalinger lukker "åndehullerne".

Tomas

Fra : Tomas Jensen

Dato : 20-04-05 15:26

Tomas Jensen skrev:

> [...]
> måde at male på): Hvis der fugtproblemer i vægen, er murcem velegnet for
> muren til at ånde, hvor andre typiske vægmalinger lukker "åndehullerne".

Mente selvfølgelig ikke murcem men Sempexo. Murcem er noget helt andet

Tomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-05 23:08

Tomas Jensen wrote:

> Måske er der en årsag til at de forrige ejere valgte at male med
> murcem/skalcem (bortset fra, at det næst efter kalk er den billigste
> måde at male på)

Den overvejelse er særdeles velbegrundet hvad angår den udvendige side af
muren. Men spørgeren påpegede, at det var indendørs. Her er det næppe
nødvendigt med den slags bekymringer.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Andreas

Dato : 21-04-05 11:08

Jeg har ikke mistanke om, at murværket er fugtigt.
Huset er nyrere og i ret god stand. Så jeg tror bare,
det er fordi, de tidligere ejere synes, det er pænt
(og måske billigt).

Men er der ulemper ved at fortsætte med sempexo,
eller bør man male med rigtig maling først som sidst ?

VH, Andreas

Fra : Tomas Jensen

Dato : 21-04-05 12:39

Andreas skrev:

> Men er der ulemper ved at fortsætte med sempexo,
> eller bør man male med rigtig maling først som sidst ?
>
> VH, Andreas

Fordele:
-billigt
-hurtigt at male med
-godt indeklima

Ulemper:
-kan smitte af
-skal males i een arbejdsgang
-drypper/sviner meget ved påføring
-farveudvalget begrænset (Skalcem har lidt flere farver)
-kan være svært at få helt ensfarvet (murtensfuger, reparationer
kuldebroer mv. træder frem... oftes som mørkere områder) - kan dog efter
sigende klares med kalkbinder inden maling.

Dit valg

Mvh Tomas