Jernvitriol mod mos
Fra : Ivar

Dato : 16-04-05 23:18

For nogle år siden gav jeg min plæne noget kunstgødning med vitriol.
Det tog det meste af plænens mos. Sidste år ville jeg købe det samme
produkt, men var uopmærksom og fik i stedet vitriol med kunstgødning.
Det var håbløst at sprede ud. Produktet fra året før var almindelige
kunstgødnings-perler, der kunne spredes med en almindelig
kunstgødningsspreder. Men vitriolen var i nogle håbløse klumper.

I år har jeg købt noget vitriol til at vande ud. Det undrer mig at der på
bøtten står at det farver mosset sort. Det undrer mig ikke at den farver
mosset sort (for det gør den), men at der ikke står, at den dræber mosset.

Dræber vitriol ikke mosset?

Ivar Magnusson

Fra : Mads

Dato : 16-04-05 23:39

On Sun, 17 Apr 2005 00:18:02 +0200, "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Dræber vitriol ikke mosset?

Både og. Den gøder det ihjel.

Men det virker og det er vel det vigtigste.

mvh Mads

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-05 01:29

"Mads" <DeathTo@llSpammers.com> skrev i en meddelelse

> Både og. Den gøder det ihjel.
>
> Men det virker og det er vel det vigtigste.

Skal vi ikke bare sige at mosset i ringere grad end græsset kan tåle jern
og/eller sulfat i de mængder. Gøde kan det vel ikke kaldes. Så gøder man
også med Roundup.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-05 08:43

wrote:

> [...]
>mosset sort (for det gør den), men at der ikke står, at den dræber mosset.

Jo, jernvitriol dræber mos.

Så vidt jeg husker er grunden til at det ikke står på bøtten, at
jernvitriol ikke er godkendt til at slå mos ihjel. Og når det ikke er
godkendt til formålet, så må man ikke skrive at det kan bruges.

Fra : Holst

Dato : 17-04-05 08:58

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> jernvitriol ikke er godkendt til at slå mos ihjel. Og når det ikke er
> godkendt til formålet, så må man ikke skrive at det kan bruges.

Jeg synes, at det mest utrolige ved jernvitriolen er, at allerde få
minutter efter at have vandet plænen med det, så er mosset allerede
synligt mørkere.

Fra : Peter

Dato : 17-04-05 20:31

Er det her stads giftigt så man skal holde sig fra det når man har mindre
børn

Peter

Fra : Holst

Dato : 17-04-05 21:08

Peter wrote:

> Er det her stads giftigt så man skal holde sig fra det når man har mindre
> børn

Jernvitriol er trivialnavnet for jernsulfat, og det er ikke et salt, der
umiddelbart på nogen måde er usundt for sundheden. Dine børn vil såmænd
sikkert ikke tage skade af at spise et par skefulde, selvom de måske vil
få det lidt underligt i maven - men det vil de sikkert også, hvis de
spiste et par skefulde almindelig køkkensalt. Så hold børnene fra
direkte at spise det

Men har du vandet græsplænen med det, så er der ingen grund til at holde
dem væk fra plænen bagefter.

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-04-05 10:20

Holst said the following on 17-04-2005 22:08:

> [...]
> direkte at spise det
>
> Men har du vandet græsplænen med det, så er der ingen grund til at holde

Kig lige på indsatskortet:
http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/25/ik.kort.%5BJ%5D.252.html

"Indtagelse af 30 mg/kg legemsvægt: kan være livsfarligt."

Så du skal nok ikke komme det på æggemaderne

/carsten

Fra : Holst

Dato : 18-04-05 10:50

Carsten Holck wrote:

> Kig lige på indsatskortet:
> http://www.kemikalieberedskab.dk/ikkort/25/ik.kort.%5BJ%5D.252.html
>
> "Indtagelse af 30 mg/kg legemsvægt: kan være livsfarligt."
>
> Så du skal nok ikke komme det på æggemaderne

Nej, det lyder ikke sådan. Men ud fra den beskrivelse kan det jo undre
lidt, at det sælges i bøtter af 5 kg i supermarkeder, byggemarkeder og
lignende uden nogen form for mærkninger - ud over en i stil med "kan
misfarve murværk".

Fra : Chriz

Dato : 18-04-05 19:57

Spørgsmålet er om det overhovedet er et vidundermiddel som antydet

Se her hvad der står på http://www.vejleguide.dk/haven.htm

Jernvitriol
Mange bruger jernvitriol mod mos. Jernvitriol er det samme som jernsulfat og
betragtes af myndighederne som uskadeligt for sundheden og miljøet. Men der
er gode grunde til at tro, at det ikke er så uskadeligt endda. Jernsulfat er
et salt og opløses i vand. I vandløb kan det få alvorlige konsekvenser,
fordi det giver okkerforurening, som ødelægger livsbetingelserne for mange
vandlevende dyr. Det kan fx give skader på fiskenes gæller. I jord er
problemet formodentlig ikke så stort. Jernet iltes hurtigt og indgår
derefter i jordens pulje af jern. Eller det bliver optaget i planterne.
Sulfat indeholder svovl, som også er et næringsstof til planter og findes i
jorden. Der er ikke lavet undersøgelser af virkningen på fx regnorme og
padder. Vi kender heller ikke de langsigtede konsekvenser af brugen af
jernsulfat. Men vi ved, at mosset hurtigt kommer igen efter brug af
jernvitriol. Desuden er en af bivirkningerne ved jernvitriol, at mosset kan
blive svedent og sort. Så det er under alle omstændigheder en god idé at
begrænse eller helt undlade jernvitriol i haven.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-04-05 13:35

I news:4262b8d9$0$73745$edfadb0f@dread14.news.tele.dk <Peter>
<pe@fjern.stubnet.dk> skrev:

> Er det her stads giftigt så man skal holde sig fra det når man har
> mindre børn

Næh..., ikke mere end andre typer gødning der anvendes overalt i danske
haver.

Eneste ulempe er at du får rustmærker på dine fliser, hvis du jokker fra
plænen ind på terrassen inden det er tørt.

mødes med en gunstig lejlighed....